حمایت معاونت مطبوعاتي ارشاد از شبكه‌هاي اجتماعي بومي

به گزارش لیزنا به نقل از ايرنا، 'محمدجعفر محمدزاده' روز سه شنبه در جريان بازديد از موسسه فرهنگي و اطلاع رساني'تدايان' به ديدگاه هاي مختلف در گذشته در رابطه با فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي اشاره كرد و افزود:از فضاي مجازي بايد به همان اندازه كه تهديد محسوب مي شود به عنوان يك فرصت بهره برده شود،

وي با بيان اينكه مي توان از فرصت شبكه هاي اجتماعي بومي براي حضور در مجامع جهاني استفاده كرد در عين حال اظهار داشت: بايد شرايطي ايجاد شود كه تهديدهاي اين عرصه به فرصت تبديل شوند تا فرهنگ غني كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران از آسيب در امان بماند.

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ضرورت بسترسازي فضاي مجازي در كشور تاكيد كرد و گفت: چند سالي است كه شبكه هاي اجتماعي رونق بسياري گرفته اند و اين در حالي است كه در برخي از موارد تهديد اين شبكه ها براي ما بسيار بيشتر بوده چرا كه گاهي اوقات به قصد تخريب نظام اسلامي ايجاد شده اند و كنترل اين شبكه ها در دست نظام سلطه قرار دارد.

محمد زاده با تاكيد براينكه امروزه رسانه هاي بزرگ جهان ابزار دست قدرت كشورهاي سلطه گر هستند، افزود: رسانه، سرمايه و لابي صهيونيست سه ضلع مثلث نظام سلطه است و شبكه هاي اجتماعي نيز خارج از اين قاعده نيستند و اغلب آن ها توسط نظام سلطه مديريت مي شوند.

وي با تاكيد بر اينكه اين علم و فناوري نوين بايد بومي شود، گفت: به طور حتم نمي توان از فناوريهاي نوين فرار كرد بلكه بايد با بومي سازي مناسب با ارزش ها و فرهنگ هاي خودمان از اين فناوريها نهايت استفاده را ببريم.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در فضاي مجازي نبايد مصرف كننده صرف باشيم ، افزود:به عنوان مثال در چند سال گذشته جمهوري اسلامي ايران مصرف كننده صرف بازيهاي رايانه اي بود اما امروز با همت مسئولين و مهندسان اين مرز و بوم بازيهاي توليد داخل با بازيهاي برتر دنيا برابري مي كند.

محمدزاده با اشاره به اينكه شبكه هاي اجتماعي يكي از دستاوردهايي است كه فضاي مجازي در اختيار ما قرار داده است، گفت: اين فرصت زماني مي تواند براي ما مطلوب و مفيد باشد كه بومي سازي شود و معاونت مطبوعاتي نيز از شكبه هاي اجتماعي بومي حمايت مي كند.

وي شناسنامه دار كردن پايگاه هاي خبري و اطلاع رساني را يكي از فعاليت هاي اين معاونت عنوان كرد و افزود: معاونت مطبوعاتي در اين راستا حاضر است از شبكه هاي اجتماعي بومي حمايت هاي مادي و معنوي به عمل آورد.

به گفته محمدزاده ، حمايت معاونت مطبوعاتي به اين معنا نيست كه در اين زمينه به صورت مستقل ورود يابد بلكه امضاي تفاهمنامه و برگزاري نشست هاي متعدد به منظور گسترش اين گونه فضاهاي پاك از جمله الزاماتي است كه معاونت مطبوعاتي مي تواند در راستاي حمايت از شبكه هاي اجتماعي بومي انجام دهد.

معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در سال هاي گذشته درحوزه نشريات تخصصي بوي‍ژه نشريات تخصصي ديني كم كار شده است، گفت: وقتي صحبت از مطبوعاتي مي شود همه ذهن ها به دكه هاي مطبوعات معطوف مي شود در حالي كه از امكان بزرگي به نام نشريات تخصصي غفلت شده است.

محمدزاده ، سياست جديد اين معاونت را گسترش نشريات تخصصي در زمينه ديني عنوان كرد و گفت: در جلسه روز گذشته(دوشنبه) هيات نظارت بر مطبوعات به 50 مورد از نشريات تخصصي ديني مجوز داد و در شش ماه گذشته نيز بالغ بر 200 الي 300 نشريه تخصصي مجوز دريافت كردند كه اغلب اين نشريات در حوزه دين و مباحث مرتبط با دين بودند.