موسسه دهخدا متن لغت‌نامه را در اختيار هيچ ارگاني قرار نداده است

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، در پي تاسيس برخي پايگاه‌هاي اينترنتي مجهول‌الهويه كه تحت عنوان لغت‌نامه دهخدا به فعاليت مي‌پردازند و ضمن قراردادن متن اين لغت‌نامه بر روي تارنماي اينترنتي خودشان، سعي در القاء برخي ديدگاه‌ها و جهت‌گيري‌هاي خاص سياسي دارند، روابط عمومي موسسه لغت‌نامه دهخدا و مركز بين‌المللي آموزش زبان فارسي اعلام كرد: پايگاه‌هاي اينترنتي (سايت و وب‌سايت و ...)كه متن لغت نامه دهخدا را در خود جاي داده‌اند هيچ ارتباطي با موسسه لغت‌نامه دهخدا «كه طبق قانون صاحب اثر است» ندارند.

در اين اطلاعيه همچنين تاكيد شده است: موسسه لغت‌نامه دهخدا متن لغت‌نامه را در اختيار هيچ ارگان يا شخصي قرار نداده است بنابراين موسسه مسئوليتي نسبت به صحت يا عدم صحت مطالب آن ندارد.

موسسه لغت‌نامه دهخدا يكي از مراكز آكادميك وابسته به دانشگاه تهران است كه با نام موسسه لغت‌نامه دهخدا، در سال 1324 هجري خورشيدي، و با تصويب مجلس شوراي ملي، تاسيس شد.

مركز بين‌المللي آموزش زبان فارسي نيز بخش آموزشي اين سازمان است كه به عنوان نخستين نهاد دانشگاهي صرفاً براي آموزش و گسترش زبان فارسي طراحي و تأسيس شده است.

اين مركز در سال 1368 به پيشنهاد دكترسيدجعفر شهيدي، رئيس وقت مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و با تأييد وزارت علوم و آموزش عالي تأسيس شد و تا امروز بيش از 8 هزار نفر از سراسر جهان در اين مركز زبان و ادبيات فارسي آموخته‌اند.
موسسه لغت‌نامه دهخدا و مركز بين‌المللي آموزش زبان فارسي در حال حاضر زير نظر علي افخمي به فعاليت‌هاي علمي_پژوهشي خودش ادامه مي‌دهد.