افزوده شدن 1000 واژه به فرهنگ سخن

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، حسن انوری، با بیان اینکه گروه مراحل پایانی تدوین این جلد را طی می‌کند، گفت: لغت‌هایی را که در 8 مجلد قبلی نادیده گرفته شده‌اند و اصطلاحاً فوت شده‌اند و از سوی دیگر لغت‌هایی که تازه متولد شده ‌اند، در این مجلد گرد آمده‌اند.

وی تعداد واژگان جدید را حدود 1000 واژه برشمرد و افزود: این واژه‌ها بعدها و در زمان تجدید چاپ وارد 8 جلد قبلی خواهد شد ولی این کار بعد از انتشار خودِ جلد نهم صورت خواهد گرفت.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: حجم این جلد نهم که در واقع ضمیمه فرهنگ بزرگ سخن خواهد بود، حدود 500 صفحه است و در حال حاضر سرگرم بازخوانی نمونه حروفچینی شده آن هستیم و تا سال آینده روانه بازار خواهد شد.

در فرهنگ 8 جلدی سخن که حدود 8 سال پیش چاپ شد افزون بر حسن انوری در مقام سرویراستار، 46 مؤلف و 21 ویراستار در بخش‌های عمومی و تخصصی همکاری داشته‌اند.

 

این فرهنگ حاوی بیش از 75 هزار سرواژه‌ اصلی (مدخل اصلی)، 45 هزار سرواژه‌ فرعی (مدخل فرعی)، 160 هزار شاهد مستند، 1000 مثال و 1500 تصویر است و تقریباً همه‌ واژه‌های به کار رفته در زبان فارسی قدیم و جدید را که از 450 اثر و از آثار 800 نویسنده و شاعر استخراج شده، دربرمی‌گیرد. البته در این میان 270 اثر مکتوب از قدما و 183 اثر از معاصران مبنای کار گروه بوده است