از نمایشگاه کتاب تهران تا نمایشگاه کتاب آمریکا

به گزارش پایگاه خبری کتابداری واطلاع رسانی (لیزنا) به نقل از خبرآنلاین، امسال در این نمایشگاه که به مدت سه روز در هفته گذشته (دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) برگزار شد هزار مولف و ناشر در بیش از 1500 غرفه نمایشگاهی به علاوه 75 کنفرانس آموزشی به عرضه و معرفی کتاب‌ها و محصولات ادبی خود پرداختند.

آلیسون هیل، رئیس فروشگاه معروف کتاب و رمان در ایالت کالیفرنیا تغییرات ایجاد شده در نمایشگاه کتاب آمریکا در نیویورک را مثبت ارزیابی می کند و می گوید با وجود تغییر زمان برگزاری نمایشگاه که در سالهای گذشته آخر هفته ها برگزار می شد به وسط هفته منتقل شده است هنوز هم به عنوان مهمترین رویداد ادبی کشور آمریکا ناشران و مولفان کتاب را جذب می کند.

باب میلر، صاحب گروه انتشاراتی «ورکمن» می گوید: ترافیک خیابان‌های اطراف نمایشگاه شدید بود و به همین دلیل کیفیت عرضه و معرفی کتاب‌ها نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده بود ولی نسبت به پنج یا شش سال گذشته امسال هیجان در میان ناشران بیشتربود. به نظر می رسید مردم از جابجایی نمایشگاه به وسط هفته رضایت داشتند و در این میان ناشران خود شهر نیویورک بیشتر از همه رضایت نشان می دادند.

راجر کوپر، رئیس انتشارات «ونگارد پرس» تمرکز مسئولان نمایشگاه روی کتاب‌های الکترونیکی را مثبت ارزیابی می کند و می گوید هرچند یکی از اهداف چنین نمایشگاه‌هایی ایجاد ارتباط چهره به چهره بین مولف و ناشر با خواننده کتاب است ولی گسترش کتابهای الکترونیکی به سرعت انتقال افکار و مطالب نوشته شده توسط مولفان کمک می کند و این حرکت مثبتی در عرصه ادبی در سراسر جهان محسوب می شود.

سوزان پترسون از انتشارات پنگوئن نیز از تعداد بازدیدکنندگان امسال اظهار خوشحالی می کند و اتفاق جدیدی برای نمایشگاه امسال قائل است و آن این است که در نمایشگاه امسال ارتباط بیشتری بین فروشندگان کتاب با رسانه ها برقرار بود و هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نشد.

در نمایشگاه امسال کتاب نیویورک بعضی ها هم از عدم وجود سرویس های مناسب غذایی و برخورد مسئولان نمایشگاه با غرفه داران برای ترک غرفه های خود بعد از اتمام کار نمایشگاه شکایت داشتند و بعضی ها هم اواسط هفته را برای حضور در نمایشگاه و سفر نامناسب ارزیابی کردند.

در سال 1902 مارک تواین، نویسنده مشهور آمریکایی اولین مهمان رسمی اولین نمایشگاه کتاب آمریکا بود که در آن زمان انجمن فروشندگان کتاب آمریکا(ABA) نام داشت که در هتل میدان هرالد شهر نیویورک برگزار شد که حدود 60 ناشر و فروشنده کتاب در آن حضور داشتند.

این انجمن هم اکنون نمایشگاه کتاب آمریکا یا همان بوک اکسپو نام گرفته است که به جای یک هتل یک مرکز اختصاصی در شهر نیویورک دارد و ژاکوب ک.جاویتز خوانده می شود و به جای 60 ناشر 25 هزار متخصص صنعت نشر در آن شرکت می کنند.