کد خبر: 44712
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 آبان 1400 - 10:45

داخلی

»

برگ سپید

نقد مجموعه 8 جلدی در جست و جوی دلتورا

منبع : لیزنا
زهرا شیخ
نقد مجموعه 8 جلدی در جست و جوی دلتورا

معرفی نویسنده

جنیفر رو، معروف به امیلی رودا در سال 1948 در نیوساوات ولز استرالیا متولد شد. او در سال 1973 در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه سیدنی فارغ التحصیل شد و قبل از آنکه به نویسندگی برای کودکان و نویسندگان روی آورد، همزمان در موسسه‌ای انتشاراتی و مجله زنان ویراستار بود.

او اولین کتابش را به طور ناشناس و با نام مستعار امیلی رودا که نام زمان دوشیزگی مادر بزرگش بود، به همان موسسه انتشاراتی فرستاد که در آن کار می‌کرد. کتاب پذیرفته و چاپ شد و در سال 1985 جایزه شورای کتاب کودک استرالیا را از آن خود کرد. از آن به بعد، او با همین نام مستعار، نوشتن برای کودکان و نوجوانان را ادامه داده و بارها برنده جوایز متعددی شده است.

جنیفر رو با نام اصلی خود، کتاب‌هایی نیز برای بزرگسالان نوشته است که می‌توان به چند عنوان اشاره کرد: Something Wicked , Grim Pickings , Death In Store و ...

البته قابل ذکر که کتاب‌های بزرگسالان وی، تاکنون به فارسی ترجمه نشده است. همچنین جنیفر رو فیلمنامه فیلم Murder Call را در کارنامه کاری خود دارد.

معرفی کتاب

دلتورا به عنوان یک دنيای فانتزی، سرزمين خارق العاده‌ای است. این مجموعه، از نظر نمادشناسی کتاب بسيار قوی‌ای است. از این گذشته، این کتاب یک انتقاد بزرگ به سياست‌های تاریخی و پيروی کورکورانه رسم‌ها دارد. درست است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است و شاید به اندازه‌ی سرزمين آردا در کتاب‌های تالکين، در جذب همه‌ی گروه‌های سنی موفق نبوده باشد ولی یک اثر ویژه است و نسبت به سن مخاطبش خوب است که نباید سرسری از آن گذشت. دلتورا ترکيب هزار دنياست و بسيار جذاب است؛ به واقعيت‌های این دنيا بسيار نزدیک است و بيانگر یک افسانه‌ی قدیمی درباره‌ی هفت گوهر است که با گسستن کمربند، سرزمين نابود مي‌شود و در پایان با به هم پيوستن دوباره‌ی کمربند، سرزمين از سلطه ارباب سایه نجات پيدا مي‌کند و همين قضيه، این نکته را به نوجوانان گوشزد مي‌کند که از بين رفتن اتحاد ممکن است چه بلایی بر سر یک سرزمين بياورد.

خلاصه کتاب

ارباب سایه‌های اهریمنی نقشه کشیده است تا به سرزمین دلتورا حمله کند و مردمانش را به اسارت در آورد. تنها مانع او کمربند جادویی دلتورا است که هفت گوهر با نیروهایی عجیب و مرموز دارد. ارباب سایه‌ها گوهرها را ربوده و در سرتاسر قلمرو پادشاهی، در مکان‌های ترسناک، پنهان می‌کند. با این کار او پیروز می‌شود و دلتورا را به تصرف در می‌آورد.

سه همسفر به نام‌های لیف، باردا و جاسمین که هیچ شباهتی به هم ندارند، از روی نقشه‌ای دستی و قدیمی، مخفیانه به جست‌وجوی پر مخاطره‌ای دست می‌زنند. آن‌ها مصمم هستند که گوهرها را بیابند سرزمین خود را از ظلم ارباب سایه‌ها نجات دهند...

نقد و بررسی کتاب‌ها

اگر بخواهیم به شکل منصفانه مجموعه در جست‌وجوی دلتورا را مورد نقد و بررسی قرار دهیم مي‌توان گفت این مجموعه‌ی داستانی، در مقایسه با کتاب‌هایی همچون ارباب حلقه‌ها، از سطح پایين‌تری از تخيلی بودن و بدیع بودن برخوردار است و حتی پيچيدگی چندانی ندارد اما نسبت به رده سنی کتاب، سطح بسيار خوبی دارد و نوجوانی خيلی از بچه‌ها را سرشار از خاطره‌های زیبا کرده است.

البته عده‌ای عقيده دارند این کتاب از ریشه بسيار ضعيف است؛ داستانش کودکانه و بسيار ابتدایی است و شخصيت‌هایش تکراری هستند و حتی متن کسالت باری دارد. ولی به نظر من دلتورا اولين قدم هر نوجوانی برای ورود به دنيای کتاب‌های فانتزی است. کسی که دلتورا را مي‌خواند و از آن لذت مي‌برد، بدون شک سپس به کتاب‌های هری پاتر یا ارباب حلقه‌ها و سپس به داستان‌های تخيلی بيشتری روی می‌آورد. ما باید هر کتابی را با توجه به رده سنی مخاطب کتاب و سابقه نویسنده‌ی آن بررسی کنيم.

اميلی رودا در کتاب‌های روون متن بهتری نسبت به دلتورا را به نمایش گذاشته است که همين نشان مي‌دهد پيشرفت داشته است. قطعا دلتورا برای فردی که از خواننده‌های حرفه‌ای کتاب‌های فانتزی است گيرا نباشد و حتی در حد یک قصه‌ی کودکانه باشد ولی برای شخصی با ١۴ سال سن قطعا پر از معما و ماجراها و نتایج شوکه کننده است.

قسمتی از متن کتاب

نفس لیف بند آمد. از لای چرم، زنجیر فولادی زیبایی لغزید و بیرون آمد که هفت قاب بزرگ به آن متصل بود. حتی با وجود سادگی و نداشتن هیچ زیوری، هنوز زیباترین چیزی بود که او به عمرش دیده بود. خیلی دلش می‌خواست آن را لمس کند. با اشتیاق، دست پیش برد. پدر در حالی که کمربند را به او می‌داد، گفت: «قبل از آنکه پنهانش کنم، تعمیرش کردم تا بار دیگر پذیرای گوهرها باشد. اما مسلما چنان به اصل و نسب آدین مرتبط است که اگر وارثی وجود نداشت، از هم متلاشی می‌شد. همان طور که می‌بینی، هنوز هم یکپارچه است. پس می‌توانی مطمئن باشی که وارثش زنده است.»...

سخن آخر

در مجموع، این مجموعه داستانی دارای قصه‌ای شیرین و ماجراهای هیجان انگیز و همچنین ترجمه‌ای قابل فهم و مطابق با معماهایی در کتاب است و قطعا برای نوجوانانی که به این سبک داستان‌ها علاقه‌مند هستند بسیار جذاب خواهد بود. این کتاب‌ها حتی می‌توانند بزرگسالان را نیز به خود جذب کند و لحظاتی آنان را به دوران کودکی و سرزمین خیال‌ها ببرد.

منابع

آدرس به لینک

کتاب جنگل های سکوت-قسمت درباره نویسنده

مشخصات کتاب

روو، جنیفر/ در جست‌وجوی دلتورا؛ مترجم محبوبه نجف خانی./ تهران: انتشارات قدیانی، 1392.

معرفی نقد کننده

من زهرا شیخ به عنوان یک مادر این مجموعه را خوانده و معرفی و توصیه میکنم.  من متولد 1355 هستم و در مقطع کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه قم تحصیل میکنم.