تمهیدات آتش‌نشانی تهران برای نمایشگاه کتاب

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری واطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل ازمهر، فتح‌الله تیموری درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: مصلی بنایی است که به صورت مداوم ساخت و ساز در آن انجام می‌شود و به همین خاطر بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که آنجا به کار می‌رود، موقتی است و لزومی ندارد هزینه‌های سرسام آوری بکنیم و ما بر اساس وضعیت آنجا، امکانات و تجهیزاتمان را مستقر می‌کنیم.

وی افزود: وقتی سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی و نیروی انتظامی در اینگونه مکان‌ها مستقر می‌شوند، ضریب ایمنی بالا می‌رود و ما هم تا جایی که بتوانیم و امکانات و تجهیزاتمان اجازه بدهد، نهایت همکاری را با مسئولان نمایشگاه خواهیم داشت . به زودی کارشناسان ما در مصلی مستقر می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و موارد ناایمنی را به مسئولان تذکر می‌دهند تا خدای نکرده اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای حین برگزاری نمایشگاه رخ ندهد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره تمهیدات این سازمان برای نمایشگاه کتاب امسال، گفت: استقرار نیروهای پیاده، موتورسوار، کادر آموزشی برای آموزش عمومی بازدیدکنندگان و دستگاه‌های امدادرسان سبک و سنگین از جمله برنامه‌های سازمان آتش نشانی است.

تیموری با اشاره به ویژگی‌های یک نمایشگاه کتاب و بیان اینکه "اگر در کل مصلی یک برگه کاغذ نمی‌بود احتمال آتش‌سوزی و یا اتفاقات مشابه به صفر می‌رسید" اضافه کرد: وقتی هزاران تُن کاغذ در یک مکان بسته قرار می‌گیرد، یقیناً ضریب ناایمنی آن بالا می‌رود و به همین خاطر سعی می‌کنیم با چینش مناسب نیروهایمان، این احتمالات را منتفی کنیم.

وی گفت: یکی از مفاد قراردادهای امضاء شده با همه ناشران و غرفه‌داران، موضوع به همراه داشتن کپسول‌های آتش‌نشانی کوچک است که اگر احیاناً حریقی صورت گرفت، تا زمان رسیدن ماموران آتش‌نشانی به محل، آنها بتوانند اقدامات اولیه اطفاء را انجام دهند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ابلاغ دستور‌العمل‌هایی برای پیشگیری از وقوع حریق در بخش مربوط به ناشرانی که در سازه‌های جدید نمایشگاه مستقر می‌شوند، خبر داد و تاکید کرد: اگر باین دستورالعمل‌ها  اجرا  شود، حادثه‌ای رخ نخواهد داد.

تیموری آسیب‌زاترین نقطه نمایشگاه کتاب را انبارهای آن عنوان کرد و افزود: بیشتر حوادث در شب و در انبارهای کتاب رخ می‌دهد. ضمن عطف توجه ناشران به این مسائل باید بگویم که ما با همه امکانات و تجهیزاتمان در خدمت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب خواهیم بود.

دو سال پیش و به هنگام برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 24 حریق در مصلی به وقوع پیوست که بیشتر این حریق‌ها در اثر بی‌توجهی تعدادی از شهروندان که سیگار روشن خود را داخل مخازن پر از کاغذ زباله می‌انداختند، رخ داد و تعدادی هم در اثر اتصال سیم‌های برق و نشت بنزین از خودروهای داخل پارکینگ اتفاق افتاد.