انتشار گزارش «ادراک از کتابخانه ها در سال 2010» توسط OCLC

 

به گزارش لیزنا، مرکز کتابخانه کامپیوتری پیوسته (OCLC)، بعد از انتشار گزارشی با عنوان «ادراک از کتابخانه ها و منابع اطلاعاتی» در سال 2005، گزارش جدیدی را با عنوان «ادراک از کتابخانه ها: بافتار و جامعه در سال 2010» منتشر کرده است.

گزارش مذکور اطلاعاتی به روز و دیدگاه هایی جدید را به کاربران اطلاعات، عادت های اطلاعاتی آنلاین، ترجیحات و آگاهی های آن ها ارائه می دهد. در این گزارش توجه خاصی به اینکه چگونه بحران اقتصادی اخیر در رفتار اطلاعاتی کاربران تأثیر گذاشته است، و اینکه چگونه  تغییرات در استفاده و ادراک از کتابخانه ها انعکاس داشته است. مشاهده می شود.

عناوین بخش های موجود در این گزارش عبارتند از:

  • تغییرات اقتصادی و فنی از سال 2005
  • تغییرات شیوه زندگی امریکایی ها مانند استفاده رو به رشد از کتابخانه ها و منابع آنلاین که در طول بحران اقتصادی رخ داده است.
  • چگونه یک تغییر منفی در استخدام نیروی انسانی، بر استفاده و ادراک از کتابخانه ها تأثیر می گذارد.
  • ادراک از کتابخانه ها و منابع اطلاعاتی بر اساس دوره زندگی، از نوجوانان، دانشجویان دانشگاه تا امریکایی های سالمند

گفتنی است گزارش مذکور حاصل یافته های پیمایش آنلاینی است که توسط «هریس» هدایت و رهبری شده است. مرکز کتابخانه کامپیوتری پیوسته (OCLC) یافته های حاصل را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را در گزارش خلاصه و منتشر نموده است.

لازم به ذکر است، OCLC، مركزي خصوصي و غيرانتفاعي است و هدف آن تأسيس، نگهداري، و اجراي شبكه كتابداري رايانه‌اي؛ بهبود سير تكاملي استفاده از كتابخانه؛ ارتقاي سطح كيفي كتابخانه‌ها و علم كتابداري؛ و فراهم‌آوردن فرايندها و توليدات براي استفاده كاربران كتابخانه‌ها، از جمله افزايش دستيابي به منابع كتابخانه‌ها و كاهش نرخ رو به رشد هزينه‌هاي سرانه استفاده از كتابخانه است.

علاقه مندان می توانند متن کامل گزارش را از اینجا دانلود نمایند.