ساختمان اختصاصی گنجینه موزه مدال آستان قدس افتتاح می شود

 

به گزارش لیزنا،  روابط عمومي وامور بين الملل سازمان كتابخانه ها، موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوي اعلام کرد:  با توجه به 214 عدد مدال اهدايي از سوي نخبگان و برگزيدگان علمي مسابقات جهاني و قهرمانان ورزشي در مسابقات المپيك، جهاني و نيز دهها مدال، نشان، كاپ و تنديس ارزشمند موجود در خزانه، بزودي سالن اختصاصي گنجينه مدال موزه حرم رضوي به مساحت بيش از 150 متر مربع در طبقه منهاي يك موزه مركزي افتتاح مي‌شود.

معاون امور موزه هاي اين سازمان با بيان اين مطلب گفت:  اهداي مدال هاي افتخار، تنديس، كاپ و نشانهاي علمي و ورزشي جهاني و آسيايي از سوي نخبگان علمي و قهرمانان ورزشي به موزه آستان قدس رضوي بطور بي سابقه‌اي افزايش يافته است.

محسن اميري نيا خاطرنشان كرد: عليرضا نصر آزاداني قهرمان رشته ورزشي تكواندو در مردادماه جاري 3 مدال طلا و نقره كه از مسابقات قهرماني جهان در كره جنوبي، مسابقات باشگاههاي آسيا در ايران و تورنمنت بين المللي آلمان در سال 2011 ميلادي كسب كرده بود را به موزه مدال آستان قدس رضوي اهدا كرد واين درحالي است كه اين قهرمان ارزنده اصفهاني بيش از اين نيز طي چند نوبت كليه نشانها و مدالهاي قهرماني‌خود در مسابقات جهاني و آسيايي را از روي اخلاص و ارادت به آستان مقدس حضرت رضا(ع) به موزه آستان قدس رضوي اهدا نموده است.

وي با بيان اينكه: تنها در سال 1389 بيش از 90 عدد نشان ، مدال، كاپ و تنديس توسط نخبگان علمي و قهرمانان ورزشي كشور به گنجينه‌ي مدال اهدا شده است افزود: تعداد 214 مدال گنجينه مدال حرم رضوي متعلق به قهرمانان و نخبگان و سرآمدان علمي و فرهنگي كشور از مسابقات المپيك، پارالمپيك، جهاني و آسيايي است كه در ويترين‌هاي گوناگون مجهز به رشته‌هاي نوري ال.اي.دي نگهداري و در معرض نمايش عمومي قرار گرفته است.

اميري نيا نشانها و مدالهاي جهان پهلوان غلامرضا تختي، توپ طلا اهدايي خداد عزيزي ، مدالهاي مرحوم رضا صادقي ، نشان سيمون بوليوار محمد كشاورززاده سفير اسبق جمهوري اسلامي ايران در ونزوئلا، مدال هاي علمي دكتر امرا... احمدي در زمينه پزشكي و ... را از جمله صدها مدال و نشان اهدايي به موزه مدال آستان قدس رضوي ذكر كرد و افزود: موزه آستان قدس رضوي علاوه بر قداست معنوي با بيش از يك ميليون بازديد كننده در سال به عنوان يكي پربيننده ترين موزه‌هاي كشور تبديل شده است و حجم بالاي مدالها و نشانهاي موجود ايجاد و بهره برداري از يك سالن جديد و مستقل را براي موزه مدال ضروري و اجتناب ناپذير ساخته است.

لازم به ذكر است موزه آستان قدس رضوي داراي گنجينه‌هاي فرش، گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات، گنجينه نجوم، ساعت، سلاح و ظروف، گنجينه هنرهاي تجسمي، گنجينه صدف و نرم تنان دريايي، گنجينه تاريخ مشهد و مردم شناسي مي باشد كه در سال گذشته بيش از يك ميليون و دويست هزار نفر از علاقمندان به آثار تاريخي، فرهنگي و هنري از اين اماكن بازديد كرده‌اند.