چهل و سومین جلد فهرست نسخه‌های خطی كتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، جلد 43 فهرست نسخه‌های خطی كتابخانه مجلس شورای اسلامی كه شامل فهرست 400 نسخه خطی است، در شمارگان 300 نسخه، منتشر شد.

 دكتر رسول جعفريان رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی در مقدمه اين كتاب چنين آورده است:

«اين كه آدمی از داشت‌های خود آگاه باشد، شرط اول خودشناسی و برنامه ريزی برای آينده است. گاه شاهديم كسانی بی‌دليل و مدرك، در باره داشت‌های خود ادعاهای گزاف دارند و بر غرور بيهوده در ميان مردم دامن می‌زنند. به عكس، برخی ديگر از سر ناآگاهی چنان رفتار می‌كنند كه يا اصلا چيزی نداريم يا اگر داريم ارزش طرح كردن و سنجيدن و استفاده از آن در برنامه ريزی در مقابل غرب ندارد. راه ميانه چنان است كه از داشت‌های خود به درستی مطلع باشيم، و به مصداق فرمايش امير مؤمنان عليه السلام «رحم الله من عرف قدره» از اندازه خويش آگاه باشيم و بر آن اساس برای آينده برنامه ريزی كنيم.

ملت ما هم در كنار ساير ملل اسلامی، طی چهارده قرن برای فرهنگ اسلامی تلاش كرده و سهم خود را در ايجاد و حفظ اين تمدن ايفا كرده است. بخشی از اين مشاركت در حوزه معرفتی و علمی است، مشاركتی كه محصول آن پديد آمدن صدها هزار اثر دستنويس بوده است. آنچه امروز برجای مانده در قياس با آنچه بوده و از ميان رفته، بسيار اندك است. اين كار را با مقايسه آثار از ميان رفته  يا برجای مانده از مجموع آثار معرفی شده در الفهرست ابن نديم می‌توان نشان داد.


سهم ايران در داشت‌های مكتوب خطی تاحدودی معرفی شده است، اما همچنان آثار فراوانی وجود دارد كه شناسايی نشده و لازم است برای شناسايی آنها اقدام عاجل صورت گيرد. تنها در اين وضعيت است كه ما از ميراث خويش آگاه خواهيم شد و می‌توانيم اندازه و مرتبه خويش را در مجموعه تمدن اسلامی و تمدن بشری بدانيم.

كتابخانه مجلس به سهم خود تلاش دارد تا آثار مخطوطی را كه طی صد سال با اهدا يا خريد به دست آورده و اكنون نيز در حال خريداری است، معرفی كند. فهرست نويسی فنی ابزار اين معرفی است و به رغم خطاهايی كه در برخی از معرفی‌ها ديده می‌شود، در مجموعه، حركتی رو به جلو داشته است.

طبيعی است كه می‌بايست پس از اتمام كار، بار ديگر طرحی برای يك دست كردن شناسايی‌ها ريخته شده و ايرادات و اشكالات برطرف شود. طی اين دوره، كتابخانه انتظار دارد اگر محققان و فهرست نويسان، خبط و خطايی در فهارس منتشره توسط مجلس كه توسط شماری از فهرست نويسان شناخته شده فراهم می‌آيد مشاهده كردند، آنها را در اختيار ما قرار دهند. در اين زمينه، از عزيزانی كه تاكنون ما را راهنمايی كرده‌اند سپاسگزاريم و تعهد داريم هر ايرادی كه به فهارس ما وارد شود بلافاصله در شبكه داخلی كتابخانه كه از طريق اينترنت هم قابل جستجوست اصلاح كنيم و خطاها را به حداقل برسانيم.»

شایان ذکر است جلد 43 فهرست نسخه‌های خطی كتابخانه مجلس شورای اسلامی، به كوشش سيد صادق حسينی اشكوری در شمارگان 300 نسخه، به قيمت 4500تومان در 310 صفحه به همراه تصاوير برخی از نسخه‌های معرفی شده منتشر شده است.