مجلد بیستم فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی چاپ شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابدرای و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت کتابخانه مجلس این مجلد که در اصل حاوی کتابهایی در تاریخ علم است، قرار بوده است تا همراه مجلد 19 به چاپ برسد، اما متأسفانه چهل سال میان آن دو جلد فاصله افتاده و پس از انتشار مجلد 19 قریب به چهل سال پیش، اکنون مجلد جدید عرضه شده است.

ویژگی عمده این نسخه‌ها آن است که همگی در تاریخ علم بوده و فهرست مزبور حاوی ارزشمندترین‌ نسخه‌هایی است که در این حوزه از دانش بشری در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود.

گفتنی است که در پایان کتاب تصاویر رنگی برخی از صفحات ارزشمند نسخه‌ها با زیبایی تمام به چاپ رسیده است.

برای آگاهی بیشتر از محتوای این مجلد، مقدمه ریاست کتابخانه دکتر جعفریان بر آن، عیناً در ادامه آمده است:

"«کار کردن در نظام اداری در ایران کاری سهل و ممتنع است. ممکن است در یک مورد شما به راحتی بتوانید کار دشواري را حل کرده و قدم‌های استوار و بلندی بردارید، اما به عکس برای کارهایی که پیش از آمدن به این محیط اداری ساده می‌پنداشتید، لازم باشد ماهها وقت صرف کنید. این بسته به گره‌هایی است که برای انجام کار پیش روی شماست.

خوشبختانه مدیریت مجلس در این مدت، دشواری چندانی برای ما ایجاد نکرد. یک دلیل آن این بود که ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، نه تنها کمترین مداخله‌ای در اداره امور کتابخانه نداشت، بلکه تقریباً هر آنچه را که مورد درخواست ما بود، عمل کرده و زمینه را برای فعالیت بیشتر فراهم کرد.

در بخش داخل کتابخانه نیز همکاران ما در غالب بخش‌ها، بهترین همکاری را با من داشتند. در بخش خطی، مدیر آن و کارمندان محترم شاغل با تمام وجود به فعالیت پرداخته و کارها را به جلو بردند. طبیعی بود که ما در این بخشها، همکارانی هم از بیرون داشتیم که باید با کمک آنان کارها را به پیش می‌بردیم. در این زمینه بی مشکل نبودیم. برخی از افراد به سهولت کارها را انجام داده و بدون پیگیری وظایف محوله را انجام دادند، اما برخی دیگر در این زمینه، کمتر همکاری کرده و به همین دلیل برنامه‌ریزی ما برای پیشرفت کار مطابق میل ما در نیامد.

در بخش خطی، همکاران متعددی را از بیرون داشتیم که کار فهرست‌نویسی را انجام دادند و در این مدت توانستیم چندین مجلد فهرست منتشر کنیم. جناب آقای اشکوری از جمله همراهان دلسوز ما بودند

نکته مهم آن که این مجلد به علاوه مجلد نوزدهم، حاوی نسخه های خطی بسیار نفیسی در حوزه تاریخ علم است، نسخه‌های ارزشمندی که بسیاری از آنها منحصر بفرد بوده و تقریباً به طور کامل نسخی است که در حوزه تمدن اسلامی نوشته شده است.

 از این که این نسخ دیر معرفی شده و پژوهشگران این حوزه‌ها به موقع با آنها آشنا نشدند عذرخواهیم. مجلد نوزدهم سال 1350 منتشر شده و اکنون که سال 1389 است، ادامه آن نسخه‌ها خدمت شما دوستداران تقدیم می‌شود.»"