به دستور وزیر علوم ظرفیت دکتری افزایش یافت

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، دکتر محمدحسین سرورالدین افزود: بنابراین به دلیل اینکه 8 برابر ظرفیت به دانشگاهها اعلام شده است پیش بینی می شود در صورت افزایش ظرفیت از میان معرفی شده ها دوباره بتوانیم افرادی را جذب کنیم که این موضوع باعث می شود ظرفیت پذیرش تا 10 هزار نفر هم صعود کند.

معرفی 8 برابر ظرفیت به دانشگاهها برای پذیرش 5 هزار و 600 نفر

وی درباره تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون سراسری که به دانشگاهها معرفی شده اند، گفت: در مجموع 14 هزار و 800 نفر به دانشگاهها معرفی شده اند که در واقع 8 برابر به دانشگاهها اعلام شده است. فرمول آن نیز به این ترتیب است که هر داوطلب باید به 5 دانشگاه معرفی می شد و 3 تا 5 برابر ظرفیت دانشگاهها نیز معرفی شده اند که در مجموع 5 هزار و 600 نفر نیز پذیرفته می شوند که این مسئله موجب شد تا 8 برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی کنیم.

سرورالدین درباره برنامه زمان بندی اعلام نتایج دکتری نیمه متمرکز سال 90 گفت: بررسی دانشگاهها آغاز شده و آنها تا آخر تیرماه مهلت رسمی دارند تا نفرات و نمرات جهت پذیرش نهایی به سازمان سنجش اعلام شود اما اگر دانشگاهی به هر دلیل با مشکل مواجه شد، تا سوم مرداد ماه نیز فرصت دارد که نمرات داوطلبان را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کند.

نتایج دکتری نیمه متمرکز سال 90 هفته اول شهریورماه اعلام می شود

وی افزود: هفته اول شهریورماه نتایج نهایی پس از پردازش نمرات دانشگاهها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

دستور کامران دانشجو برای اصلاح مقررات تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها

رئیس سازمان سنجش درباره احتمال افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در مقطع دکتری تخصصی در سال 90 گفت: بر اساس دستور وزیر علوم مقررات تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها اصلاح می شود و محدودیت های پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی حذف می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یک استاد تمام دانشگاه برای دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سرپرستی پایان نامه، در مقطع دکتری تخصصی 4 تا 5 نفر و در مقطع کارشناسی ارشد 5 نفر ظرفیت دارد و اگر استادی توانمندی بیشتری داشته باشد با محدودیت روبرو می شود.

اساتید می توانند تا دو برابر دانشجوی تحصیلات تکمیلی سرپرستی کنند

سرورالدین از دستور کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح مقررات آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: وزیر علوم دستور داد که این روند اصلاح شود. به این ترتیب اساتیدی که قابلیت دارند و گروه تخصصی نیز تشخیص دهد تا دو برابر مقدار فعلی می تواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی را سرپرستی کند که همین مسئله ظرفیت پذیرش دکتری را افزایش می دهد.

وی گفت: بنابراین به دلیل اینکه 8 برابر ظرفیت به دانشگاهها اعلام شده است پیش بینی می شود در صورت افزایش ظرفیت از میان معرفی شده ها دوباره بتوانیم دانشجوی دکتری جذب کنیم که این موضوع باعث می شود ظرفیت پذیرش تا 10 هزار نفر هم صعود کند.

امکان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری تا سقف 10 هزار نفر

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: حتی ممکن است در برخی از رشته های خاص و یا دارای ظرفیت محدود تعداد معرفی شده ها کمتر از ظرفیت اعلامی دانشگاه باشد که در این صورت برای آن رشته خاص دوباره از افرادی که تراز بالاتری کسب کرده اند اما مجاز به ورود به مرحله بعد نشده اند، انتخاب صورت گیرد.

وی تاکید کرد: البته با توجه به میزان معرفی شدگان به نظر می رسد، داوطلب کافی وجود دارد و در صورت افزایش ظرفیت نیز تعداد افراد معرفی شده کافی خواهد بود.

موضع رسمی این است که دانشگاهها امتحان کتبی نگیرند

سرورالدین درباره برگزاری آزمون کتبی از سوی برخی از دانشگاهها در جریان مصاحبه داوطلبان دکتری تخصصی سال 90افزود: موضع رسمی این است که دانشگاهها امتحان کتبی نگیرند اما غیر از آن هر شیوه دیگری را می توانند بکارگیرند. البته برخی از دانشگاهها امتحان کتبی را به صورت تلفیقی در کنار سایر شیوه ها بکار می گیرند و علت این است که تعداد افرادی که به دانشگاه معرفی شده اند زیاد است و برای صرفه جویی در وقت یک آزمون تخصصی کتبی گذاشته اند و پس از اتمام این مرحله، آنهایی که این مرحله را گذرانده اند به مصاحبه دعوت شوند.