کد خبر: 45940
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 تیر 1401 - 08:26

داخلی

»

برگ سپید

مسابقه جایزه برگ سپید:

معرفی کتاب شفای زندگی

منبع : لیزنا
فاطمه اسفندیاری
معرفی کتاب شفای زندگی

درباره نویسنده

لوییز هی یک سخنران انگیزشی و نویسنده چندین کتاب در زمینه روانشناسی، موفقیت و همچنین یکی از رهبران و مروجان تفکر نوین و اهل ایالات متحده آمریکا است.

او بنیان‌گذار انتشارات «خانه هی» است. او چندین کتاب در زمینه نو اندیشی و خودیاری نوشته که از جمله می‌توان به کتاب شفای زندگی که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد، اشاره کرد. کتاب شفای زندگی جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سراسر جهان شناخته شد. وی در سی اوت ۲۰۱۷ فوت کرد. لوییز.ال.هی به عنوان یکی از پیشگامان درزمینه خودیاری و رشد شخصی برای مردم شناخته شده است. کتاب اول او «شفای تن» در سال ۱۹۷۲ به رشته تحریر درآمده. در آن دوره نظریه رابطه میان ذهن و بدن به تازگی متداول شده بود. در سال ۱۹۸۸ این کتاب مجدداً مورد بازبینی قرار گرفت و گسترش یافت و لوییز توسط این کتاب پرفروش و اثرگذار و موفق در ۳۳ کشور به مردم شناخته شد و این کتاب به ۲۵ زبان در سراسر دنیا ترجمه شد.

از دیگر آثار معروف خانم لوئیز هی می‌توان به

تمرین با آینه

زندگی بی‌نظیرتان را رقم بزنید

من می‌توانم آن را انجام دهم

قدرت یک زن

اشاره کرد.

درباره کتاب

به گفته لوییز هی «کتاب شفای زندگی را طوری تنظیم کرده‌ام که گویی شما را به یکی از جلسه‌هایم برده‌ام؛ درست مانند اینکه به صورت مراجعی خصوصی نزدم آمده باشید؛ یا در یکی از کلاس‌ها و کارگاه‌هایم شرکت کرده باشید. اگر همان طور که پیش می‌روید تمرین‌هایی که گفته شده به انجام برسانید، در پایان کتاب می‌بینید که دگرگون ساختن زندگی خود را آغاز کرده‌اید.»

 در کتاب لوییز هی در هر فصل از کتابش با جمله‌های تاکیدی آغاز می‌شود که به کار بردن این جملات تاکیدی، هنگامی که  بر روی آن زمینه زندگی خود کار می‌کنید بسیار سودمند است.

هدف خانم لوییز هی از این کتاب این است که بتوانید با همکاری با پزشک خود، برای تندرستی و سلامت بیشتر، به دلایل نهفته و علل روانی مشکلات و ‌بیماری خویش پی ببرید؛ و بتوانید با شادمانی هرچه تمام‌تر، مسئولیت همه جانبه زندگی خود را به عهده بگیرید. به ما کمک می‌کند تا اندیشه‌ها را بیابیم و به مسائل زندگیمان بنگریم تا آدم‌ها از ترس‌های بی‌معنیشان دور شوند و دری به سوی زندگی شفا بخش به سوی انسان‌ها باز شود تا کمکی به دگرگون سازی و بهبود زندگیشان کنند.

خلاصه کتاب

در کتاب شفای زندگی‌ لوییز هی می‌توان گفت هر اندیشه‌ای که از ذهن ما می‌گذرد، آینده ما را می‌آفریند. هرکدام از ما، با اندیشه‌ها و احساس‌هایمان، تجربه‌های خود را می‌آفرینیم. اندیشه‌هایی که به ذهن ما راه می‌یابد و کلماتی که بر زبان می‌آوریم، تجربه‌های ما را می‌آفریند. کائنات ما را در هر اندیشه‌ای که برگزینیم و به آن معتقد باشیم، کاملا حمایت می‌کند. به عبارت دیگر، ذهن نیمه هوشیار ما، هر اعتقادی را که انتخاب کنیم می‌پذیرد. قدرت کائنات هرگز درباره ما قضاوت یا انتقاد نمی‌کند.

در این کتاب دریافته‌ایم که عفو و بخشش و دست کشیدن از نفرت می‌تواند حتی سرطان را علاج کند و تایید و پذیرش خویش شاه کلید ایجاد دگرگونی‌های مثبت در همه زمینه‌های زندگی است.

در فصل دوم کتاب لوییز هی در رابطه با خویشتن دوستی و محبت می‌توان دریافت که خویشتن دوستی، معجزه‌ها را به زندگیمان فرا می‌خواند. محبت، درمان معجزه آسای هر درد است و می‌تواند به هر مسیری برود مثل محبت به یک نفر دیگر، محبت به دانش. مشتاق برای خانه تکانی ذهنی مانند پاک کردن اعتقاد‌های محدود کننده، پیام‌های منفی، سرزنش‌ها کمک می‌کند که دریابم که گذشته کوچک‌ترین اقتداری بر من ندارد، چون من مشتاقم که بیاموزم و دگرگون شوم.

بیشتر ما آدما اندیشه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که پدر و مادرمان بر می‌گزیدند. اما مجبور نیستیم که این شیوه را ادامه دهیم. مشکل انسان هر چه باشد، از الگو یا قالب فکری سرچشمه می‌گیرد، الگوها و قالب فکری را می‌توان عوض کرد! به یاد داشته باشیم این ما هستیم که در ذهنمان می‌اندیشیم و ما قدرت با نفوذ و معتبر دنیای خود هستیم.

  همه آدم‌ها می‌خواهند زندگیشان تغییر کند و وضعشان بهتر و آسان شود این تغییر و دگرگونی باید از درون ما باشد ما آدم‌ها باید طرز تفکر و شیوه سخن گفتن و ابراز عقیده خود را عوض کنیم. یاد بگیریم رها کنیم گذشته را از ذهن خود پاک کنیم و دلبستگی عاطفی به آن را رها کنیم. یاد بگیریم ببخشیم، چون بخشیدن خودمان و دیگران، ما را از گذشته‌ها رها می‌کند و با خود مرور کنیم (برای من بخشیدن، از آنچه فکر می‌کنم آسانتر است).

ما آدم‌ها برای نوسازی، نگرشی کل نگرانه می‌خواهیم، کل نگر یعنی پرورش و تغذیه تمامی هستی؛ جسم و ذهن و جان! اگر از جسم شروع کنیم، باید به تغذیه توجه کنیم و رابطه میان انتخاب غذا و آشامیدنی‌ها، و اثر آن‌ها را بر احساس‌هایمان دریابیم. برای ذهن می‌توانیم از روش‌های تجسم، تصویر بینی هدایت شده، و عبارت‌های تاکیدی استفاده کنیم. تمام این‌ها با تمرین‌هایی که در این کتاب آورده شده ما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

این کتاب هر تجربه‌ای را موفقیت می‌داند و لوییز هی معتقد است که این حق طبیعی ماست که در تمام مدت عمر خود، از موفقیتی به موفقیت دیگر رهسپار شویم.

او معتقد است که بیماری را خود ما در تن خویش می‌آفرینیم. تن ما مانند هر چیز دیگر زندگی، بازتاب اندیشه‌ها و اعتقادهای درونی ماست. اگر به خود فرصت گوش فرا دادن بدهیم، می‌بینیم که تن همواره با ما سخن می‌گوید. هر عضوی از بدن ما نمایانگر چیزیست مانند مو که نماینگر نیروست تا سرد مزاجی که ناشی از ترس یا این اعتقاد است که لذت بردن از تن درست نیست. هر یک از اندام‌های تن و وظایف خاصی که انجام می‌دهند، تجلی شکوهمندی زندگی است.

در فصل ۱۵ کتاب شفای زندگی که به کتاب شفای تن متعلق است. در این فصل بیماری‌ها علت احتمالی و الگوی‌های تازه ذهنی که در این رابطه وجود دارد را در فهرستی آورده است که بهترین راه به کاربردن این فهرست به هنگام مشکل جسمانی این است که:

علت ذهنی نگاه کنید و ببینید که در مورد شما نیز صدق می‌کند یا نه. اگر صدق نمی‌کند آرام بنشینید و از خود بپرسید و کدام اندیشه‌هایم می‌تواند این وضع را آفریده باشد؟

 با خود تکرار کنید مشتاقم آن الگوی هوشیاری را که این وضع آفرید رها کنم.

 الگوی تازه ذهنی را چندین بار تکرار کنید.

 پیشاپیش خود را در فرآیند شفاف ببینید هر بار که وضع خود می‌اندیشید این گام‌ها را تکرار کنید.

بخش ویژه این کتاب که به جابجا شدن مهره‌های ستون فقرات اشاره دارد بیان می‌کند مردم با داشتن مشکلات گوناگونی در ناحیه ستون فقرات می‌توانند این بخش از کتاب لوییز را مطالعه کنند و با معادل‌های ذهنی خود مقایسه کنند.

در پایان با مطالعه بخشی از زندگی لوییز هی می‌توان درس بزرگی از زندگی او گرفت که با تمام سختی‌هایش در طول زندگی ‌توانست با عوض کردن شیوه تفکر و اعتقاد و عمل حتی بیماری سختی همچون سرطان را که با آن دست و پنجه نرم می‌کرد را شکست دهد.

کلام اخر

با مطالعه کتاب شفای زندگی و راهنمایی‌های لوییز هی و تمرینات و متن‌های کلیدی و تاکیدی او می‌توان بستر آرامش و شادی را به زندگی خیلی از آدم‌ها برگرداند حتی اگر آدم‌ها در سخت‌ترین شرایط زندگی قرار گرفته باشند و بیماری سختی همچون سرطان را تحمل کرده باشند با مطالعه این کتاب در میابیم که این تمرینات کمک به حل مشکلاتمان می‌کند تا بتوان به آرامش فکری و عشق به خود رسید و همین طور قدمی به سوی موفقیت برداشت.

گوشه‌ای از جملات اثر بخش این کتاب

هر اندازه نفرت از خود و احساس گناه کمتر باشد، میزان کامیابی ما در همه زمینه‌های زندگی بیشتر خواهد بود. درونی‌ترین احساس هرکس این است که: «آنچنان که باید خوب نیستم».

من خود را دوست دارم که مرا از این گذشته به این لحظه حال آورده است.

این ماییم که این به اصطلاح «بیماری» را در تن خود می‌آفرینیم.

خویشتن دوستی معجزه‌ها را به زندگیمان فرا می‌خواند.

بخشیدن به من احساس آزادی و سبکی می‌دهد.

همه اعراض از عدم بخشایش ناشی می‌شوند.

من مشتاقم که عوض بشوم.

در جهانم همه چیز نیکوست.

منابع

شفای زندگی/ نوشته لوئیز هی؛ ترجمه گیتی خوشدل./ تهران: پیکان،1369.(345 ص)

وب سایت دی جی کالا: کتاب شفای زندگی اثر لوییز هی. معرفی کتاب. آدرس وب سایت

وب سایت شهر کتاب: شفای زندگی. معرفی کتاب. آدرس وب سایت

وب سایت فیدیبو: شفای زندگی. معرفی کتاب. آدرس وب سایت

وب سایت ایران کتاب: کتاب شفای زندگی. آدرس وب سایت

وب سایت کتاب وب: کتاب شفای زندگی. آدرس وب سایت

مشخصات کتاب

هی، لوییز/ شفای زندگی؛ ترجمه گیتی خوشدل._ تهران: پیکان،1369. (345 ص).

درباره نویسنده این متن

فاطمه اسفندیار متولد سال ۱۳۸۰، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان.

***خواننده محترم لطفا درباره این یادداشت نظر خود را بیان کنید، نظرات شما در نتایج مسابقه در نظر گرفته می‌شود.