کد خبر: 45031
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 دی 1400 - 13:37

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

اینترنت رفتارها: ابزاری در خدمت مدیریت داده محور کتابخانه‌ها

منبع : لیزنا
مریم مقدمی
اینترنت رفتارها: ابزاری در خدمت مدیریت داده محور کتابخانه‌ها

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 317): مریم مقدمی، دانشجوی دکتری مدیریت دانش دانشگاه تهران: گارتنر در پیش بینی های استراتژیک خود برای سال 2020 اعلام کرده بود که اینترنت رفتارها خدمت جدیدی خواهد بود که از ان مطلع خواهیم شد و ممکن است مجبور باشیم به عنوان یک جامعه با آن کنار بیاییم.

مرور پایگاه های اطلاعاتی مختلف نشان دهنده مطالعاتی در حوزه اینترنت اشیاست و این واژه حداقل برای ما متخصصان اطلاعات عنصر جدیدی نیست. در این بین اصطلاح اینترنت رفتارها اصطلاح  بدیعی  است که به تازگی وارد ادبیات حوزه کامپوتر و  حوزه های میان رشته ای شده است. در این مقاله کوتاه تلاش شده است تا بر نقش و اهمیت اینترنت رفتارها [1]در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پرداخته شود.

اینترنت اشیا ((IoT) شبکه ای از اشیا فیزیکی به هم پیوسته است که اطلاعات و داده ها را از طریق اینترنت جمع آوری و تبادل می کند. اینترنت اشیا به دلیل پیچیدگی خود، به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است، به عنوان مثال نحوه اتصال دستگاه ها، محاسباتی که می توانند توسط این اشیا به طور مستقل پردازش شوند و داده هایی که در ابر ذخیره می شوند به روشی پیچیده تر تکامل می یابند.

جمع آوری داده ها( Big Data ، CDPs  و غیره) اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتارها ، علایق و ترجیحات کاربران کتابخانه ها فراهم می کند و از این اصطلاح به عنوان اینترنت رفتار (IoB) یاد می شود. در حقیقت اینترنت رفتارها  تلاش می کند از منظر روانشناسی رفتاری ، داده های جمع آوری شده از فعالیت آنلاین کاربران را درک کند.

IoB  به فرآیندی اشاره دارد که در آن داده های استخراج شده از کاربر با استفاده از دیدگاه روانشناسی رفتاری تحلیل می شود. با نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل ، این روش های جدید برای طراحی تجربه کاربر (UX) ، بهینه سازی تجربه جستجو (SXO) و نحوه بازاریابی محصولات نهایی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و خدمات ارائه شده توسط شرکت ها را به شما اطلاع می دهد. در نتیجه، انجام یک IoB توسط کتابخانه ها، از نظر روانشناختی پیچیده است.  این امر مستلزم انجام مطالعات آماری است که به ترسیم عادات و رفتارهای روزمره بدون افشای کامل حریم خصوصی کاربران به دلایل اخلاقی و قانونی می پردازد.

علاوه بر این، IoB  ترکیبی از فناوری های موجود است که به طور مستقیم بر روی فرد مانند شناسایی چهره ، ردیابی موقعیت مکانی و داده های بزرگ متمرکز هستند. بنابراین، اصطلاح مذکور ترکیبی از سه حوزه است: فناوری ، تجزیه و تحلیل داده ها و روانشناسی رفتاری.

 ابعاد اینترنت رفتار

هدف  اینترنت رفتار ضبط، تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ به انواع رفتارهای انسانی است به گونه ای که امکان ردیابی و تفسیر رفتارهای افراد را با استفاده از فن اوریهای جدید و تحولات نوظهور در الگوریتم های یادگیری ماشین فراهم می کند. در حقیقت رفتارهای افراد کنترل می شود و انگیزه های انها مورد بررسی قرار میگیرد.

 اینترنت رفتارها بر انتخاب مصرف کننده تأثیر می گذارد در حالی که برخی از کاربران در ارائه داده های خود محتاط هستند، بسیاری دیگر از کاربران از این کار راضی هستند به شرطی که ارزش افزوده ای برای انها به ارمغان بیاورد.  در خصوص کتابخانه ها این بدان معنی است که می توانند فعالیت های خود را تغییر دهند ، خدمات خود را به طور موثرتری به کاربران/ ناکاربران خود معرفی کنند یا تجربه کاربران (CX) خدمات را بهبود بخشند. به طور فرضی ، می توان اطلاعات را از همه جنبه های زندگی کاربران کتابخانه ها جمع آوری کرد زیرا ، هدف نهایی بهبود کارایی و کیفیت کتابخانه است.

اساسا کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی جهت استفاده از اینترنت رفتارها در خدمات خود باید به نکات زیر توجه کنند:

در مرحله اول مهم است که الگوهای تعامل با  کاربر را مشخص کنند.

آنها را در فرآیندهای کتابخانه مشارکت داده، نیازهای آنها را درک کنند

به کاربران اطمینان دهند داده های انها فقط در راستای اثربخشی خدمات استفاده خواهد شد.

در مرحله بعدی ، ابزارهایی مانند پلت فرمهای پشتیبانی از چند قالب (XML ، JSON ، PHP ، CVS ، HTML و غیره) مورد نیاز هستند، که می توانند به هر API متصل شده و می تواند داده ها را در ابر بارگذاری کند.

پلت فرم ها باید امکان شخصی سازی چند کاناله، به روزرسانی متمرکز و ارسال اعلان های منحصر به فرد که کاربران را به مشارکت در شخصی سازی برنامه تشویق کرده و نیز امکان ادغام رسانه های اجتماعی و حفظ رابط تعاملی را فراهم کنند.

سرانجام ، این داده های استخراج شده از طریق برنامه است که در خدمت مدل سازی رفتار کاربر است و به نوبه خود ، این داده های عملیاتی است که می تواند به صورت پاپ آپ و اعلان به مشتری ارسال شود تا آنها را تشویق کند تا به یک رفتار مطلوب پایبند باشند.  لازم به توضیح است تجزیه و تحلیل جامع و کامل از داده ها لازم است تا بتوان اطلاعات اساسی را از تمام داده ها استخراج کرد.

مزایای خاص IoB عبارتند از:

تجزیه و تحلیل عادات امانت کاربران در همه پلت فرمها

اطلاعاتی در خصوص تعامل کاربران با پلت فرم ها( شیوه جست و جو، نیاز اطلاعاتی، مدت زمان صرف شده، علایق و انگیزه ها )

اطلاعات دقیق تر مکان و زمان

شخصی سازی خدمات کتابخانه

اگاهی رسانی خدمات مبتنی بر داده های شخصی افراد

مشکلات اینترنت رفتارها:

بررسی وب سایتهای گوگل ، فیس بوک یا آمازون نشان میدهد انها نرم افزاری را در اختیار می گیرند که به طور بالقوه کاربر را از یک برنامه به کل اکوسیستم آنلاین خود بدون اجازه آنها انتقال میدهد.  این کار خطرات قانونی و امنیتی قابل توجهی را برای حقوق حریم خصوصی ایجاد می کند. چنان چه پلت فرم کتابخانه ها نیز این اشتباه را مرتکب شوند باید پاسخگوی شکایات قضایی کاربرن باشند.

داده های رفتاری می تواند مجرمان سایبری را برای دسترسی به داده های حساس از قبیل کدهای دسترسی به املاک ، مسیرهای تحویل و حتی کدهای بانکی تشویق کند. مجرمان سایبری می توانند با روشهای کلاهبرداری پیشرفته تر، متناسب با عادت های تک تک کاربران ، فیشینگ را به سطح دیگری برسانند و بنابراین احتمال کلاهبرداری از کاربران در این روش بسیار بالاست. بنابراین داشتن یک بستر امن ، ذخیره سازی و اجرای داده ها با استفاده از ابزارهایی مانند محاسبات محرمانه یا رمزنگاری مهم است.

گفته می شود: IoB "معنای انسان بودن در دنیای دیجیتال" را به چالش می کشد.

بدون شک تجزیه و تحلیل SWOT و بسیاری از تکنیک های دیگر سال ها به شرکت ها کمک کرده است تا محصولات و استراتژی های بازاریابی خود را برای ایجاد و ارتقا مواردی که کاربران می خواهند خریداری کنند ، طراحی کنند. اینترنت رفتارها  این روند را به سطح بالاتری می رساند و قرار است حرکت قابل توجهی در توسعه صنعت فروش ایجاد کند.  طبق گفته گاتنر ، این فناوری هنوز در روزهای ابتدایی خود است، اما تا پایان سال 2025 ، بیش از 50٪ از مردم جهان حداقل از طریق دولت یا یک شرکت خصوصی در معرض حداقل یک برنامه IoB قرار می گیرند. در حقیقت  این اکوسیستم است که رفتار انسان را در دنیایی که به طور فزاینده ای دیجیتال تعریف می شود ، تعریف می کند. کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی همانند سازمانهای دیگر با دریایی از داده ها مواجه هستند که حاصل فرایندهای کاری روزانه است. با مدیریت داده ها و انالیز انها میتوان در مدیریت داده محور کتابخانه ها قدم برداشت. چرا در عصر تحول دیجیتال تنها کتابخانه هایی سر پا باقی می مانند که خود را با تغییرات دیجیتال وفق دهند. مدیریت کنونی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پاسخ گوی نیاز کاربران جدید نیست و لازمه ان تغییر از رویکرد سنتی به ارزش آفرینی از داده هاست.

 ---------------------------------------------

منبع

What Is the Internet of Behaviors? IoB Explaine. Available at: https://www.bmc.com/blogs/iob-internet-of-behavior/

What is the Internet of Behaviors (IoB)? Available at: https://quantilus.com/what-is-the-internet-of-behaviors/

 

 

 

[1] Internet of Behaviour (IoB)