کد خبر: 46710
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 آذر 1401 - 13:31

داخلی

»

سخن هفته

در آستانه هفته پژوهش و به بهانه ی هفته کتاب و کتابخوانی :

 کتابداران چقدر کتاب می خوانند ؟!

منبع : لیزنا
پروانه کاشانی
 کتابداران چقدر کتاب می خوانند ؟!

لیزنا؛ پروانه کاشانی، کارشناس مسئول کتابداری کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان: درود بی پایان بر کتابداران فهیم و بی ادعای این مرز و بوم و هزاران سپاس و خداقوت پیشکش یاریگران و یاوران و دوستداران عرصه کتاب سرزمینم ایران!

اهمیت کتاب برای ما همین بس که معتقدیم پس از سالها از خلق رسانه های مختلف در دنیای بشریت ، هنوز کتاب نجیب ترین ، شریف ترین و شگفت انگیزترین دستاورد فرهنگ بشر است.و دلیل این اعتقاد وجود معجزه محمد مصطفی (ص) "کتاب قرآن" هدیه ای بی نظیر و ماندگار از آسمان معنویت به سرزمین آدمیان است و مگر نه اینکه پیامبران بزرگ الهی صاحب کتاب بوده و با کتاب جاودانه شدند.

نکند حکایت کتاب خواندن کتابداران حکایت آن کوزه گری باشد که خودش در کوزه شکسته آب می خورد و یا حکایت فرش بافی باشد که با دستان توانمند و هنرمندش نقش ها در تار و پود می اندازد ولی خودش روی حصیری فرسوده می خوابد.

سی امین دوره هفته کتاب امسال هم با همه فراز و فرودهایش سپری شد.خرسندیم که با اندک تبلیغات رسانه ای و سایر فعالیت هایی که در این حوزه صورت می گیرد ، هر چه که پیش تر می رویم ، گام های رو به جلو بر می داریم. امید که با جامه عمل پوشاندن به شعارها و حرف های گاهی کلیشه ای گام هایی استوار ، پیوسته و بلند در این راه برداریم.

اما ای کاش این تب و تاب و بوق و کرنای کتابخوانی و اهمیت کتاب فقط منحصر به این هفته نباشد و کل روزها و هفته های سال با انگیزه و امید بیشتر به این فرهنگ اصیل و شریف بیش تر از این ها بپردازیم.

ما اهالی کتاب اگر کسی را در حال مطالعه و کتابخوانی ببینیم ، در دل، جانانه تحسین می کنیم و لذت می بریم و اگر امکانش باشد تشویق می کنیم . چرا که احساس می کنیم کتابخوان پاره ای از وجود و حتی روح ما را ارج می نهد، ولی براستی خودمان چقدر کتاب می خوانیم؟

ما بر این باوریم که برای زودودن زنگار نادانی و ناآگاهی از اندیشه و فرهنگ بشریت بایسته و شایسته است که کتاب بخوانیم و با مطالعه و دانایی در جهت اعتلای فرهنگ بشری گام برداریم.اما خودمان برای آبادانی اندیشه و فکر و روح خدمان چقدر مطالعه می کنیم؟

پاسخ این سئوال را همه می دانیم ، آنگونه که از شواهد و قرائن بر می آید بیشتر اوقات، کتابداران فرصت زیادی برای کتاب خواندن ندارند ، ما باید مهارت و توانایی خوب خواندن کتاب خوب را بلد باشیم تا بتوانیم کتابهای خوبی را به مراجعین و جامعه خویش معرفی نماییم و من فکر می کنم این یکی از برجسته ترین مسئولیت ما کتابداران در جامعه است که گاهی در میان هیاهو و دنیای رنگارنگ فناوری های نوین اطلاعاتی رسا به گوش نمی رسد و رنگ می‌بازد .

با مطالعه و خوب خواندن می توان مرز بین جسارت و گستاخی ، مرز بین دانایی و فرگیری دانش ، مرز بین خودشیفتگی و اعتماد به نفس و بسیاری از مرزها را تمیز داد .

به نظر من برای رسیدن به آبادانی ذهن و آرامش روان و برای رهایی از ویرانی اندیشه و رفتار باید از بزرگراه مهم کتاب خوب خواندن و خوب خواندن کتاب و عبرت گرفتن و آگاهی یافتن از تجربه ها و اندیشه های سالم بزرگان گذر کرد.و در نهایت از مسیر عمل به آگاهی باید به سرمنزل دانایی ، توانایی و خودباوری و خودسازی دست یافت.

به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کتابداران بر این باورم که کتابخوانی باید مقبول باشد نه ملفوظ و اندیشه ، گفتارو رفتار ما باید گواه این موضوع باشد.

آری امسال هم هفته کتاب گذشت امید که ما اندر خم یک کوچه نباشیم و را ههای روشن تر و مستقیم تری بیابیم تا همه اندیشه مان را قدر بدانیم و مطالعه کنیم و در جهت کتاب خوان تر کردن و آبادانی هر چه بیشتر ذهن و روح مردمان ساده و صمیمی و روشنفکر این سرزمین بیش از پیش تلاش کنیم .

خاطرات هفته کتاب برای فرداهای روشن بماند به یادگار

الهی با  توکل به خداوند قلم و کتاب و کتاب خواندن، دانا، توانا و مانا باشید

 

کاشانی، پروانه « در آستانه هفته پژوهش و به بهانه ی هفته کتاب و کتابخوانی : کتابداران چقدر کتاب می خوانند ؟!  ». سخن هفته لیزنا، شماره 619، 14آذر ماه 1401