سمپوزیم «ارتقاء فرهنگ مطالعه در عصر دیجیتال» برگزار می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، سمپوزیم «ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتاب ها در عصر دیجیتال: حق مؤلف به عنوان وسیله ای برای پرورش دسترسی و خلاقیت» در 1-2 دسامبر 2010 (10-11 آذر 1389)  در توکیو ژاپن برگزار خواهد شد.

کنفرانس مذکور با همکاری و مشارکت کتابخانه ملی دایت ژاپن (NDL)، فدراسیون بین المللی مؤسسات و انجمن های کتابداری(IFLA)، فدراسیون بین المللی سازمان های حقوق باز تولید(IFRRO)، سازمان جهانی حقوقی مالکیت معنوی(WIPO)،  انجمن بین المللی ناشران(IPA)، ، انجمن ناشران کتاب ژاپن (JBPA)، انجمن بین المللی ژاپن برای وضوح حق مؤلف (JAACC) به عنوان بزرگداشت رویداد مهم «سال ملی مطالعه در ژاپن» سازماندهی شده است.

برنامه مذکور به وسایل سنتی و جدید دسترسی به آثار دارای حق مؤلف، مانند کتاب های الکترونیکی، مجوزهای آنلاین و پلتفرم های فنی پدیدار شده نگاهی می اندازد و نقش حقوق انحصاری، انتظارات حق مؤلف منفصانه و محدودیت ها را در پرورش خلاقیت و ارتقاء دسترسی در عصر دیجیتال، که خوانندگان می توانند خود نیز نویسنده باشند،  به بحث می گذارد.

نویسندگان برجسته ای چون پروفسور «یان هیدو لوی »و دکتر «ماکوتو ناگو» کتابدار کتابخانه ملی ژاپن سخنرانان اصلی این کنفرانس خواهند بود.

برنامه روز چهارشنبه  اول دسامبر 2010 (10 آذر 1389) از ساعت 9 تا 18 عصر با سخنرانی دکتر ماکوتو ناگو در موضوع «چارچوب قانون بین المللی برای حفاظت از حق مؤلف و حقوق مرتبط» شامل نقدی بر WIPO، پاسخ های IFRRO و IFLA خواهد بود.

ادامه مبحث  در عصر همان روز شامل  موضوع اصلی «اهمیت حق مؤلف در جامعه» با زیر موضوعات اهمیت حق مؤلف در اقتصاد، اهمیت حق مؤلف در خلاقیت، نقش استفاده منصفانه در اقتصاد و دومین موضوع اصلی با عنوان « تدارک دسترسی به آثار دارای حق مؤلف» با زیر موضوعات دسترسی به مالکیت معنوی از طریق انتظارات و محدودیت های حقوق انحصاری، دسترسی به آثار دارای حق مؤلف از طریق مجوز حق مؤلف، گرایش ها در مطالعه و امکانات مطالعه، گرایش ها در توسعه مدل های تجاری در انتشار، فرم های جدید دسترسی در کتابخانه ها و بحث و گفتگو خواهد بود.

برنامه روز دوم کنفرانس مذکور در پنج شنبه دوم دسامبر 2010 (11 آذر 1389) از ساعت 9 تا 17:30 عصر  با سخنرانی پروفسور یان هیدولوی در موضوع «سواد، نشر، کتابخانه ها و مطالعه» با عناوین نوشتن ملی و انتشار به عنوان وسیله ای برای پرورش فرهنگ مطالعه و اهمیت نشر محلی، سال ژاپنی مطالعه، نقش کتابخانه ها در ارتقاء مطالعه و بحث و گفتگو در این زمینه و موضوع «دیجیتالی کردن»  با زیر موضوعات دیجیتالی کردن در ژاپن به منظور نگهداری میراث فرهنگی، تلاش های دیجیتالی کردن منطقه ای و بین المللی، دیجیتالی کردن میراث فرهنگی ، چالش آثار جدا افتاده و آثار خارج از چاپ و بحث و گفتگو  خواهد بود.

ادامه مبحث در عصر همان روز  در موضوع «دسترسی برای کاربران با نیازهای خاص/ کاربران دارای ناتوانایی های خواندن به لحاظ نوع چاپ»  با زیر موضوعات دسترسی به آثار دارای حق مؤلف معیوب شده، فعالیت برای افراد بسیار مهم و چاپ غیر فعال شده در WIPO، ناشران و دسترسی به آثار دارای حق مؤلف توسط مردم دارای اختلال خواندن و موضوع «همکاری به منظور افزایش دسترس پذیری به آثار دارای حق مؤلف » ادامه خواهد یافت.

علاقه مندان برای ثبت نام رایگان جهت شرکت در این کنفرانس فرم مربوطه را تکمیل نمایند و در صورت داشتن هر گونه سؤال می توانند با آدرس پست الکترونیکی events@ndl.go.jp مکاتبه نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، به وب سایت همایش مراجعه فرمایید.