کد خبر: 44264
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1400 - 08:22

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه

منبع : لیزنا
طنین جابری
معرفی کتاب جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه

درباره نویسنده

 گریس لین نویسنده و تصویرگر کودک تایوانی- آمریکایی است. زمانی که کودک بود به اصل و نسبش بی‌توجه بوده و زمانی که به شرق سفر کرده و چین، تایوان و هنگ کنک را دیده، شیفته این سرزمین‌ها شده است. جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه دریافت کننده کتاب افتخار نیوبری در سال 2010 بود. از آثار او می‌توان به، وقتی دریا به نقره تبدیل شد، رودخانه پرستاره آسمان، کم نور برای همه اشاره کرد.

درباره مترجم

پروین علی‌پور مترجم آثار کودک و نوجوان و از پیشگامان این حوزه است. کتاب «چه‌جوری می‌شود بال شکسته‌ای را درمان کرد» با ترجمه او به عنوان کتاب برتر کودک و نوجوان معرفی شد. او کارشناس ارشد روان‌شناسی است و به دلیل علاقه‌اش به ادبیات، سال‌ها به عنوان دبیر، ادبیات به بچه‌ها تدریس کرده. او تاکنون بیش از ۹۰ اثر اعم از تألیف و ترجمه منتشر کرده است.

درباره کتاب

جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه، داستان دختر بچه‌ای خوش قلب به نام مین‌لی است که به همراه پدر و مادرش در روستایی فقیر که سال‌های زیادی است از رونق افتاده، زندگی می‌کنند. دلخوشی و سرگرمی مین‌لی، کار در مزرعه و داستان‌های پدرش است. پدر مین‌لی هر شب برای او قصه و افسانه تعریف می‌کند و مین‌لی را به دنیای دیگری می‌برد، دنیایی که مین‌لی آن را باور دارد.

روزی از روزها با ماهی قرمز کوچکی رفیق می‌شود، ماهی کوچک به او جسارت یافتن دنیای قصه‌ها و سفرکردن را می‌دهد، مین‌لی تصمیم می‌گیرد پیرمرد دانای داستان‌های پدرش را پیدا کند و پاسخ سوالاتش را بگیرد، سوالاتی مهم و شاید کمی عجیب که پاسخ آنها می‌تواند مسیر زندگی را تغییر دهد.

بررسی کتاب

کتاب جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه، با دویست و شصت و هشت صفحه تقریبا کتاب حجیمی است، مطالعه این تعداد صفحه ابدا برای نوجوانان خسته کننده نخواهد بود زیرا با فونت و سایز مناسبی که دارد چشم را خسته نمی‌کند و باعث کسالت نمی‌شود از طرفی دارای نقاشی‌های جالبی است، در صفحاتی از کتاب تصویرسازی‌هایی می‌بینیم که با موضوع کتاب هماهنگی دارند، از آنجایی که مضمون کتاب، داستان‌های شرقی است، سبک و سیاق این تصاویر نیز، شرقی است که این هماهنگی باعث جذابیت بیشتر کتاب شده است. نویسنده کتاب در مورد خودش گفته است که به اصلش بی‌توجه بوده و بعد از سفر به این سرزمین‌ها، عظمت و شکوه آن را کشف کرده. داستان «جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه»، داستانی است که نویسنده با توجه به افسانه‌های قدیمی و الهام گرفتن از شرق، نوشته است و این به بچه‌ها می‌آموزد که به فرهنگ و تاریخ کشورشان و همچنین به ادبیات کهن سرزمینشان توجه بیشتری داشته باشند. شخصیت مین‌لی، کودکی باهوشی است که با اعتماد به افسانه‌ها، سرنوشت روستایشان را تغییر می‌دهد. این، روایتی دیگر است که نشان می‌دهد در داستان‌های کهن، چیزهایی برای آموختن و دل بستن وجود دارد. تغییر سرنوشت روستا توسط مین‌‌لی این باور را ایجاد می‌کند که بچه‌ها ناتوان نیستند و می‌توانند مسئولیت‌هایی قبول کنند، نباید آنها را دست کم گرفت، گاهی می‌شود به آن‌ها تکیه کرد و از آن‌ها آموخت.

بریده‌ای از کتاب

اژدها گفت: «با این حساب فکر کنم اسمم اژدهاست. چون آن‌ها به این اسم صدایم زدند.»

 مین‌لی  که سعی می‌کرد نخندد، تکرار کرد:«اژدها. خب، حدس می‌زنم اسم خوبی است. یادآوری‌اش برایم آسان است.»

اژدها خوشحال از اینکه برای خودش اسمی پیدا کرده است، سرش را تکان داد.

سخن آخر

توصیه می‌کنم حتما این کتاب جذاب را مطالعه کنید و با داستان‌های افسانه‌ای و جذابش خودتان را به سفری مهیج دعوت کنید.

منابع

آدرس به لینک

آدرس به لینک

مشخصات کتاب

لین، گریس/ جایی که کوه بوسه می‌زند برماه؛ مترجم پروین علی‌پور./تهران: انتشارات افق، 1395، (268 صفحه).

درباره نویسنده این متن

طنین جابری، متولد و بزرگ شده‌‌ ایلام. دانشجوی رشته ارتباط تصویری دانشگاه شهید چمران هستم.از بچگی به مطالعه علاقه داشتم و همواره در حال مطالعه هستم. ایجاد انگیزه و تشویق بچه‌ها به مطالعه باعث شد که به همراه دوستانم، به معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان بپردازم.