موسسه پژوهشی کودکان دنیا: نامزد جایزه آسترید لیندگرن 2012

 

به گزارش لیزنا، بنا به تصمیم هیأت مدیره شورای کتاب کودک، بخش خواندن موسسه پژوهشي كودكان دنيا نامزد دریافت جایزه 5 میلیون کرونی  آسترید لیندگرن 2012 شد.

موسسه پژوهشي کودکان دنيا سازماني مستقل، تخصصي و پژوهشي است که از سال 1373 با هدف کمک به گسترش برنامه هاي مراقبت براي رشد و تکامل کودکان خردسال در ايران آغاز به فعاليت کرده است.

اين موسسه به کوشش گروهي از متخصصان تعليم و تربيت، دانشگاهيان، پژوهشگران، مربيان و مديران مراکز آموزشي کودکان خردسال تاسيس شده است و از اين سال تا کنون طرح ها و برنامه هاي متنوع و متعددي را در سطح ايران با مشارکت سازمانهاي دولتي، غيردولتي و بين المللي انجام داده است.

موسسه پژوهشي کودکان دنيا، به دليل ترويج تفکر ضرورت حمايت همه جانبه از کودکان خردسال، از بدو تولد تا 7 سالگي از سوي بنياد ترويج علم برنده جايزه ويژه ترويج علم در سال 1380 شد .

آسترید آنا امیلیا لیندگرن، نویسنده مشهور کتابهای کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت. دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامی‌داشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاد. وی خالق شخصیت «پی پی جوراب بلند» است همچنین آثار این نوسنده بزرگ به 85 زبان دنیا ترجمه و در 100 کشور منتشر شده است.

در سال ۲۰۰۵ مجموعهٔ نسخه‌های اصلی و دستنوشته کتابهای آسترید لیندگرن که در کتابخانه سلطنتی سوئد در (استکهلم) نگهداری می‌گردد از طرف سازمان یونسکو به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

برگزيده اين جايزه هر سال در حاشيه نمايشگاه كتاب بولونيا معرفي مي‌شود، اما مراسم اهداي آن به طور ويژه با حضور ملكه سوئد چند ماه پس از معرفي برگزيده آن انجام مي‌شود.  شان تن نويسنده و تصويرگر استراليايي به عنوان برگزيده آستريد ليندگرن 2011 معرفي شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ایران امتیاز انتخاب نماينده ايراني ليندگرن را دارند.