بررسي قانون جامع حقوق مالكيت ادبي و هنري در دانشگاه‌ها

 

به گزارش لیزنا به نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، دكتر سيدحسن شبيري، دبير كارگروه نظام حقوقي و مالكيت فكري دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني در خصوص روند بررسي پيش‌نويس قانون جامع حقوق مالكيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط جمهوري اسلامي ايران بيان داشت: اين لايحه در 181 ماده در نوبت بررسي مجلس شوراي اسلامي است و اكنون در حال تهيه شرح و مستندات كامل آن هستيم تا همزمان با بررسي به عنوان دلايل استنادي وضع و فلسفه وجودي اين لايحه و به عنوان پشتوانه علمي به مجلس ارائه شود. 

وي با اشاره به ديگر اقدامات گفت: اكنون در حال رايزني با دانشگاههاي مرتبط و داراي واحدهاي آموزش حقوق مالكيت معنوي هستيم تا ضمن برگزاري نشست‌هاي زنجيره‌اي، از نظرات علمي پژوهشي اساتيد و دانشگاهيان در اين زمينه استفاده كنيم. در اين رابطه  اولين نشست در دانشگاه قم و در صورت نهايي شدن مذاكرات در دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، مدرس و تهران برگزار خواهد شد. 

وي در ادامه، خبر از ايجاد وب‌گاهي جهت اطلاع‌رساني و همچنين دريافت نظرات كارشناسان اين حوزه داد. 

دكتر شبيري در پايان تاكيد كرد: ايران از معدود كشورهايي است كه در بحث كپي رايت دچار چندگانگي بوده و قانون جامعي در اين خصوص ندارد؛ اما در پيش‌نويس اين لايحه تمامي ابعاد مختلف پديدآورندگان محصولات، آثار، حقوق معنوي و مادي و واگذاريها و نقل و انتقالات آثار فكري در تمامي زمينه‌ها لحاظ شده است.