آزاده اردکاني از مديريت موزه ملي برکنار شد

به گزارش لیزنا به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، در حالي‌كه سخنگوي قوه قضاييه از وجود بازداشت در موزه ملي ايران خبر داد، روح‌الله احمدزاده، رييس سازمان ميراث فرهنگي حكم سرپرستي داريوش اكبرزاده را براي رياست موزه ملي ايران صادر كرد. وي جانشين آزاده اردكاني در اين سمت شد. داريوش اكبرزاده كه به امضاي روح الله احمدزاده كرماني از دوشنبه به عنوان سرپرست موزه ملي ايران مشغول فعاليت شده پيش از اين مسوول بخش كتيبه‌هاي موزه ملي بوده است.

به گزارش لیزنا به نقل از شرق، اكبرزاده در گفت‌وگويي در رابطه با خود گفته است: من در سال 2005 استاد ميهمان دانشگاه اوساكا ژاپن بودم و همچنين تنها خارجي بودم كه از سوي دانشگاه شيكاگو يك فرصت تحقيقاتي در يكي از دانشگاه‌هاي هند داشتم. وي در وب‌سايت اين دانشگاه نوشته است: اين دانشگاه فقط براي محققان آمريكايي و كانادايي بوده و من تنها خارجي تاريخ اين دانشگاه بودم. علاوه بر اين در پروژه‌اي كه از سوي دانشگاه كمبريج براي چاپ يك كتاب در رابطه با دوره اشكانيان در حال انجام است - و بزرگ‌ترين پروژه دوره اشكاني جهان محسوب مي‌شود - آقاي پروفسور مارك يان اولبريخت مسوول اين پروژه، من را به عنوان دستيار خود انتخاب كرده است. همچنين من تنها ايراني عضو تحريريه مجله آناباسيس در اروپا هستم. يكي از كتاب‌هايم را دانشگاه رم و كتاب ديگرم را هم دانشگاه كاليفرنيا چاپ كرده و دو كتاب هم در حال چاپ در ژاپن هستند.»

اكبرزاده البته در همين گفت‌وگو در رابطه با دانش تسلط بر خطوط باستاني اظهارنظرهاي جالبي كرده بود. او گفت: «خواندن خط ميخي هيچ تخصصي لازم ندارد، نرم‌افزار ترجمه اين خط توليده شده و سي دي آن در هر جايي پيدا مي‌شود و هر كسي هم مي‌تواند از آن استفاده كند. فقط يك كپي پيست لازم دارد. يك خانم قزويني در حال ابداع يك دستگاه است كه به عنوان مثال سكه‌اي كه خط پهلوي هم روي آن نوشته باشد را اسكن مي‌كند و به صورت اتوماتيك متن آن ترجمه و قدمت آن هم اعلام مي‌شود. اين كار پيش پا افتاده‌ترين كار در كشور ماست. فارسي باستان از دهه 20 در اين مملكت خوانده مي‌شود، برخي به گونه‌اي حرف مي‌زنند كه گويا خواندن خط فارسي باستان چه كار بزرگي است. متن‌هاي فارسي باستان ما در موزه ملي در مجموع 20 مورد نمي‌شود. اگر اينها را به يك دانشجوي فوق ليسانسم بدهم سه ماهه همه را مي‌خواند و نتيجه را مي‌دهد چون خواندن اين متون كاري ندارد.»