خرابکاری در اینترنت: منبع درآمدی گسترده در سال 2011

 

به گزارش لیزنا به نقل از ایتنا، بر اساس گزارش PandaLabs، لابراتوارهای کشف و بررسی حملات رایانه‌ای، روندی که در سال ۲۰۱۰ میلادی با انتشار ویروس استاکس‌نت و با هدف اختلال در عملکرد زیرساخت‌های حیاتی و سرقت اطلاعات استراتژیک کشورها آغاز شد و نیز برخی منازعات سیاسی مانند تبادل حملات اینترنتی میان طرفداران و مخالفان پایگاه جنجالی ویکی‌لیکس و حملات سازمان یافته دولت چین به سرورهای شرکت گوگل و برخی مراکز سیاسی که با پاسخ متقابل برخی گروه‌های سیاسی همراه شد، به افزایش ناامنی رایانه‌های خانگی و بویژه شبکه‌های سازمانی زیرساخت در سال ۲۰۱۱، منجر خواهد شد.

علاوه بر این رشد بی‌سابقه تعداد و تنوع ویروس‌های رایانه‌ای که در روزهای اخیر به بیش از ۶۰ میلیون مورد بالغ شده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران جوان‌تر و عادی‌تر اینترنت نیز از تولید و انتشار کدهای مخرب در اینترنت و اجرای حملات هک علیه اهداف تصادفی لذت می‌برند.

هرچند بیش از ۵۰ درصد این ویروس‌ها تنها ۲۴ ساعت عمر می‌کنند و تهدید چندانی برای امنیت عمومی اینترنت محسوب نمی‌شوند، اما سرگرم شدن شرکت‌های امنیتی و مراکز کشف و تحلیل ویروس‌های رایانه‌ای و در نتیجه کاهش بازده حفاظتی آنها، ممکن است به کاهش محسوس ضریب شبکه اینترنت و آسیب‌پذیر شدن فضای تبادل اطلاعات رایانه‌ای منجر شود.

پیش‌بینی‌های پاندا نشان می‌دهد که اعتراضات سیاسی اجتماعی کاربران اینترنت، مانند آنچه که در تظاهرات مجازی علیه سازمان‌های مسئول در توقیف وب‌سایت‌های دانلود رایگان فایل و یا حملات فلج کننده علیه مراکز دولتی و غیردولتی مخالف سایت ویکی لیکس شاهد بوده‌ایم، تجربه‌ای دلچسب برای کاربرانی بود که در آینده نیز با پیوستن به گروه‌های بزرگ اعتراضی و با استفاده از کیت‌های آماده خرابکاری که براحتی قابل دسترس هستند، حملات گسترده خود را علیه اهداف از پیش تعیین شده ادامه دهند.

البته گسترش این حملات که به ناامنی‌های عمومی در اینترنت دامن می‌زنند، نگرانی شرکت‌ها و سازمان‌های امنیتی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این موارد، روانشناسی اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی بزرگ، سیستم‌های عامل جدید مایکروسافت، تلفن‌های همراه هوشمند؛ رایانه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های عامل شرکت Apple، صفحات اینترنتی مبتنی بر HTML۵ که مورد اقبال زیاد طراحان وب قرار گرفته است و به رسم سال‌های اخیر، خدمات بانکی و مالی الکترونیک، بزرگترین زمینه‌ها برای فعالیت خرابکاران و مجرمان اینترنتی در سال ۲۰۱۱ میلادی محسوب می‌شوند.

لوییس کرونز، مدیر فنی PandaLabs نیز بر این عقیده است که دورنمای وضعیت امنیت اطلاعات در سال آینده میلادی، اگر ناامیدکننده نباشد، امیدوارکننده هم نیست. هر چند در سال جاری میلادی شاهد دستگیری بسیاری از مجرمان اینترنتی سرشناس و توقف عملیات چند شبکه بزرگ و مهم خرابکاری بوده‌ایم، اما این در مقایسه با حجم عظیم فعالیت‌های مجرمانه و تبهکارانه‌ای که در هزارتوی پنهان اینترنت در حال انجام هستند، به هیچ وجه کافی نیست.

بازار پرسود خرابکاری‌های رایانه‌ای با ترافیک مالی صدها هزار دلار در روز، ناشناس ماندن افراد در فضای مجازی و نیز افزایش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورها، ریسک قانونی اقدامات مجرمانه خلافکاران اینترنتی را به شدت کاهش داده، به نحوی که حتی بسیاری از افراد عادی، نه تنها نفوذهای غیرمجاز و خرابکاری در اینترنت را جرم تلقی نمی‌کنند، بلکه به آن به عنوان یک منبع درآمد مستقل نگاه می‌کنند و این برای روزها و سال‌هایی که می‌آیند، اصلاً مطلوب نیست.