کتابخانه مرجع کانون پرورش، کرسی نقد و بررسی ادبیات کودک می‌شود

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کانون در مراسم معرفی رسمی رئیس جدید این کتابخانه نبود محلی ویژه برای نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان را یکی از کمبودهای این حوزه دانست و اظهار امیدواری کرد کتابخانه مرجع این فرصت را هر ماه برای دست‌اندرکاران با موضوع‌های مشخص فراهم کند و اطلاع‌رسانی مناسبی نیز در این زمینه از سوی روابط عمومی کانون و سایت خبری آن صورت بگیرد.

وی در این مراسم وحید طوفانی‌اصل را به عنوان مشاور خود و رئیس جدید کتابخانه مرجع معرفی کرد و از وی خواست تا برنامه‌ای 5 ساله برای گسترش فعالیت‌های این کتابخانه تخصصی تهیه و تدوین کند و در عین حال به این انتظار که کتابخانه مرجع به کتابخانه بین‌المللی تبدیل شود جامه‌ی عمل بپوشاند.

رضایی این انتظار را با توجه به فضای موجود، منابع ارزشمند فارسی و لاتین و مجموع دارایی‌های این کتابخانه قابل تحقق دانست.

مدیرعامل کانون همچنین تاکید کرد: کتابخانه مرجع در کنار فعالیت‌های رایج و سنتی خود به عنوان کتابخانه باید دست کم هر ماه یک اثر مکتوب به عنوان خروجی فعالیت‌های خود در اختیار جامعه‌ی ادبی کودک و نوجوان، والدین، مربیان و حتی کودکان و نوجوانان قرار دهد.

وی با اشاره به تغییر جایگاه سازمانی این کتابخانه ـ که از این پس زیر نظر مستقیم مدیرعامل اداره می‌شود ـ یادآوری کرد:  انتصاب مدیر جدید کتابخانه مرجع به عنوان مشاور مدیرعامل، جایگاه این کتابخانه را بالا برده است و برنامه‌‌های تدوین شده آن مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت.

رضایی تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه مجازی کانون را از جمله انتظارهای خود از کتابخانه مرجع دانست و گفت: متاسفانه کتابخانه مجازی کانون دارای ویژگی‌های یک کتابخانه مجازی نیست و باید برنامه‌ی تازه‌ای برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه تدوین و اعتبارات لازم برای آن پیش‌بینی شود.

رضایی در پایان از وحید طوفانی به دلیل قبول مسئولیت کتابخانه مرجع قدردانی کرد و از وی به عنوان یکی از اعضای خانواده کانون یاد کرد که علی‌رغم دوری 14 ساله از کانون همواره در عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان در کشور، فعالیت‌های تاثیرگذاری انجام داده است.

طوفانی در عین حال با اشاره به وجود بیش از 50هزار عنوان کتاب فارسی و تعداد زیادی کتاب لاتین به زبان‌های مختلف دنیا در این کتابخانه افزود: این کتابخانه دارای مخازن و منابع بسیار غنی برای انجام کارهای بزرگ است و امیدوارم همکاران این کتابخانه نیز قدردان این سرمایه بزرگ باشند.
وحید طوفانی متولد سال 1337 دارای لیسانس علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی و فوق لیسانس کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی از دانشگاه تهران است.

طوفانی در کانون نیز از سال 1360 تا 1374 مسئولیت‌های مختلفی را مانند دبیری نمایشگاه کتاب تهران ‌-‌ بولونیا، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی و مدیریت کانون دو استان خوزستان و تهران و معاونت پژوهشی و آموزشی کانون را بر عهده داشته است..