کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در گویا سازی منابع برای کاربران تلاش می کند

 

 

خانم ابراهیمی، مسئول تهیه و تأمین منابع گویا در کتابخانه مرکزی و دیجیتال شهرداری اصفهان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در خصوص فعالیت های کتابخانه مرکزی در این زمینه گفت: تأمین و تهیه منابع گویا در ابتدا ویژه روشندلان راه اندازی گردید. به مرور زمان و ضرورت آشنایی و استفاده جامعه با این منابع برنامه هایی جهت اجرای این طرح ویژه عموم شهروندان در دستور کار قرار گرفت.

 

وی افزود: تأمین منابع گویا ویژه روشندلان در بخش دیجیتال سازی و گویا سازی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان انجام می گیرد و ارائه خدمات به این عزیزان به کتابخانه حضرت فاطمه الزهرا (ص) وابسته به شهرداری اصفهان واقع در خیابان فروغی واگذار شده است.

 

ابراهیمی در زمینه ارائه کتاب­ های گویا به عموم شهروندان گفت: از برنامه های کتابخانه گویا که امکان استفاده عموم شهروندان را فراهم می کند قرار دادن پایگاه کتاب های گویا در کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان است که در دست اجراست. دیگر برنامه ای که در این زمینه اجرا شده استفاده از تلفن همراه برای شنیدن و خواندن کتاب است در این پروژه کتاب های موبایل با دو فرمت متنی و گویا ، متناسب قرارگیری بر گوشی های تلفن همراه آماده می شود و از طریق سیستم های ارسال بولوتوث در مکان های عمومی که مردم مجبور به انتظار هستند ارائه می گردد. این طرح ابتدا در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و سپس در دو شعبه بانک ملی واقع در میدان امام حسین علیه السلام و خیابان فردوسی و همچنین ترمینال کاوه اجرا شده است.

اجرای این طرح به شکل ارائه cd درب منازل از طریق دو طرح اجرایی در مدیریت کتابخانه های شهرداری اصفهان "خانه به خانه با کتاب" و "کتابخانه مجتمع های مسکونی" در حال پیگیری است.

 

مسئول تهیه و تأمین منابع گویا کتابخانه مرکزی و دیجیتال شهرداری اصفهان، در ادامه بیان کرد: تأمین منابع گویا در حال حاضر عمدتاًً به روش گویاسازی و دیجیتال سازی انجام می پذیرد. دیجیتال سازی منابع گویا تبدیل نوارهای کاست موجود به فایل های دیجیتال صوتی است و گویا سازی ضبط فایل های صوتی از منابع پرطرفدار و درخواستی از طریق کامپیوتر است که توسط نیروهای متخصص داوطلب پس از آموزش نرم افزار کامپیوتر و استانداردهای گویا سازی به آنها انجام می گیرد که این قوانین از کتاب "استانداردهای کتابخانه های نابینایان" تألیف خانم شیرین تعاونی استخراج شده است.

 

خبرنگار: شیدا اکبران