ناشران برتر سال 89 کشور معرفی شدند

متن بیانیه هیأت داوران به شرح زیر است:

کتاب وسیله­ ای است که ما را از حد خود فراتر می­برد و به ما می­آموزد که مردمی بسیار بزرگ­تر از ما رنج برده­اند و در جستجوی دانش و علم و حقیقت بسیار کوشیده­اند. کتاب دری است گشوده بر اندیشه­های دیگران و بر ملت­های دیگر و همچنین وسیله شناختن اعصار گذشته و بهترین ابزار وقوف بر احوال اجتماعی ملت­هایی که از دسترس ما بیرون هستند. تالیف و نوشتن کتاب، تولید و انتشار آن نیازمند فکر، مهارت، سرمایه و کوشش همه کسانی است که در فرآیند تولید و انتشار یک اثر خوب و ارزشمند نقش دارند هرکدام از این­ها در اندازه خود می­توانند بر ارتقای کیفیت کتاب موثر باشند.

به همین منظور هیات داوران پس از بررسی آثار ناشرانی که به مرحله نهایی راه یافته بودند با توجه به شاخص­های مصوب در دستورالعمل انتخاب ناشر سال همچون: توجه به کیفیت آثار تالیفی، تعداد عناوین چاپ اول، تناسب کتاب­های منتشر شده با نیازهای علمی و فرهنگی و ارزشهای مذهبی و ملی جامعه، حسن شهرت در بین مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگی کشور، کیفیت آثار از حیث اصول فنی چاپ، داشتن آثار برتر جشنواره­های علمی و فرهنگی معتبر کشور ناشران شرح زیر را به عنوان ناشران برگزیده سال 89 معرفی می­نماید.

الف: حوزه ناشران بزرگسال

1.      ناشران بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران به دلیل تناسب کتاب­ها با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ، توجه به نیاز مخاطبان جامعه در حوزه های مختلف، حسن شهرت در بین مولفان و مترجمان و جامعه فرهنگی و داشتن آثار برتر در جشنواره­های معتبر علمی و فرهنگی کشور: انتشارات «هرمس» را به عنوان ناشر برگزیده سال 89 معرفی می­نماید.

2.      ناشران بخش خصوصی شهرستان: در این بخش هیات داوران انتشارات «دلیل ما، انصاریان و نوید شیراز»، را به دلیل فعالیت موثر و تاثیرگذار در حوزه نشر بین­الملل بخصوص ترویج آثار شیعی، توجه به نیاز مخاطبان و اقشار مختلف جامعه، برپایی نمایشگاه اختصاصی در سطح شهرستان به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حسن شهرت در بین مولفان و مترجمان شایسته تقدیر می­داند.

3.      ناشران وابسته به نهادهای دولتی و عمومی: در این بخش هیات داوران به دلیل تنوع و تعدد آثار، تعداد عناوین چاپ اول، داشتن آثار برتر در جشنواره­های علمی و فرهنگی کشور، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ، تناسب آثار نیازهای علمی و فرهنگی جامعه، حسن سابقه و شهرت در بین مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگی کشور مشترکاً «موسسه انتشارات امیرکبیر» و «سوره مهر» را به عنوان ناشر سال 89 معرفی می­نماید.

4.      ضمناً هیات داوران انتشارات «کانون اندیشه جوان» و سازمان انتشارات«پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی» را به دلیل توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مخاطبان جوان و تولید آثار مرجع و فعالیت در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی شایسته تقدیر می­داند.

ب: حوزه ناشران کودک و نوجوان

1.      ناشران بخش خصوصی تهران و شهرستانها

در این بخش هیات داوران، به دلیل غلبه بیش از حد آثار ترجمه بر آثار تالیفی، عدم خلاقیت در تولید آثار بخصوص عدم توجه به محتوا و کتاب­سازی ضعیف از حیث اصول فنی چاپ و تصویرگری، عدم توجه به منابع و گنجینه­ای گرانبهای علمی و فرهنگی کشور برای تولید آثار تالیفی با عنایت به نیاز مخاطبان کودک و نوجوان هیچ ناشری را شایسته در خوز عنوان ناشر سال 89 ندانست.

2.      ناشران وابسته به نهادهای دولتی و عمومی

در این بخش هیات داوران به دلیل آثار تالیفی، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ داشتن آثار برتر از جشنواره­های علمی و فرهنگی کشور، استفاده از تصویرگری داخلی یا رویکرد بومی و ملی، انتشارات«کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را به عنوان ناشر سال 89 معرفی می­ نماید.