جزئیات ارسال آثار و نحوه داوری پنجمین جشنواره فارابی تشریح شد

 

دکتر علی اکبر علیخانی، رئیس دبیرخانه پنجمین جشنواره بین المللی فارابی، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار لیزنا، در رابطه با «فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فارابی» اظهار کرد: " این جشنواره در در دو گروه جوان و بزرگسال و در دوازده گروه علمی برگزار خواهد شد. یکی از این گروه ها کتابداری، اطلاع رسانی و حوزه فناوری اطلاعات است که محدود به موضوعی خاص و محورهایی مشخصی نمی باشند . حتی اگر پژوهشگری دارای اثر پژوهشی میان رشته ای با گروه های مرتبط است، می تواند آن را برای جشنواره ارسال نمایند. علاقه مندان می توانند پایان نامه ها و طرح های پژوهشی خود رادر تمامی زمینه های مرتبط با حوزه کتابداری، اطلاع رسانی و حوزه فناوری اطلاعات به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند."

دکتر علیخانی در رابطه با «سوابق علمی- پژوهشی مورد نیاز برای شرکت در جشنواره» تصریح کرد: "منظور از سوابق علمی و پژوهشی ارسال یک رزومه کوتاه و نیز مقالات منتشر شده مرتبط با اثر ارسالی است. تأکید به این نکته ضروری است که مقالات ارسالی اثر مربوطه دارای امتیاز خاص و جداگانه ای است. اگر پژوهشگری فعلا مقاله چاپ شده ندارد می تواند تا قبل از  بسته شدن نتایج داوری یعنی تقریبا تا اواخر مرداد اگر پذیرش مقاله ای را دریافت نمودند، آن را به صورت پیوست به اثر به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند تا مقاله در امتیاز بندی آن ها مورد احتساب قرار گیرد."

وی درباره «نحوه داوری» اظهار کرد: " داوری در 5 مرحله انجام می شود. مرحله اول پالایش علمی است که 7 نفر از اساتید برجسته  هر حوزه و رشته با اتفاق نظر یکدیگر، آثار را بررسی کرده و مورد داوری و ارزیابی اولیه قرار می دهند. اگر 7 استاد بر رد اثری اتفاق نظر داشته باشند، اثر کنار گذاشته می شود. اما اگر یکی از این 7 استاد مخالف رد اثر باشد، اثر مذکور به مرحله بعدی ارسال خواهد شد. در مرحله دوم  دو نفر از متخصصان در زمینه موضوعی مورد نظر اثر را مطالعه نموده و بر اساس فرمی خاص امتیاز بندی می کنند. اگر مجموع امتیازات ازحد نصاب بالاتر باشد وارد مرحله سوم داوری می شود. در مرحله سوم اثر مورد نظر  برای دو متخصص دیگر ارسال خواهد شد  تا آن را با دقت و جزئیات بیشتر مورد مطالعه قرار دهد و بر اساس فرم هایی خاص مجددا امتیاز بندی شود."

رئیس دبیرخانه پنجمین جشنواره  بین المللی فارابی در ادامه افزود: "در مرحله چهارم 7 نفر که کمیته علمی گروه را تشکیل می دهند بر طبق آیین نامه مشخصی داوری ها را بررسی کرده و امتیازات را مجددا محاسبه می نمایند و سپس کل پرونده به شورای علمی جشنواره ارسال می شود. در مرحله پنجم رؤسای 12 گروه شرکت کننده در جشنواره که عضو شورای علمی جشنواره هستند، آثار گروه خودشان را مجددا مورد بررسی قرار داده  و سطح آن ها را با گروه های دیگر مقایسه می نمایند و در مرحله نهایی بر اساس امتیازات بدست آمده برگزیدگان را معرفی می کنند."

وی در رابطه با «اسامی داوران در پنجمین جشنواره» بیان کرد:"اسامی داوران در این مرحله تا معرفی برگزیدگان محرمانه است. اما پس از برگزاری مراسم در آبان ماه 1390 اسامی داوران و همکاران در کتابی جدا به چاپ خواهد رسید. در حال حاضر کتاب چهارمین جشنواره فارابی در دست چاپ است."

دکتر علیخانی در رابطه با «حد نصاب امتیازات» تصریح کرد: "در معرفی برگزیدگان آنچه که مهم است بدست آوردن حد نصاب امتیازات برای نفرات اول تا سوم در دوگروه جوان و بزرگسال  است  که امکان دارد هر رتبه و هر بخش چندین برگزیده داشته باشد. در بخش بزرگسال بالاترین امتیاز 190 است. نفر اول  امتیاز170 به بالا، نفر دوم بین 160-170 امتیاز و نفر سوم بین 150-160 امتیاز را باید کسب نمایند.  در بخش جوان نفر اول امتیاز 150 به بالا، نفر دوم 145-150 و نفر سوم 140-145 راباید کسب کنند تا به عنوان برگزیده معرفی کردند."

وی در پایان درباره «انجمن های علمی» تأکید کرد: "تنها انجمن های حرفه ای می توانند در بخش انجمن های علمی شرکت نمایند و انجمن های دانشجویی در این جشنواره شرکت داده نخواهند شد. آخرین مهلت ارسال آثار اردیبهشت 1390 می باشد و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد."

خبرنگار: الهه حسینی