چهل و هفتمين كتابخانه آستان قدس رضوي به بهره‌برداري رسيد

 


به گزارش لیزنا،  روابط عمومي وامور بين الملل سازمان كتابخانه ها،موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوي، با اعلام این خبر افزود:  در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگي و كتابخانه امام رضا(ع) شهرستان درگز  كه باحضور حجت الاسلام و المسلمين ناهيدي امام جمعه درگز، فرماندار و جمعي از مديران استاني و آستان قدس رضوي برگزار شد، قائم مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي در سخناني با اشاره به اهميت علم از نظر اسلام گفت: علم با تمسك به امامت و ولايت و قرار گرفتن در مسير وحدانيت معنا پيدا مي‌كند.

قائم مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي افزود: علمي كه منتهي به وحدانيت، رستگاري و كمال و خداشناسي نشود، ضلالت و گمراهي است و به همين جهت جوامع صنعتي به دور از ارزشهاي معنوي و الهي از افسردگي و ملالت رنج مي‌برند.

ایشان با بيان اين كه عملكرد و تلاش فرهنگي آستان قدس رضوي متأثر از سيره حضرت رضا(ع) و مرهون تدابير حضرت آيت الله واعظ طبسي توليت عظماي آستان قدس رضوي است، گفت: امروز 70 درصد بودجه آستان قدس رضوي به امور فرهنگي، علمي، آموزشي و تحقيقاتي اختصاص دارد. وي با مقايسه اقدامات فرهنگي آستان قدس رضوي در قبل و بعد از انقلاب اسلامي اظهار داشت: در حالي كه در سالهاي قبل از انقلاب اسلامي كتابخانه اي مهجور با حدود 80 هزار جلد كتاب در جوار حرم مطهر رضوي قرار دادشت، امروزه كتابخانه‌اي عظيم كه ساختمان آن مشتمل بر مجموعه‌اي از زيباترين هنر معماري اسلامي و دربردارنده نفيس‌ترين اسناد و كتب خطي است، بيش از يازده ميليون اثر شامل حدود 4 ميليون جلد كتاب، هفت ميليون سند و 80 هزار نسخه خطي را در خود جاي داده و دهها كتابخانه وابسته در شهرهاي مختلف ايجاد شده است.

وي بيان داشت: اگر امروز آستان قدس رضوي به يك قطب معنوي، عبادي و فرهنگي براي جهان اسلام شده است، مرهون انوار تابناك حضرت رضا(ع) و مديريت موفق اسلامي است. علوي اين توفيقات را از ثمرات نظام اسلامي و مديريت برگرفته از مباني اسلام و نيز عوايد حاصل از موقوفات دانست و افزود: در حالي كه قبل از انقلاب كتبي در حوزه علوم اسلامي توسط آستان قدس رضوي منتشر نشده بود، امروزه تنها توسط محققان و پژوهشگران يك موسسه آستان قدس رضوي 10 ميليون كتاب منتشر شده است كه برخي از كتب منتشره مرجع بي‌نظير براي دانشمندان جهان و بويژه دنياي اسلام محسوب مي‌شود.

قائم مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي نامگذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به سال «همت مضاعف و كار مضاعف» اعلام داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون دو مجتمع فرهنگي و كتابخانه و دو كتابخانه تخصصي آستان قدس رضوي در شهرستانهاي مختلف افتتاح شده و طبق برنامه تا پايان سال چهار مجتمع فرهنگي و كتابخانه ديگر نيز به نام حضرت ثامن الحجج(ع) به بهره‌برداري مي‌رسد.

ایشان احيا و عمران موقوفات و عمل به نيات واقفان را اولويت‌هاي اصلي آستان قدس رضوي دانست و افزود: با تأكيد و دستور توليت عظمي از همان سالهاي اوليه انقلاب اسلامي توسط هيأتي متشكل از انديشمندان و اساتيد حوزه و دانشگاه كار استخراج نيات واقفان از بين يك هزار وقفنامه صورت گرفت كه 25 فصل و موضوع شناسايي و براي هر يك حساب بانكي جداگانه‌اي اختصاص يافت و از آن زمان تاكنون با تهيه و تنظيم بودجه موقوفاتي عوايد هر يك از موقوفات مطابق نيات واقفان صرف اموري نظير روشنايي، ميهمانسرا، فرش، عطرافشاني و ساير خدمات زائران مي‌شود.

علوي در ادامه از جمله ثمرات شكوفايي موقوفات را ايجاد اشتغال عنوان كرد و گفت: در حال حاضر حدود 20 هزار نفر به طور مستقيم و يكصد هزار نفر به صورت غير مستقيم با اين نهاد همكاري دارند. وي با ابلاغ سلام گرم و صميمانه آيت الله واعظ طبسي توليت عظماي آستان قدس رضوي به مردم ولايتمدار شهرستان درگز گفت: شهرستان درگز به لحاظ علمي در استان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و اميداواريم مجتمع فرهنگي و كتابخانه امام رضا(ع) محلي براي معرفت‌افزايي ديني و پرورش استعدادها و توانايي‌هاي نوجوانان و جوانان آن ديار شود.قائم مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي در اين مراسم ضمن پرده‌برداري از لوح يادبود مجتمع فرهنگي امام رضا(ع)، آن را افتتاح كرد.

همچنین در ابتداي اين مراسم امام جمعه درگز طي سخناني اظهار داشت: احداث مجتمع فرهنگي و كتابخانه امام رضا (ع) از سوي آستان قدس رضوي آرزوي ديرينه مردم به خصوص جوانان شهرستان درگز بود . حجت الاسلام والمسلمين ناهيدي افزود : اكنون اين مجتمع به يك نماد و نگين درخشان در شهر تبديل شده است . وي اظهار داشت اين شهرستان نياز شديد به چنين مجتمع فرهنگي داشت كه با عنايت توليت آستان قدس رضوي اكنون در اختيار مردم قرار گرفت

رئيس سازمان كتابخانه ها،موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوي نيز با اشاره به سابقه فرهنگي شهرستان درگز اظهار داشت :درگزداراي نقش ماندگار وموثري درتاريخ وفرهنگ اين مرز وبوم است محمد هادي زاهدي خاطرنشان كرد: اين منطقه نقش موثري درعلم وانديشه وفرهنگ سرزمين ما داشته است.وي با ياد وخاطره بزرگ مرد حوزه حماسه وپايداري امير سپهبد شهيد صياد شيرازي تصريح كرد: اين شهرستان در طول تاريخ بزرگان و فرهيختگان فراواني را به جامعه تقديم كرده است كه اميدواريم با احداث چنين مجتمع هايي شاهد گسترش و توسعه فرهنگي در چنين شهرستانهايي باشيم .

محمدهادي زاهدي خاطرنشان كرد: مجتمع فرهنگي و كتابخانه امام رضا [ع] درگز داراي 20 هزار جلد منابع چاپي در 15 هزارعنوان وهمچنين 100 هزار نسخه منابع الكترونيكي مي باشد . وي تصريح كرد : اين مجتمع داراي تالارهاي مطالعه آقايان و بانوان ، محققان، مرجع، كتابخانه الكترونيكي، اينترنت، مطبوعات، امانت كتاب و تالار اجتماعات مي باشد . وي درپايان گفت : اين كتابخانه تا 50 هزار جلد امكان توسعه دارد .


معاونت فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي نيز اظهار داشت: اين مجتمع در 4 طبقه در زميني به مساحت1100 مترمربع و زير بناي 1850 متر مربع احداث گرديده است . مهندس عطايي افزود : مجتمع فرهنگي و كتابخانه امام رضا (ع) درگز با استحكام و ايمني بالا ساخته شده است وي در پايان اظهار داشت : هزينه اجراي اين پروژه بالغ بر 11 ميليارد ريال بوده است كه تماماً از محل اعتبارات آستان قدس رضوي هزينه شده است .