وب نمي تواند جايگزين خدمات كتابخانه اي شود

 

به گزارش خبرنگار ليزنا، سمينار "جايگاه كتابخانه هاي آنلاين در تحقيقات دانشگاهي" در روز يكشنبه مورخ 4 ارديبهشت 1390 در تالار علامه اقبال لاهوري كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران از ساعت 9 برگزار گرديد.

اين سمينار از طرف موسسه نسيم ايمان و با همكاري كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران به منظور معرفي كتابخانه آنلاين دانشيار و نيز بررسي تاثير كتابخانه هاي آنلاين در امر پژوهش در دانشگاهها اجرا شد.

در ابتدا محسن عبدوسي ،مدير مهندسي امور مشتريان شركت نسيم ايمان، به بررسي فوايد استفاده از كتابخانه هاي آنلاين در محيطهاي دانشگاهي پرداخت. نياز دانشجويان و اعضاي هيات علمي در محيطهاي پوياي دانشگاهي از جمله دانشگاه تهران، ضرورت آشنايي دانشجويان با بانكهاي اطلاعاتي مرتبط با رشته تحصيلي، ضرورت دسترسي كاربران به منابع علمي موردنياز در هر زمان و مكان، ضرورت آشنايي متوليان پژوهش با گروههايي كه از منابع علمي بيشترين استفاده را مي كنند، از جمله دلايلي بود كه براي ضرورت وجودي كتابخانه هاي آنلاين بررسي شد.

پس از آن، طريقه ثبت نام در كتابخانه آنلاين دانشيار براي مشتركين دانشگاه تهران از جمله دانشجويان و اعضاي هيات علمي، بخشهاي مختلف اين كتابخانه و طريقه جستجو در پايگاههاي مختلف و روش استفاده از جستجوي يكپارچه در بانكهاي اطلاعات علمي براي حضار شرح داده شد. از طريق اين كتابخانه آنلاين، امكاناتي مانند تورق موضوعي، امكان اضافه كردن اظهار نظر توسط كاربر در مورد پايگاه اطلاعاتي مورد نظر، اطلاع از ميزان دسترسي زماني به هر پايگاه، تعداد مقالات تمام متن مرتبط با جستجوي انجام شده و متن كامل بسياري از مقالات ارائه مي گردد.

وي خاطر نشان كرد كه استفاده از جستجوي يكپارچه در اين كتابخانه آنلاين، به كاربر اين امكان را مي دهد كه جستجو در فيلد مورد نظر را از طريق اتصال به ناشران مختلف در پايگاههاي اطلاعاتي گوناگون و نيز سيستم كتابخانه اي كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران به طور همزمان انجام دهد. عبدوسي همزمان با معرفي بخشهاي مختلف، به جستجوي مواردي به صورت نمونه به منظور آشنايي حضار با فرايند جستجو و بازيابي در كتابخانه آنلاين دانشيار پرداخت. در پايان اين بخش زماني نيز به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد.

در بخش دوم اين سمينار، دكتر يزدان منصوريان، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت معلم، سخنان خود را با عنوان" اهميت دسترسي به اطلاعات علمي در گسترش فعاليتهاي پژوهشي" با ارائه چند پرسش آغاز كرد.

وي با اشاره به اينكه وب نمي تواند جايگزين خدمات كتابخانه اي شود و ابزاري در اختيار اين خدمات است، به بررسي تناقضهاي وب پرداخت.

فزوني و كميابي اطلاعات، اعتبار و بي اعتباري منابع در اينترنت، تنوع و تشابه منابع اطلاعاتي، تازگي و كهنگي اطلاعات، پايداري و ناپايداري منابع اطلاعاتي، سادگي در نشر و محو اطلاعات و نيز پيدايي و ناپيدايي اطلاعات از جمله مواردي بود كه دكتر منصوريان به آنها اشاره كرد.

همچنين وي مواردي مانند سطح، سرعت، هزينه و قالب دسترسي، دقت بازيابي، تداوم در دسترسي و اعتبار اطلاعات را در جريان توليد و مصرف اطلاعات و نيز وجوه دسترسي به اطلاعات علمي موثر دانست.

دكتر منصوريان به نهادهاي تاثيرگذار بر فرايند نشر اطلاعات همچون دانشگاهها اشاره كرد و فرايند و چرخه پژوهش و دسترسي به اطلاعات علمي را شامل گامهاي به هم پيوسته اي همچون، گزينش و فراهم آوري منابع علمي، سازماندهي اطلاعات، جستجو و بازيابي، استفاده از اطلاعات در فرايند پژوهش و توليد اطلاعات جديد دانست.

سرانجام با اختصاص زماني براي پرسش و پاسخ، اين سمينار در ساعت 11:30 به پايان رسيد.

خبرنگار: مليحه درخوش