کد خبر: 47368
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 خرداد 1402 - 09:08

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

یکی از ارکان کارآفرینی استفاده از فرصت هاست

منبع : لیزنا
نشست کمیته کتابخانه های دانشگاهی در کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد.
یکی از ارکان کارآفرینی استفاده از فرصت هاست

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست کمیته کتابخانه های دانشگاهی با حضور دکتر فرنوش اعلامی،  عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست معاونت مرکز رشد واحدهای فناوری و کارآفرینی؛ دکتر عصمت مومنی: عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ ساناز امامی،  دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی و رئیس کتابخانه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دبیر نشست  مریم انصاری  یک شنبه 31 اردیبشهت ماه از   ساعت 10.15 تا 12.30 در سالن قلم  کتابخانه ملی برگزار شد.

ساناز امامی ،رییس کتابخانه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: کارآفرینی سازمانی یک موقعیت کاملاً استراتژیک است که مدیران فرادست سازمان باید به آن باور داشته باشند .

وی گفت: پرورش افراد کارآفرین در سازمان و روحیه کارآفرینی آنها و همچنین استفاده از ایده ها وخلاقیت هایشان مستلزم این است که مدیران سازمان حتماً دیدگاه کارآفرینی و تغییر داشته باشند و نظام های تشریق به خوبی استفاده کنند و مدیریت مشارکتی داشته باشند.

وی افزود: همانطور که می دانید یکی از ارکان کارآفرینی استفاده از فرصت هاست که باید تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کرد.
همچنین یک کارآفرین سازمانی باید ویژگی‌های خاص ریسک‌پذیری، اشتیاق به کار و عشق به خدمات دهی داشته باشد و محیط خود را نیز بشناسد. در نهایت توصیه من این است به نحوی در خدمات دهی عمل کنید که خدمات شما دیده و شناخته شود .

دکتر فرنوش اعلامی گفت: برای بسیاری از ما قابل لمس است که مبحثی که در دانشگاه می آموزیم با آنچه که در فضای مار وجود دارد بسیار متفاوت است. چالشی که با آن روبرو هستیم این است که از دانشجویان آینده‌ی ما انتظار می رود که چالش های کاری را بشناسند و بتوانند به خوبی ارائه خدمات کنند .

وی تاکید کرد:  دیتا ها به دانش آموختگان علم اطلاعات بسیار کمک میکند تا به سمت اشتغال آفرینی بروند. وقتی در زمینه اشتغال پذیری کار میکنیم نه تنها برای خودمان بلکه برای جامعه مان مفید خواهیم بود . زمانی می‌توانیم خلا جامعه که بین آموزش مفید و کار وجود دارد را حل کنیم که با دیتای واقعی سر و کار داشته باشیم. سرمایه های فرهنگی  یعنی من بدانم که قوانین و هنجار های انسانی در سازمان وجود دارد.

 وی گفت: سرمایه هویت بدین معناست که ما به «من واقعی» نیاز داریم، اینکه بدانیم دقیقا از چه کاری لذت میبریم؟! سرمایه های روانشناختی هم به تاب آوری هر انسانی اشاره میکند که از باید های افراد است.

دکتر فرنوش اعلامی  افزود: مسئله بعدی که می خواهم به آن بپردازم این است که همه ما برای آینده ای نامعلوم باید آمادگی داشته باشیم،ما واقعا از مشاغل غیر قابل پیش بینی آینده آگاه نیستیم، پس باید آمادگی مورد نظر را داشته باشیم. امروزه شغل ابزاری برای خود پروری است پس از اهداف شغلی هر شخص باید رشد فردی هم در نظر گرفته شده باشد. امروزه تاکید روانشناسان بر کار معنادار است زهر فرد چقدر توانسته به کار خود معنا ببخشد .

وی افزود: خواهش بنده از تمامی بزرگوارانی این است که نسل ها را بشناسیم و آنها را درک کنیم تا بتوانیم به آنها کمک کنیم به سمت اشتغال پذیری قدم بردارند. باید یک سری از مهارتهای مورد نیاز را کسب کنیم برای مثال تفکر نقاد و کار با فناوری ها و مدیریت زمانی که برای فناوری ها می گذاریم .همچنین اگر بتوانیم یادگیری ها را برای خود معنادار کنیم به اشتغال پذیری نزدیکتر خواهیم شد
از کارهای کوچکی که کمک می‌کند به سمت ارائه و تجاری سازی ایده ها نزدیکتر شویم غافل نشویم! و تهدید های پیش رو را به فرصت تبدیل کنیم.

 

 

گزارش: مهسا حاجی علی