افتتاح موزه علم و فناوری در کتابخانه ملی

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، موزه علم و فناوری در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در 16 آذر 1389 افتتاح شد. در این مراسم دکتر ولایتی، دکتر رحیمی از اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و علی اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مشاور فرهنگی رئیس جمهور و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

دکتر ولایتی اذعان داشت: " کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال 1384 تشکیل شد و در دستور کار این کمیته بازسازی دستاوردهای علمی و فناوری مربوط به دانشمندان تاریخ اسلام و ایران بود تا از این طریق علاوه  برافزایش شناخت دانش آموزان و دانشجویان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی منجر به تقویت این بعد از فرهنگ اسلام و ایران شویم."

وی در ادامه تأکید کرد: "علت اصلی این اقدام، ناشناخته بودن دستاوردهای علمی و فناوری دانشمندان اسلامی و ایرانی برای مردم است. هر چند که تلاش شده است که با در نظر گرفتن 2 واحد درسی عمومی مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در دانشگاه ها و برخی دروس در مقاطع مختلف مدارس  این خلأ تا حدی پر شود. به همین دلیل از یک هزار عنوان منابع در آموزش و پرورش، یک سوم از آن ها به نوعی منعکس کننده دستاوردهای علم و فناوری و تمدن و فرهنگ دانشمندان اسلامی و ایرانی است."

وی ضمن تشکر از علی اکبر اشعری به دلیل همکاری و حمایت های بی دریغ شان برای برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: " با مکاتبات انجام شده با آستان قدس رضوی به زودی مشابه این موزه  در کتابخانه آستان قدس رضوی نیز برگزار خواهد شد. هدف از تأسیس این موزه ها بازسازی دستاوردهای علمی و فناوری دانشمندان مسلمان ایرانی در گذشته و نیز احقاق تمدن بشری است."

دکتر رحیمی بیان کرد: "این موزه اولین نمونه در تاریخ کشور ماست. این حرکت با  تشویق شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولیت دکتر ولایتی و همکاری دکتر اشعری انجام شده است. موارد موجود در این موزه متکی  به فناوری بومی ایرانی است و ابداع آن توسط ایرانی ها شکل گرفته است. موزه علم و فناوری نقطه شروعی است که امکان توسعه و گسترش دارد."

علی اکبر اشعری در پایان افزود: " طبق تأکید دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری،  ساختمان 30 تیر کتابخانه ملی برای گسترش این نمایشگاه ها به کار خواهد رفت. و امکان بازدید گروهی برای علاقه مندان همه روزه امکان پذیر است."

خبرنگار الهه حسینی