هم افزایی بی سابقه نشست ها و کارگاه های جنبی نمایشگاه کتاب

دکتر مهدی علیپور حافظی، دبیر اجرایی سرای کارنامه نشر، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: با توجه به توسعه و گسترش فنآوری­ های نوین و افزایش استفاده افراد از این فنآوری­ها، امروزه بیشتر شاهد استفاده از فنآوری­های ارتباطی راه دور هستیم. با وجود این ارتباطات رو در رو همچنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از طرفی نیز برگزاری نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران به­عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، محیطی را فراهم کرده است که اهالی فرهنگ و دانش در زمان معینی در محل نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت: حضور افراد در چنین شرایطی، این امکان را فراهم ساخته است تا بتوان در کنار بازدید از نمایشگاه و خرید منابع اطلاعاتی، شرایطی را فراهم ساخت تا به ارتقاء سطح دانشی و علمی آنها کمک کرد. از این رو، همه ساله در محل نمایشگاه کتاب تهران در سرای کارنامه نشر سلسله نشست­ها و کارگاه­هایی برگزار می­شود که امسال 32 نشست تخصصی و 10 کارگاه آموزشی برگزار گردید.

معاون سردبیر نشریه کتاب ماه کلیات، افزود: برنامه ­ریزی نشست­ ها و کارگاه­ های سرای اهل قلم امسال از اواخر فروردین ماه آغاز گردید. برای برنامه­ ریزی ابتدا به بررسی برنامه ­های اجرا شده در دو سال گذشته پرداختیم. در ادامه اقدام به ارسال نامه به دانشگاه­ ها، سازمان­ها، گروه­ های بحث الکترونیکی، وبلاگ­ ها و غیره کردیم. پیشنهادهای دریافتی و یافته­ های حاصل از بررسی­ های انجام گرفته و نیز پی­گیری مسائل روز حوزه در گروه­ های بحث الکترونیکی منتج به تهیه فهرستی اولیه شد. فهرست مذکور از نظر علمی و نیز اولویت­های موضوعی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منتج به برنامه نهایی شد که از طریق خبرگزاری­ ها و کانال­های دیگر خبری به اطلاع عموم و مراکز پیشنهاد دهنده رسید.

دکتر مهدی علیپور حافظی، مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به تجربیات پیشین مقرر شد تا برنامه­ ها از بعد از ظهر روز اول برگزاری نمایشگاه برنامه­ ها آغاز و در ظهر روز آخر نمایشگاه به اتمام برسد.

وی در ادامه آماری را به تفکیک، محورهاي موضوعي اصلي 32 نشست­ تخصصي کتابداری را ارائه کرد و گفت: بیشترین تعداد نشست های تخصصی سرای اهل قلم به موضوع "فناری های نوین و اطلاع رسانی" اختصاص داشت.

محورهاي موضوعي نشست­هاي تخصصي برگزار شده

محور موضوعي

تعداد نشستهاي برگزار شده

صنعت چاپ آرشيو و اسناد ملي

4

نسخ خطي و ميراث مكتوب

1

فنآوری­های نوین و اطلاع­رساني

12

كتابخانه­های دانشگاهی، عمومی و مساجد

9

علم سنجي و ترويج علم

3

ساير مباحث

3

دکتر علیپور حافظی افزود: در برنامه­ ريزي­ هاي امسال تلاش شد تا حوزه­ هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته و از مشاركت دانشگاه­ ها، نهادهاي علمي و مذهبي و گروه­ هاي فعال در زمينه­ هاي مرتبط استفاده شود.

وی درباره حضور کارشناسان در نشست ها و کارگاه ها گفت: نزديك به 90 نفر از اساتيد دانشگاه­ ها، مراكز علمي و پژوهشي و كارشناسان نهادهاي مختلف در اين كارگاه­ ها و نشست­ ها حضور يافته و به ارائه نظرات علمي و تخصصي پرداختند. اساتيد مدعو از بين اساتيد زبده و صاحب نظر در حوزه هاي تخصصي انتخاب شده و از استان­هاي مختلف دعوت شدند.

دکتر مهدی علیپور حافظی، تصریح کرد: مخاطبين اين نشست­ ها و كارگاه­ هاي آموزشي عمدتاً اساتيد دانشگاه، دانشجويان، كارشناسان و افراد علاقه­مند به حوزه­ هاي مورد بحث بودند. از نظر ميزان مشاركت مخاطبين در   نشست­ ها، به طور متوسط بين 20 تا 40 نفر در نشست ­ها شركت داشتند و در کل حدود 1450 نفر در این برنامه­ ها شرکت داشته­ اند. نحوه اطلاع شركت كنندگان از برنامه­ ها، اغلب از طريق سايت­ هاي اينترنتي، پیامک، خبرگزاری­ های لیزنا و ایبنا، وب­لاگ­ها و آگاهي­ رساني در سطح نمايشگاه بوده است. ميزان استقبال از برنامه­ ها به خصوص كارگاه­ های آموزشي بسيار خوب بوده و بیش از 470 نفر در كارگاه هاي آموزشي برگزار شده در طول نمايشگاه، شركت كرده ­اند كه براي همه آنها گواهي شركت در كارگاه آموزشي صادر شده است.

دکتر مهدی علیپور حافظی، درباره میزان پراکندگی شركت كنندگان در نشست­ هاي تخصصي گفت: بسته به موضوع و اساتيد سخنران متفاوت بوده است. در برخي از نشست­ ها ميزان شركت كنندگان به حدي بود كه سالن گنجايش لازم را نداشته و بسياري از مخاطبين به صورت ايستاده مباحث را دنبال مي كردند.

دبیر اجرایی سرای کارنامه نشر، در پایان از زحمات خبرنگاران و دست اندرکاران پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در پوشش خبری برنامه ها تشکر کرد.

گفتنی است کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار شده در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  از تاریخ 15-25 اردیبهشت 1389 ماه در کارنامه نشر سرای اهل قلم برگزار شد.