پایان آشفته بازار کپی غیر قانونی با اجرای پروژه شبنم

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، محمد پیشگاهی‌فرد گفت: شرکت سروش رسانه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده آثار صوتی و تصویری در کشور همواره با مساله ناگوار کپی غیرقانونی از محصولاتش مواجه بوده است. چنان که افراد متقلب با انگیزه سودجویانه محصولات این شرکت را با توجه به میزان بالای طرفداران آن کپی غیرقانونی کرده و با کیفیت و قیمت پایین در بازار توزیع می‌کرده‌اند و این اقدام در عین حال که نارضایتی مشتریان ما را در پی داشته باعث ضربه خوردن به بازار ما شده است.

وی افزود: با اجرای پروژه شبنم کالاهای ما دارای بارکد دوبعدی شده و امکان تشخیص کالای اصل از تقلبی برای مردم فراهم می‌شود و کیفیت پایین محصولات کپی به پای شرکت سروش نوشته نمی‌شود.

پیشگاهی‌فرد اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه را در گرو حمایت همه‌جانبه دولت و مردم از آن در سراسر کشور دانست و گفت: مهم‌ترین بخش در این پروژه سیستم بازرسی و پیگرد قانونی است که باید سریع و قدرتمند وارد عمل شده و توانمندی خود را چنان نمایان کند که مراکز فروش، خود انگیخته در پی ارایه محصولات اصل بروند.

وی افزود: با وجود مرزهای طولانی کشور که کنترل آن بسیار دشوار و هزینه‌بر است پروژه شبنم اگر به خوبی اجرا شود و تمامی مکانیزم‌ها تا مرحله قضایی به نحو مطلوب پیش برود قطعا شرایطی در کشور فراهم خواهد شد که کالای قاچاق اصلا خریدار نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت سروش گفت: خرید کالای اصل باید به صورت یک فرهنگ در میان مردم فراگیر شود و نصب بارکد دوبعدی روی کالاها می‌تواند همچون نشان استاندارد فراگیر شده جا بیفتد و این امر قطعا نیازمند اقدامات گسترده برای فرهنگ‌سازی است.

پیشگاهی‌فرد گفت: در حال حاضر 100 هزار بارکد دوبعدی برای نصب روی محصولات سروش سفارش داده‌ایم که در مرحله بعد سیستم چاپ محصولات سروش به این بارکد مجهز شده و در مرحله چاپ روی محصولات بارکد دوبعدی درج می‌شود.

گفتنی است با اجرای پروژه شبنم روی هر قلم کالا یک بارکد دوبعدی منحصر به فرد درج می‌شود که این بارکد حاوی اطلاعات کامل درباره کالا بوده و قابلیت استعلام اصل و تقلبی بودن کالا از طریق گوشی تلفن همراه دوربین‌دار و ارسال پیامک به سامانه شبنم را دارد. این پروژه در هفته دولت با حضور وزیر بازرگانی افتتاح شد و اولین تفاهم‌نامه آن میان شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، شورای اصناف کشور و شرکت صوتی و تصویری سروش منعقد شد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند به منظور پیوستن به این طرح با ورود به سایت سامانه به آدرس www.shabnam.ir نسبت به ثبت نام و درخواست عضویت اقدام نمایند