دانشنامه هنرمندان جهان در کتابخانه ملک

به گزارش لیزنا، روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك با اعلام این خبر افزود: دانشنامه هنرمندان در چهارده مجلد و 20608 صفحه در سال 2006 میلادی توسط انتشارات Gründ  در فرانسه و به زبان انگلیسی منتشر شده است. برگردان انگلیسی این اثر گرانقدر در حقیقت نشر پنجم آن محسوب می شود. این اثر را  صاحب نظران نقطه عطفی در تدوین مراجع تاریخ هنر دانسته اند.

این اثر در هر نوبت چاپ  دارای افزوده هایی بوده است. این دانش نامه  برای نخست بار در سال 1911 میلادی ، در سال های پیش از نخستین جنگ جهانی ، در سه مجلد توسط یکی از نامدار ترین پژوهشگران  فرانسوی تاریخ هنر  ، Emmanuel Bénézit

(1920- 1854) انتشار یافت. این اثر یک بار دیگر در فاصله دو جنگ جهانی ، در سال 1923 میلادی نیز باز چاپ شد.

در روزگار جنگ دوم جهانی ، طی سال های 1948 تا 1955 میلادی چاپ دوم این دانش نامه در 8 مجلد انتشار یافت. در سال 1976 میلادی ، چاپ سوم آن در 10 مجلد به بازار آمد. واپسین چاپ فرانسوی این دانش نامه در سال 1999 میلادی در چهارده مجلد بدست دوستداران  مطالعات هنر های تجسمی رسید.

برگردان انگلیسی این دانشنامه نسبت به  واپسین نشر فرانسوی آن  دارای دو هزار مدخل افزوده است. همچنین در این نشر ، سه هزار مدخل ویرایش مجدد شده اند.  نسخه انگلیسی این دانش نامه حاصل همکاری و همیاری بیش از یکصدو پنجاه تن ویراستار ، نویسنده و مترجم است و شامل 175000مدخل می باشد. از نکات جالب توجه این اثر ، گذشته از نمایه ها، وجود 11000 نمونه امضاء و نشان شخصی (monogram)  از هنرمندان است.

این مجموعه در راستای مجموعه سازی نوین کتابخانه ملی ملک  و بدل شدن به مرکز ی برای پژوهش های کتابخانه ای هنر ، برای علاقمندان تهیه شده و در مرحله آماده سازی  قرار دارد .