با محقق شدن اعتبارات لازم، بهره برداری از پروژه تأمین فضای فیزیکی مرکز منطقه ای شتاب می‌گیرد

دکتر جعفر مهراد، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) با اعلام این خبر گفت: فرآیند مطالعه پروژه تأمین فضای فیزیکی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به عنوان یکی از موسسات بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با زیربنائی بیش از 20،000 متر مربع در زمینی به مساحت بیش از 14،000 متر مربع (اهدائی دانشگاه شیراز به مرکز منطقه ای) و با موقعیت جغرافیایی، شیراز: بلوار جمهوری، خیابان کوهسار مهدی در ایام پایانی سال 1378 آغاز و پس از ارائه چندین نقشه عملیاتی توسط چندین مهندسین مشاور که از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق) معرفی گردید، سرانجام نقشه اجرائی ارائه شده توسط شرکت مهندسین مشاور ایران آرک به تأیید مراجع ذیربط رسید و پس از طی فرآیند انعقاد قرار داد عملا عملیات اجرائی ساخت پروژه از سال 1381 کلید خورد.

وی افزود: علی رغم تنگناهای اعتباری در سالهای اجرای پروژه که بعضا حتی با تخصیص های سالانه زیر 50 درصد اعتبار مصوب مواجه بوده است، فرآیند پیشرفت اجرای پروژه با تلاشی مضاعف توسط عوامل مرتبط اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکار به جلو برده شده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بیان کرد: میزان عملکرد هزینه ای از محل اعتبارات مصوب طرح از سال شروع 1378 الی 1387 معادل 91621 میلیون ریال بوده است. در سال 1387 در پی سفر 1387 معنوی رهبر معظم انقلاب به استان فارس مصوبه تکمیل و تجهیز مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعتباری معادل 15 میلیارد ریال به تصویب رسید که می بایست 10 میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و 5 میلیارد ریال آن توسط وزارت علوم تأمین گردد.

دکتر جعفر مهراد افزود: پس از طی فرآیند انعقاد قرارداد مترمربعی مورد نظر وزارت نفت عملاً کل اعتبار مصوبه سهم وزارت نفت در سه مرحله در سال 1388 با همکاری بسیار مطلوب مجموعه مدیریت محترم «طرح کمک به عمران مناطق نفت خیز» شرکت ملی نفت و به ویژه جناب آقای مهندس شهاب الدین و همکاران محترم آن حوزه به حساب مرکز واریز و در اجرای پروژه هزینه گردید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: همچنین در سفر دوم ریاست جمهوری اسلامی ایران به استان فارس در سال 1388 در طی دو مصوبه جمعاً اعتباری معادل 15 میلیارد ریال برای تکمیل باقیمانده فضاهای پروژه مذکور در نظر گرفته شد که تأمین آن به طور مساوی بین وزارت علوم، وزارت نفت و استانداری فارس تقسیم گردید. قابل ذکر می باشد که تاکنون بیش از یک سوم اعتبار مربوط به وزارت نفت دریافت گردیده و پیگیری در خصوص باقیمانده اعتبار مذکور و همچنین سایر دستگاههای مسئول تأمین اعتبار مصوبات در جریان می باشد.

وی در ادامه افزود: فضاهای پژوهشی و اداری شامل ساختمان های 9 و 10 طبقه و برج 14 طبقه (مخزن) پروژه با نمائی متشکل از شیشه سکوریت و سنگ گرانیت به همراه زیرساخت های شبکه ای به اتمام رسیده است و عملیات محوطه سازی و موتورخانه در تاریخ 15/9/89 از سوی پیمانکار پروژه به کارفرما (مرکز منطقه ای) تحویل موقت می گردد.

دکتر جعفر مهراد گفت: عملیات اجرائی تجهیز فضاهای اجرا شده فوق الذکر، مراحل انتهائی خود را می گذراند و عملیات انتقال کادر تحقیقاتی و اداری از مکان فعلی به مکان جدید تا پایان شهریور ماه 1389 انجام می گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: فضاهای مربوط به آمفی تئاتر و سالن های سمینار با بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده که مقرر است تا پایان سال 1389 در صورت عدم وجود تنگناهای اعتباری تکمیل و تحویل گردد.