کد خبر: 45038
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 دی 1400 - 09:47

داخلی

»

سخن هفته

همنوردان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

منبع : لیزنا
رحمان معرفت
همنوردان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

لیزنا، رحمان معرفت، دبیر هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران: شانزده آذر هزاروچهارصد در یک نشست صمیمی، جلسه مشترک هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در دوره هفتم و هشتم برگزار شد. اعضای هیئت مدیره هفتم گزارش مختصری از روند فعالیت های صورت گرفته در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در سه سال گذشته ارائه نمودند و درباره سیاستگذاری ها و برنامه های صورت گرفته در طی دوره قبل سخن گفتند. برگزاری کنگره ششم متخصصان علم اطلاعات، شکل گیری و انتشار نشریه آی بولتن شناسه، ساماندهی شاخه های انجمن و تدوین نظام های مرتبط با کمیته های مختلف انجمن (کمیته پژوهش، انتشارات، شاخه های استانی و غیره)، برگزاری کارگاه های تخصصی (با استفاده از پتانسیل فضای مجازی)، کسب رتبه ارزشمند (A)در میان انجمن های علمی، طراحی و بهبود وب سایت انجمن و بسیاری امور دیگر، از اهم فعالیت های صورت گرفته انجمن در دوره هفتم بود. پس از یک ماراتن پرتلاش و نفس گیر، هئیت مدیره هشتم، چوب امداد را به هیئت مدیره هشتم تحویل داد تا پرچم استقامت و فعالیت مستمر تداوم یابد.

یادم هست که استاد ارجمند جناب آقای دکتر فریبرز خسروی در این نشست از واژه "همنوردان انجمن" برای همکاران هیئت مدیره استفاده کردند و گفتند همچنان که کوهنوردان از واژه همنوردان استفاده می کنند، همکاران ما در هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز همنوردان ما هستند. اکنون که در ابتدای شکل گیری و فعالیت هیئت مدیره هشتم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی هستیم، همنوردان انجمن نیاز به همکاری و حمایت کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی دارند.

به عنوان یک دانشجو، کتابدار، متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی، استاد و معلم این رشته و حرفه شما نیز همنورد ما در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران محسوب می شوید. وقتی به فهرست فعالیت های صورت گرفته در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران  در وب سایت این انجمن نگاه می کنید، از حجم بسیار زیاد فعالیت و تنوع در امور متعجب می شوید. آموزش و پژوهش، دو بال ارزشمندی هستند که انجمن از آنها برای پویایی و مانایی رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی یا علم اطلاعات و دانش شناسی بهره می برد.

خوشبختانه نظام نامه هایی برای مشخص شدن مسیر آموزش و پژوهش در این انجمن تدوین شده است و علاقمندان این حوزه، بویژه دانشجویان توانمند می توانند با عضویت یا همکاری با این کمیته ها به رشد و تعالی لازم برسند و در مسیر این تحول آموزشی و پژوهشی، انجمن را نیز یاری رسانند. مسئولیت دو کمیته پژوهش و آموزش در دوره هشتم، به ترتیب به سرکار خانم دکتر سعیده اکبری داریان[1] و سرکار خانم دکتر مریم اسدی[2] واگذار شده است. اگر به این پیوند (لطفا کلیک کنید) و همچنین پیوند (کلیک کنید) مراجعه کنید می توانید اطلاعات مناسب و بیشتری درباره پیشینه، اهداف و فعالیت های این دو کمیته بدست بیاورید.

یکی از موضوعاتی که کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، معمولا در درس های دوره تحصیل خود با آن مواجهند و کتابداران کتابخانه های عمومی، تخصصی و دانشگاهی در فضای واقعی کار و در محیط عملی با آن برخورد می کنند، بی تردید نوآوری ها و فناوری های نوظهور است. در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی کمیته ای با نام " نوآوری ها و فناوری های نوظهور " وجود دارد که اکنون مسئولیت این کمیته با آقای مهندس رضا شهرابی فراهانی[3] است. این کمیته قرار است به موضوع نوآوری و فناوری های نوظهور بپردازد. فناوری های نوین، صرفا به رشته و حرفه علم اطلاعات مرتبط نمی شود. بی شک این کمیته محفلی برای هم اندیشی دانشجویان، مختصصان و صاحبنظران سایر رشته ها  در کنار کارشناسان علم اطلاعات در حوزه فناوری های نوین و نوظهور می تواند باشد. کمیته ای با عنوان " بازاریابی" نیز با مسئولیت خانم دکتر حمیده جعفری پاورسی[4] وجود دارد که می تواند برای علاقمندان این حوزه جذاب باشد و زمینه هم اندیشی لازم در این حوزه را فراهم کند.

دکتر غلامرضا عزیزی که از مدتها قبل با موضوع آرشیو با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران همدلی می کند، در دوره هشتم، مسئولیت آرشیو را برعهده گرفته اند. علاقمندان حوزه آرشیو و آرشیوداران می توانند با تعامل با ایشان، درکمیته ای حرفه ای و قوی به موضوعات و مسائل حوزه آرشیو در گستره کشور عزیزمان بپردازند. یکی از کمیته های جالب و جذاب انجمن، "کمیته برنامه ریزی و بهبود مستمر" است که مسئولیت این کمیته را جناب آقای فرامرز مسعودی[5] برعهده گرفته اند. کتابداران و دانشجویانی که به برنامه ریزی علاقمندند می توانند در این کمیته جذاب درباره استانداردهای برنامه ریزی و بهبود مستمر با افراد حرفه ای هم اندیشی کنند. سازماندهی اطلاعات نیز که یکی از دغدغه های کتابداران، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی وعلوم رایانه است یکی از کمیته های انجمن کتابداری واطلاع رسانی ایران است که سرکار خانم ملیحه درخوش در این دوره قرار است با همکاری علاقمندان به این حوزه اقدام به فعالیت حرفه ای در حوزه سازماندهی اطلاعات نمایند.

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به عنوان یک نهاد علمی مدنی همواره در تلاش است تا پویایی لازم را از طریق انتشار آثار علمی و حرفه ای در جامعه فراهم نماید. نقد و بررسی آثار منتشر شده در حوزه علم اطلاعات و کتابداری یکی از وظایف این کمیته است. در سایه نقد و بررسی آثار می توان، امید به بهبود کیفیت آثار و انتشارات را داشت. برای آشنایی بیشتر با وظایف و حدود فعالیت های این کمیته می توانید از این پیوند (کلیک) استفاده کنید. مسئولیت کمیته انتشارات در دوره هشتم با سرکار خانم دکتر محبوبه قربانی[6] است با شناختی که از ایشان دارم بی تردید پذیرای دیدگاه های جامعه حرفه ای و علمی کتابداری یا علم اطلاعات در حوزه انتشارات خواهند بود. دو کمیته بسیار مهم برای اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات و صدای کتابداران و کارشناسان علم اطلاعات، یعنی کمیته روابط عمومی و کمیته روابط بین الملل نیز فعال هستند. کمیته روابط عمومی زیر نظر سرکار خانم مریم انصاری[7] قرار دارد و کمیته روابط بین الملل نیز در تلاش است تا در اطلاع رسانی وقایع انجمن و فعالیت های صورت گرفته توسط کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان فارسی و انگلیسی اهتمام ورزد.

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی با تنوعی از فعالیت ها مواجهه است و بی تردید اعضای هیئت مدیره با همکاری و همدلی تمام کتابداران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی علاقمند به همکاری با کمیته های انجمن می توانند در مسیر پیشبرد اهداف انجمن موفق عمل کنند. وقتی که در جلسات انجمن دغدغه های مطرح شده از سوی اعضا در خصوص چالشها و مسائل مترتب با کتابداران و دانشجویان کتابداری و علم اطلاعات را می شنویم بی تردید انگیزه مضاعفی برای پیگیری امور و تلاش برای رفع مشکلات و یا کمرنگ کردن آنها برایمان ایجاد می شود. برخی حوزه ها و چالشها نیاز به تلاش، فعالیت و پیگیری بیشتری دارد. چالشهایی که دانشجویان و دانش آموختگان دارند و مسائلی که مربوط به مطالعات صنفی، ارزیابی گروه های آموزشی علم اطلاعات کشور، اجتماعی تر کردن حرفه و رشته، یا دغدغه هایی که مترتب با جایگاه، منزلت و شأن واقعی کتابداران یا کارشناسان علم اطلاعات در مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه هاست از جمله مسائلی است که در جلسات انجمن مطرح می شود و انجمن تلاش می کند با عقلانیت و به صورت حرفه ای پیگیر این امور باشد. گرچه دوره هشتم هیئت مدیره انجمن در آغازین ماه های فعالیت خود قرار دارد اما جلسات فشرده برگزار شده در این مدت زمینه ساز تفکر بیشتر و اجرایی تر کردن امور مرتبط با انجمن را فراهم کرده است.  

شما که اکنون این متن را مطالعه می کنید به عنوان یک دانشجو، استاد دانشگاه، کتابدار یا همنورد حرفه ای ممکن است در طی سالهای فعالیت خودتان در محیط کاری یا حرفه ای با این چالشها از نزدیک مواجهه شده، یا با آنها درگیر باشید و از نزدیک بسیاری از این مشکلات را لمس کرده باشید و گاها ممکن است به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز در عملیاتی کردن و پیگیری امور مرتبط با کتابداران انتقاد یا پیشنهادهایی داشته باشید. بی تردید انجمن کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان یک نهاد علمی مدنی در صورتی می تواند اثرگذاری بیشتری در سطح جامعه داشته باشد که از همراهی و همدلی شما بهره گیرد. بسیار خوشوقتیم که پذیرای دیدگاه های شما باشیم و اعتقاد داریم که شنیدن صبورانه انتقادها و پیگیری آنها در یک فضای آرام و حرفه ای می تواند زمینه ساز همدلی بیشتر هم حرفه ای هایمان شود.

معرفت، رحمان. «همنوردان انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ». سخن هفته لیزنا، شماره 572، 20دی ۱۴۰۰.   

 --------------------------------------------

[1]. برای ارتباط با  کمیته پژوهش و خانم دکتر سعیده اکبری داریان می توانید از ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید استفاده کنید.

[2]. برای برقراری ارتباط با کمیته آموزش و دکتر مریم اسدی از ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید استفاده کنید.

[3] . ارتباط با کمیته از طریق این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  امکانپذیر است.

[4]. ارتباط با كميته بازاريابي از طريق این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید امكانپذیر است.

[5]. ارتباط با کمیته برنامه ریزی و بهبود مستمر و جناب فرامورز مسعودي مي تواند از طرق  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید صورت پذیرد.

[6] . برای ارتباط با دکتر محبوبه قربانی می توانید از ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید استفاده کنید.

[7] . برای ارتباط با کمیته روابط عمومی انجمن نیز می توان از ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  استفاده کرد.