کتاب‌های نفیس: پرفروش‌ترین‌های بازار هفته آخر سال

به گزارش لیزنا به نقل از مهر،  هفته پایانی سال را می توان هفته سررسیدها و کتاب های نفیس دانست. بیشتر کتابفروشی های مرکز تهران در بیان میزان فروششان، ابتدا به فروش بی سابقه کتب نفیس و تقویم ها اشاره می کنند سپس به بیان نام کتاب های عمومی پرفروششان می پردازند.

بعد از ظهر روز پنج شنبه آخرین هفته سال راسته کتابفروشی های انقلاب بر خلاف خیابان انقلاب که مملو از اتومبیل بود، نسبتا خلوت بود و جمعیت پراکنده ای در کتابفروشی ها به چشم می خورد. البته پراکندگی جمعیت در کتابفروشی ها متناوب بود و این گونه نبود که پیاده روی های انقلاب و بازارچه کتاب خالی از جمعیت باشد.

با ورود به بازارچه کتاب، به سمت فروشگاه دفتر نشر فرهنگ اسلامی رفتم. این کتابفروشی هم کتاب های دانشگاهی و موضوعات عمومی می فروشد اما بیشتر به فروش کتاب های دینی و مذهبی شهره است. فروشنده  دفتر نشر فرهنگ اسلامی درباره فروش هفته ای که گذشت می گوید: به خاطر زمینه کاری مان این هفته نسبت به هفته های قبل فروش خوبی نداشتیم. فروشگاه ما این هفته بر عکس فروشگاه هایی چون یساولی و فرهنگسرای سبز که به خاطر فروش کارت تبریک، کارت پستال و کتاب‌های نفیس این روزها پررفت و آمد هستند، مراجعه کننده زیادی نداشته است.

هفته کتاب های نفیس بود

این فروشنده این چنین ادامه می دهد: ما چون بیشتر کتاب دانشگاهی می فروشیم با نزدیک شدن به آخر سال، فروشمان افت می‌کند. چون دانشگاهی ها آخر سال کمتر برای خرید کتاب، به فروشگاه های کتاب مراجعه می کنند. با این حال میزان فروش کتاب های نفیس مان در این هفته نسبت به هفته های پیش افزایش یافت و می توانم بگویم این هفته، هفته کتاب های نفیس بود. دیوان حافظ و قرآن های نفیس از کتاب هایی بودند که این هفته زیاد فروختیم.

برای صحبت با فروشنده کتابفروشی ققنوس به سمت این فروشگاه می روم اما فروشنده برای آوردن کتاب به انبار رفته است. وقتی از انبار برمی گردد، این هفته را روی هم رفته خوب ارزیابی می کند. در همه ژانرها چه کتاب های قدیمی و چه تازه چاپ شده فروش خوبی داشته اند. این کتابفروش می گوید: بالاخره هفته آخر سال باید با دیگر هفته ها فرق بکند. فروش تمام موضوعات گردش داشت. برخلاف هفته های پیش اصلا کتاب های درسی و دانشگاهی نفروختیم و فقط کتابهای عمومی فروختیم. فروش کتاب های شعر هم از کلاسیک گرفته تا شعر نو و سپید، در این هفته رشد داشت.

فروش سررسید هم خوب بود

فروشنده فروشگاه ققنوس بعد از جواب دادن به سوال یک مراجعه کننده، صحبتش را پی می گیرد: سررسید هم فروختیم. البته فروش سررسید و تقویم این هفته کم بود چون اولا سررسیدهایمان کم است، دوم این که سررسیدهای گرانی برای فروش در ویترین گذاشته ایم و سررسید دیواری هم نمی فروشیم. بیشتر سررسیدهای به فروش رفته برای هدیه دادن، خریداری شدند. درباره کتاب های پرفروشمان هم باید بگویم که بیش از 30  نسخه از "سفر زرتشت" فروختیم.

نکته جالبی که فروشنده کتابفروشی ققنوس به آن اشاره می کند، افزایش دوباره فروش کتاب "علایم حیاتی یک زن" است که چند هفته از زمان اوج فروشش گذشته و طبق روال معمول، فروش آن در حال حاضر باید افت کند. به گفته فروشنده ققنوس، این هفته کتاب ها در قفسه نماندند و چندین بار ردیف های پر از کتاب، پرو خالی شدند. 3 رمان جدید که به ققنوس آمده و در این هفته چند دفعه جایشان در فروشگاه پرو خالی شده است عبارت اند از: " این سوی مثبت"، " آب سوخته"، " کسی برای قاطر مرده گریه نخواهد کرد".

مراکز فروش رفته اند و بعد عید می آیند

فردی وارد فروشگاه می شود و سراغ کتابی می گیرد. فروشنده برای تحویل کتاب به سمت یکی از قفسه ها می رود. مرد مراجعه کننده می گوید: آقا تخفیف بده! تعداد زیاد می خوام. فروشنده می گوید: تعداد زیاد ندارم. بیشتر نسخه های کتاب فروخته شده. همه مراکز فروش هم بسته اند و بعد از تعطیلات می آیند. "آدم کش کور" و " هرگز رهایم نکن" عنوان دیگر کتاب هایی است که فروشنده به عنوان پرفروش های هفته معرفی می کند. 7 جلد جدید از مجموعه "چهره های تاثیر گذار تاریخی " انتشارات ققنوس نیز این هفته به سبد فروش این فروشگاه اضافه شده است که از هر عنوان بیش از 10 نسخه به فروش رفته است.

بعد از خروج از بازارچه کتاب به سمت دانشگاه تهران حرکت می کنم و به کتابفروشی ها نگاه می کنم که حالتی متفاوت با هفته‌های پیش دارند. چند کتابفروشی بین خیابان 16 آذر و فخر رازی بسته هستند و به قول معروف کرکره ها را پایین کشیده‌اند.

مقابل در دانشگاه تهران فروشگاه امیرکبیر قرار دارد. وارد فروشگاه می شوم. یک ردیف از قفسه های میانی به کتاب های نفیس اختصاص یافته و در گوشه ای از فروشگاه چند ستون از کتاب های بسته بندی شده دیده می شود. فروشنده درباره این کتاب ها می گوید: این کتاب ها از یک نمایشگاه کتاب برگشته اند. بازگشت کتاب از نمایشگاه کتاب امری طبیعی است اما بازگشت این تعداد کتاب از میان چند کامیون کتاب، مایه خوشحالی است.

فروشنده فروشگاه امیرکبیر ادامه می دهد: این هفته آخر فروش کم است که طبیعی است. اما اوج فروش کتاب های نفیس بود و عمومی ها فروش کمی داشتند. فروش سررسیدها هم در کتابفروشی مان خوب بود. درباره کتاب های شاخص پرفروش نمی ‌توانم عنوان خاصی را نام ببرم چون همانطور که اشاره کردم غیر از فروش کتب نفیس، بازار باقی کتاب ها به قول معروف کساد بود. فروش کتاب های رضا امیرخانی افت داشت و "سقای آب و ادب" سید مهدی شجاعی فروش خوبی داشت.

اگر از میدان انقلاب به سمت چهارراه ولی عصر و میدان فرودسی حرکت کنیم، مولی یکی از آخرین کتابفروشی هاست که پس از بازسازی و تعمیرات، نسبت به سال های پیش محیط بزرگ تری پیدا کرده است و با معماری جدیدی که در مرمت آن به کار گرفته شده است، فضای فرهنگی مناسبی دارد. دیوان های حافظ و خیام از کتاب های نفیس پرفروش این هفته مولی هستند.

"متافیزیک ابن سینا"، "زیباشناسی چیست" و کتاب فانتزی "از همین شنبه رژیم می گیرم" از عناوین پرفروش این هفته کتابفروشی مولی هستند. با این که میزان فروش کتاب های عمومی این هفته این فروشگاه افزایش داشته است اما تحت الشعاع فروش کتاب های نفیس قرار گرفته است. " تفسیر آیه نور ملاصدرا"، "آتوسا دختر کوروش کبیر" و " از شاهد قدسی تا شاهد بازاری" از دیگر عناوینی هستند که با همکاری فروشندگان این کتابفروشی معرفی می شوند.

در میان رمان های  پرفروش این هفته فروشگاه مولی نیز نام هایی چون "مرشد و مارگریتا"، "یوسف آباد خیابان سی وسوم" و "شبهای روشن" به چشم می خورد.

وضعیت کتابفروشی های خیابان کریم خان نیز مشابه خیابان انقلاب است. پرفروش ترین کتاب فروشگاه چشمه از 19 تا 26 اسنفد "قلابی و چند داستان دیگر " است که به فروش 204 نسخه ای رسیده است. "هستی و جلال الدین محمد" با فاصله 116 جلد و با فروش 120 نسخه در جایگاه دوم ایستاده است. "یوسف آباد خیابان سی و سوم" نیز با فروش 108 نسخه جایگاه سوم را کسب کرده است.

فروش 58 نسخه ای دو کتاب از یک نویسنده

"نگران نباش" با فروش 50 نسخه در آخرین رتبه ایستاده است که بعد از چند هفته فروش خوب جایگاه ایده آلی است. "شبانه‌ها" با ترجمه علیرضا کیوانی نژاد به فروش 69 جلدی رسیده است و نکته جالب وجود دو عنوان کتاب نوشته محمد حسن شهسواری با نام های "شهربانو" و "شب ممکن" در این لیست است که هر دو به فروش 58 نسخه ای رسیده اند که کتاب اول چاپ اول و کتاب دوم چاپ سوم است.

آخرین هفته از سال 89 برای کتابفروشی ها، هفته خوبی بود. کتابفروش ها امیدوارند سال 90 را نیز با وضعیتی مشابه آغاز کنند که برای مشاهده و بررسی نتیجه باید چند هفته بعد از تعطیلات نوروز به قضاوت نشست چون به طور طبیعی تا روز 14 فروردین این فروشگاه ها مراجعه کننده زیادی نخواهند داشت و به نظر نمی رسد به فروش در آن ایام دل خوش کرده باشند