جلدهای هشتم و نهم «فهرست مقالات ایرانشناسی» منتشر خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، مجیدی ضمن اعلام این خبر گفت: جلد هفتم این فهرست اخیراً و در 2 مجلد چاپ شد و در حال حاضر جلدهای هشتم و نهم آماده چاپ است، حال آنکه در 60 سال گذشته تنها 6 مجلد از این فهرست چاپ شده بود.

به گفته وی جلد هفتم فهرست مقالات ایرانشناسی شامل 24 هزار مدخل و حاوی مقالات فارسی مرتبط با موضوع ایرانشناسی است که از سال 1373 تا 1383 منتشر شده و به دلیل حجم زیاد در 2 مجلد به چاپ رسید.
مجیدی افزود: جلد هشتم این مجموعه هم شامل 10 هزار مدخل و دربرگیرنده مقالات منتشره فارسی مابین سال‌های 84 تا 86 است و در حال حاضر مراحل پایانی تایپ و صفحه‌آرایی را می‌گذراند. مداخل جلد نهم (مربوط به سال‌های 87 به بعد) هم استخراج شده و آن هم مانند جلد هشتم مرحله صفحه‌آرایی را طی می‌کند.

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: قصد داریم هر 10 هزار مدخل را در یک کتاب چاپ کنیم و این کار تا زمانی که نشریات و گاهنامه‌های زبان فارسی منتشر می‌شود، ادامه خواهد یافت.

فکر تدوین چنین فهرستی از سال 1329 شمسی و توسط ایرج افشار طراحی و به اجرا درآمد. تاکنون و در مجلدات شش گانه منتشرشده این کتاب، فهرست مقالات و مطالبی به دست داده شده که در مجله‌ها و مجموعه‌ها و سالنامه های فارسی درج است و فهرستنامه آنها (با معرفی نام صاحب امتیاز و مدیر و تعداد مجلدات و شماره های طبع شده ) به ترتیب حروف الفبا آمده است.

دوره کامل مجلات زبان فارسی در هیچ‌یک از کتابخانه‌های ایران (حتی در کتابخانه ملی که اصولاً محل تجمیع آثار زبان فارسی است و یا کتابخانه دانشکده ادبیات که مرکز تحقیقات مربوط به ادبیات و تاریخ و فرهنگ ایران است) موجود نیست.