نخستین "فهرست‌واره دست‌نوشته‌های ایران" منتشر شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری مهر این فهرست‌واره، شامل اطلاعات نسخه‌های خطی شناسایی شده ایران در طول 95 سال گذشته است که از سوی موسسه تحقیقاتی الجواد(ع) تدوین و از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی مدیر اجرایی این فهرست‌واره گفت: این فهرست‌واره، یک فهرست خلاصه مشترک از کل نسخه‌های خطی و عکسی که در مدت 95 سال اخیر در ایران به صورت جزئی و کلی معرفی شده‌اند است.

وی تصریح کرد: این فهرست‌واره آیینه‌ای از فرهنگ مکتوب ایران خواهد بود که انتشار آن هم برای محققان داخلی و هم محققان خارجی می‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد.

درایتی تعداد نسخه‌های خطی معرفی شده در این فهرست‌واره را 322 هزار عنوان کرد و گفت: تدوین و انتشار این اثر که تلاش بسیاری برده و می‌تواند خدمتی به فرهنگ ایران محسوب شود.

"فهرست‌واره دست‌نوشته‌های ایران" فهرست تمامی نسخه‌های خطی موجود در مراکز و کتابخانه‌های بزرگ کشور مانند کتابخانه‌ آیت‌الله مرعشی نجفی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس، کتابخانه و موزه ملی ملک و بسیاری دیگر از کتابخانه‌های کوچک را دربر می‌گیرد.