گسترش آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي؛ با جذب بیش از 2500 نسخه از مطبوعات قديمي دوره قاجار تا عصر حاضر

 


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، مدير امور اسناد ومطبوعات اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: در این مجموعه تعداد139 عنوان شامل 1955نسخه مجله، 39 عنوان شامل 680 نسخه روزنامه و 10 عنوان شامل 11 نسخه سالنامه دیده می شود .

منصور سلطان محمدي افزود: حدود 2400 نسخه از این مجموعه مربوط به دوران قاجار و پهلوی است و در بین آنها نسخه های نفیسی نظيرمجله های فلاحت،انجمن ترویج زبان فارسی، گلچین (1305) ، سالنامه اداره آموزش و پرورش بابل، سینما و تئاتر (1351)، پیام دانشجو، شطرنج(1335) ، شاهنامه خواندنیها ، سینما روزانه و دنیای جدید به چشم می خورد که سایر آرشیوهای مطبوعاتی فاقد آن می باشند.

وي با بيان اينكه تعداد 60 عنوان شامل 188 نسخه مطبوعات مربوط به دوره قاجار و پهلوی توسط مجموعه داران مطبوعات به آرشیو مطبوعات اهدا شده است بیان کرد: وجود 211 نسخه از روزنامه کمیاب "ایران" كه از نفیس ترین روزنامه های عهد قاجار است و تنها چند آرشیو مطبوعاتی در کشور نسخه هایی از آن را دارند از دیگر ویژگیهای این مجموعه مطبوعاتي مي باشد.

وي تصريح كرد: دوره کامل نشریه "توفیق" مربوط به سالهای 1317 تا 1358 شامل 1527 نسخه در 18 جلد صحافی شده و تعداد 115 نسخه از روزنامه طنز قدیمی و ارزشمند "حاجی بابا" از ديگر نشريات ارزشمند اين مجموعه مي باشند.


این گزارش می افزاید: آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی در راستای حفاظت و نگهداري از ميراث فرهنگي و غنی سازی آرشيو مطبوعاتي آمادگی خود را جهت جذب منابع مطبوعاتی از قبیل روزنامه، مجله و سالنامه به شیوه های مختلفي مانند اهدا ، مبادله و خریدرا اعلام می دارد.