الزام ناشران به حضور طولانی مدت پشت درهای بسته نمایشگاه!

 

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، درهای مصلی ساعت 10 صبح هر روز برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران باز می‌شود، اما ورود به مصلی برای ناشران به این آسانی نیست.

امسال و در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران برای اولین بار به ناشران حاضر در این نمایشگاه ابلاغ شده که تا راس ساعت 7:30 صبح کتاب‌ها و اقلام مورد نیاز خود را برای عرضه در هر روز به غرفه‌های خود منتقل کنند.

برخی از ناشران در گفتگوهایشان نسبت به اتخاذ این رویه - که در موردش اطلاع‌رسانی لازم هم به آنها نشده است - از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه گله دارند و معتقدند دلیل موجهی برای منع تردد ناشران در بازه زمانی 7:30 تا 9:30 صبح و جابجایی کتاب‌ها از مبادی ورودی مصلی به غرفه‌ها وجود ندارد.

آنها می‌گویند این تصمیم مسئولان اجرایی نمایشگاه باعث شده کارکنان غرفه‌ها از ساعات اولیه صبح و بعضاً 4 بامداد خود را با کتاب‌هایشان به مصلی برسانند و نسبت به جابجایی بار خود با استفاده از چرخ‌های باربری اقدام کنند.

در این فاصله و تا ساعت 9:30 صبح ناشران مجبورند بیرون از سالن‌ها به انتظار بمانند تا نیم ساعت پیش از شروع ساعات بازدید، در غرفه‌هایشان مستقر شوند.

این در حالی است که در دوره‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران تا ساعت 9:30 صبح فرصت و امکان انتقال کتاب‌هایشان را از مبادی ورودی مصلی به غرفه‌هایشان داشتند.

البته امسال مسئله جابجایی کتاب‌ها و ملزومات دیگر ناشران در نمایشگاه ساماندهی شده و در واقع به صورت متمرکز درآمده است و به یک شرکت پیمانکاری سپرده شده است و غالب ناشران هم از این امر ابراز رضایت می‌کنند.

بر اساس اطلاعات ، این شرکت بابت جابجایی هر یک بار کتاب ناشران حاضر در مصلی مبلغ 3000 تومان به باربرمربوطه پرداخت می‌کند. با این حال موارد بسیاری در سطح نمایشگاه مشاهده می‌شود که باربر رقمی بسیار بیش از اینها را از غرفه‌دار مطالبه می‌کند.

با توجه به زمان اندکی هم که برای جابجایی کتاب در اختیار ناشر است و اینکه او در ساعات فعالیت نمایشگاه (10 صبح تا 8 شب) اجازه حمل بارهایش را از مبادی مصلی به غرفه خود ندارد، در بسیاری موارد ناشر مجبور به پرداخت مبلغ پیشنهادی باربر است.

از سوی دیگر با وجود یکسان سازی قیمت جابجایی کتاب و ایجاد تعادل در پرداخت هزینه‌های مربوط به این امر، بی‌توجهی به مسائلی مانند بُعد مسافت و هموار بودن یا نبودن مسیر حمل بار از اشکالات اصلی طرح ساماندهی حمل کتاب در نمایشگاه از سوی شرکت مذکور است.

مسئله منع تردد ناشران از ساعت 7:30 تا 9:30 در سالن‌ها و ناممکن بودن حمل کتاب‌ها به غرفه‌ها در این بازه زمانی در مورد ناشرانی که استقبال از کتاب‌هایشان و در نتیجه فروش آنها بیشتر است، جدی‌تر و بُغرنج‌تر است و شاید مسئولان در پاسخ به مشکل جدیدی که برای ناشران ایجاد کرده‌اند، این ضرب‌المثل معروف را به کار ببرند که "هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!".