اهدای کتابخانه شخصی مرحوم افشار به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

 

به گزارش لیزنا، کتابخانه شخصی مرحوم ایرج افشار، پژوهشگر، کتابشناس و ایرانشناس برجسته کشور به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا شد.

سیدکاظم موسوی بجنوردی بنیانگزار مرکز دایره المعارف اسلامی در یادداشتی به شرح ذیل بیان داشت: "ایرج افشار بدون تردید بزرگ‌ترین مرد فرهنگی کشور و در ایران‌شناسی بی‌نظیربود، خدماتش چنان برجسته و تحسین‌برانگیز است که هر ایرانی را از عظمتش به شگفتی وا می‌دارد. سالها پیش، فکر می‌کنم در آبان 1378 بود که آقای افشار تلفنی اطلاع داد برای چای عصرانه‌ای به منزلشان بروم. پس از صرف چای، گفت: مایل هستی کتابهای مرا بازدید کنی؟ و من با مسرّت زیاد پذیرفتم و از این اطاق به آن اطاق ... نظاره‌گر انبوه عظیم کتابها، اسناد، عکسها و نامه‌های ایشان بودم و لذت وافر بردم. فکر می‌کنم بیش از سی هزار جلد و شاید هم بیشتر کتاب داشت، همراه با هزاران و بلکه دهها هزار سند و عکس و نامه ــ همۀ آنها نمایشگر مجموعۀ عظیمی برای مطالعات ایران‌شناسی ـ که در طول بیش از پنجاه سال جمع‌آوری کرده بود. قبلاً شنیده بودم که همت و علاقه‌ای عجیب به گرد آوردن کتاب بخصوص کتب کمیاب و نایاب دارد. "

"از این‌رو، در شگفت شدم وقتی به من گفت: «همۀ اینها را از من بپذیرید، اینها را به مرکز شما (مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی) هدیه می‌کنم». نخست خیلی متحیّر شدم، تحیّر از اینکه با مرد بزرگی روبه‌رو هستم که تمامی حیات خود را و آنچه دارد بدون هیچ‌گونه تأمّلی در راه توسعۀ فرهنگی کشور و بدون ذره‌ای منّت نثار می‌کند. از سوی دیگر، می‌دانستم که ایشان خود از متولیان موقوفات افشار است و زمانی هم رئیس کتابخانۀ ملی و بنیان‌گذار کتابخانۀ مرکزی دانشگاه بوده است و علی القاعده می‌بایست مجموعۀ عظیم کتابخانه و اسناد خود را به یکی از این سه جا اهدا کند، ولی او افتخار نگهداری مجموعۀ گرانبهای خود را به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بخشید."

"دربارۀ سجایای او باید اضافه کنم که ایرج افشار هیچ‌گاه از کمک به مرکز دائرةالمعارف، نه فقط دریغی نداشت که همیشه و در همۀ طرحهای پژوهشی این مرکز بهترین مشاور اینجانب و همۀ استادان و پژوهشگران بود و در ضمن بر همۀ فعالیتها و برنامه‌های کتابخانه‌ای و اسنادی این مرکز نظارت داشت شادروان استاد ایرج افشار افزون بر اینکه مشاورعالی در همۀ شئون و امور علمی مرکز و عضو شورای عالی علمی آن بود، با حضور فعال خود ضمن دلگرمی بخشیدن به همۀ استادان و پژوهشگران مرکز، همه را از علم و معرفتش برخوردار می‌کرد. خدایش بیامرزد که مردی فرزانه، و خود جهانی بود از علم دوستی و علم‌جویی."

استاد ایرج افشار کتابدار، کتابشناس و ایرانشناس برجسته کشور بعد از ظهر چهارشنبه 18 اسفندماه 1389 پس از طی یک دوره بیماری و در اثر نوعی بیماری خونی، در سن ۸۵ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.