پژوهشگران برتر اولين جشنواره علمي ـ پژوهشي نهاد معرفی شدند

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین جشنواره ملي علمي ـ پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رأس ساعت 9:40 با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. در این گردهمایی پس از خیر مقدم به میهمانان توسط مجری؛ محمد خندان، دبیر علمی جشنواره به ایراد سخنرانی پرداخت.

محمد خندان، مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد بیان کرد: انسان موجودی است اهل تفکر؛ و تفکر از لوازم ذات انسان است. اگر در سند چشم انداز نهاد آمده است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در افق ایران 1404، نهادی خواهد بود «پژوهش محور، نوآور و خلاق و بهره مند از مشارکت نخبگان و فرزانگان و رشد دهنده ی روحیه ی خلاقیت و نوآوری در جامعه»، باید توجه داشته باشیم که تحقق چنین چشم اندازی با «متفکرانه کردن پژوهش» ممکن خواهد بود و یکی از کارهایی که در حد خود می تواند نقش مشوق داشته باشد، حمایت از پژوهشگران نهاد در قالب برگزاری جشنواره های علمی – پژوهشی است، در واقع سازمانها با تشویق و حمایت از پژوهشگران خود، می توانند تضمین کنند که انگیزه ی کافی در نیروی انسانی برای پیگیری تخصص حرفه ای و انتقال دانش روز به سازمان ایجاد شود. لذا نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر نهاد را برگزار کرده است و مصمم است این جشنواره را به صورت دوسالانه و به طور منظم برگزار نماید.

وی در ادامه، «گسترش فرهنگ پژوهش در بین کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور»؛ «حفظ و ارتقاء سطح دانش کتابداران و بالابردن سطح خدمات کتابخانه های عمومی»؛ «ترغیب و تشویق کتابداران به حضور در عرصه های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی»؛ «ارج نهادن به پژوهشگران و دادن هویت مستقل به فعالیت های پژوهشی»؛ «شناسایی افراد مستعد در عرصه پژوهش در کتابخانه های عمومی»؛ «برقراری ارتباط مستمر نهاد با محققان و دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی»؛ و «هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت ها در جهت رفع نیازهای پژوهشی کتابخانه های عمومی» را از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملي علمي ـ پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اعلام کرد.

خندان درخصوص آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره و روند داوری آثار گفت: در مجموع 88 نفر با ارسال 378 اثر در جشنواره شرکت کردند. تعداد 15 کتاب تألیفی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، 36 مقاله علمی – پژوهشی تألیفی، 58 طرح پژوهشی و پایان نامه (به عنوان مجری)، 10 کتاب ترجمه ای در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، 13 مقاله ی ارائه شده در سمینار و نشست بین المللی، 21 کتاب تألیفی در سایر حوزه ها، 32 مقاله علمی – ترویجی تألیفی، 62 مقاله ارائه شده در سمینار و نشست ملی، 74 مقاله روزنامه و مجلات عمومی تألیفی،  5 طرح پژوهشی به عنوان همکار، 11 مقاله ارائه شده در سمینار و نشست دانشجویی، 41 مقاله روزنامه و مجلات عمومی توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شد.

وی افزود: هیأت داوران علمی جشنواره متشکل بودند از: مدیر کل پژوهش و نوآور نهاد به عنوان دبیر علمی جشنواره، دو نفر از اعضای هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی؛ سرکار خانم دکتر عصاره و سرکار خانم دکتر پریرخ، و سردبیر فصلنامه ی علمی – پژوهشی «تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی»؛ جناب آقای دکتر غلامرضا فدایی. هیأت علمی جشنواره وظیفه ی نظارت محتوایی و اجرایی بر جشنواره را بر عهده داشته است.

خندان در پایان گفت: از همکارانم در اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد که فداکارانه از خودگذشتگی کرده و برای پرهیز از برخی شائبه ها از شرکت در جشنواره خودداری نمودند، صمیمانه تشکر می نمایم.

سپس مهندس منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بر روی سن حاضر شد و تصریح کرد: نباید شاخص اصلی و اساسی برای توسعه علمی درکشور ISI  باشد و نگرانی شورا این بوده است که چرا باید نظام ارزشیابی علمی آکادمیکی در تعداد مقالات موجود افراد در ISI باشد؛ خوشبختانه پیگیری های فراوان برای ایجاد تغییرات در این رویه در حال اعمال می باشد.

دکتر غلامرضا فدایی عراقی عضو هیأت علمی جشنواره و رئیس دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، گفت: امیدوارم تحقق کامل اهداف این جشنواره صورت گیرد و اولین جشنواره پژوهشگران نهاد کتابخانه های عمومی کشور آخرین جشنواره این نهاد نباشد. باید به این نکته توجه کرد که پژوهشگران جوان می بایستی از کوشش، پشتکار و خودباوری لازم برخوردار باشند.

سپس دکتر فریده عصاره، عضو هیأت علمی جشنواره و استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران ضمن اشاره به پیشینه جذب و تربیت دانشجویان حوزه کتابداری در دانشگاههای کشور بیان کرد: از جمله شاخص های اساسی و ضامن توسعه پایدار هر کشور میزان و تولیدات علمی آن کشور است. بخشی از حرفه کتابداری به ترویج دانش اختصاص دارد و همچنین کتابداری در ارتقاء میزان سواد کتابخانه ای سهم بسزایی دارند.

دکتر محمد حسن زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشکر و قدرانی از شرکت کنندگان و همچنین اظهار خشنودی جهت برگزاری اولین جشنواره علمی – پژوهشی کشور در دانشگاه تربیت مدرس گفت: اين جشنواره نقطه شروع براي شكستن پارادوكس حاکم در ذهنیت جامعه است كه كتابداران  خود اهل تحقيق نيستند. كتابداران ما چنان سرگرم اشاعه منابع و فهرست‌‌نويسي مي‌شوند كه پژوهش را فراموش مي ‌كنند.

در ساعت 12:10 جلسه با سخنرانی سرکار خانم مهری پریرخ، عضو هیأت علمی جشنواره و دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه یافت.

دکتر پریرخ اظهار داشت: کتابخانه عمومی دروازه ای است به دانش که شرایط را برای یادگیری مادم العمر، تصمیم گیری مستقل و رشد فرهنگی افراد و گروه های اجتماعی فراهم می نماید. رسالت كتابخانه عمومي آموزش مردم و ايجاد فرصت براي افراد است که بر پايه نيازها به آموزش خود بپردازد.

وی در ادامه به معرفی چند سایت برای انجام امور جاری و ارتقاء سطح دانش افراد در گروه های مختلف سنی در کتابخانه های عمومی پرداخت.

این مراسم با معرفی پنج نفر برگزیده و اهدای جوایز به ایشان ادامه یافت. بر این اساس از برگزیدگان نخستین جشنواره ملي علمي ـ پژوهشي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور :

  • علیرضا رستمی گومه                     رتبه: 1               کرمانشاه
  • خالید ولایتی                               رتبه: 2               آذربایجان غربی
  • شیوا یاری                                  رتبه: 3               کرمانشاه
  • مرجان خجسته فر                        رتبه: 4               فارس
  • افسانه زینلی کرمانی                   رتبه: 5               کرمان

قدردانی شد.

همچنین در این جشنواره:

  • ماریه رحیمی                                          خراسان رضوی
  • منصور کوهی رستمی                               خوزستان
  • مرضیه خالویی                                        تهران
  • فرحناز بهرام پور                                       آذربایجان شرقی
  • مهدیه السادات حیدری                             یزد

شایسته تقدیر شناخته شدند.

این مراسم با اجرای موسیقی زنده توسط گروه نجوای سحرگاه در ساعت 13 پایان یافت.

خبرنگار: خدیجه عروجی