کد خبر: 47371
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1402 - 08:24

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

فضایی برای تراوش و بسط ایده‌های دانشجویان قرار دهید!

منبع : لیزنا
نشست آموزش کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
فضایی برای تراوش و بسط ایده‌های دانشجویان قرار دهید!

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست آموزش کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات با حضور دکتر رحمان معرفت عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات  و دانش شناسی دانشگاه سمنان ، دکتر عبدالحسین فرج پهلو استاد علم اطلاعات و دانش شناسی، دکتر مهدی محمدی عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات  و دانش شناسی دانشگاه قم و زینب صیامی به دبیری  دکتر رحمان معرفت یکشنبه 31 اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

دکتر عبدالحسین فرج پهلو گفت: یکبار برای همیشه اگر بناست کاری را انجام دهیم جانانه و با همت دست به آن کار بزنیم و با اراده و پرتلاش پای تک تک مسائل جزئی و کلیه امر بایستیم. ناگفته نماند که پیش از شروع کار حتماً مسائل رو تحلیل کرده و با بررسی شرایط از مسیر پیش رو تصویر درستی در ذهن خود داشته باشیم و با اصول و برنامه ریزی جلو برویم.

وی افزود: برای عمومیت پیدا کردن کارآفرینی چه بهتر است که دروس ما علی الخصوص دروس مربوط به کارآفرینی عملی باشد نه تئوری.

در ادامه نشست دکتر مهدی محمدی گفت: رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ظرفیت کارآفرینی زیادی دارد اما چرا از آن استفاده نمی کنیم؟ آیا کارآفرینی در سرفصل‌های ما جای دارد یا نه؟  امروزه همه بر این  نظر هستیم که در سرفصل ها ،کارآفرینی دیده نشده است.آیا سرفصل های دوره قبل حاوی کارآفرینی و مباحث مربوطه بود؟یعنی آنجا ما مشکلی نداشتیم و الان با مسئله بزرگ کارآفرین روبرو هستیم و باید بازنگری انجام داده و راه حلی پیدا کنیم.

وی گفت: پاسخ بنده این است که اگر این مباحثی که خدمتتان ارائه خواهم کرد رعایت می شد شما هرگز این سوال برایتان پیش نمی آمد که آیا ما در سرفصل های مان کارآفرینی داریم یا خیر.

وی  در ادامه به روند اجرای علم اطلاعات در ایران پرداخت و افزود:بنده شخصا به این نظر رسیدم که رشته ما در دوره اولیه فعالیت‌هایش مبتنی بر خدمات فنی بوده است و ما بیشتر روی این امور کار می کردیم. نسل دوم از فعالیتهای رشته رویکرد پژوهشی اتفاق می‌افتد و کم کم از خدمات فنی فاصله میگیریم و پس از آن تولید نرم‌افزارها شکوفایی پایگاه ها و نرم افزارهای نامبرده و نسل نمایه کتابخانه ها را میگذرانیم اینجا مشکلی وجود ندارد اما زین پس بحران ما با از دست دادن برخی از اساتید و بزرگان رشته در نسل اول و بازنشستگی برخی دیگر و نزدیک شدن بازنشستگی به بزرگانی که  همچنان توفیق وجودشان و حضورشان در رشته را داریم آغاز می گردد.

وی افزود: در کنار همه اینها نسل جدید ظهور می کند که صلابت نسلهای قبلی را ندارد وقتی صلابت نسل قبلی را ندارد و تجربه و سابقه ای در عمل ندارد بر مبانی و تئوری‌ها در دروس  تکیه میکند و کم کم مباحث تئوری ما جای فناوری اطلاعات و مباحث مهم و عملی ما را می گیرد حریفان بازار کار را تسخیر کردند. خلاصه مطلب این که تا به حال مشکل کارآفرینی و کار در رشته وجود نداشت چرا که بازار کار برای دانشجویان رشته  پس از فارغ التحصیلی شان خوب  و مناسب بود و دانشجویان بلافاصله شاغل می شدند. امروزه با توجه به اینکه دیگر کتابخانه ها نیرو نمی گیرند، نهاد کتابخانه های کشور در پرداخت حقوق به کارکنان دچار مشکل شده و از استخدام نیروی جدید پرهیز می کند دیگر بازار کار جایی برای نیروی انسانی فارغ التحصیل رشته‌ی ما ندارد.

زینب صیامی گفت:  در رابطه با کارآفرینی یک سری باورهای غلطی وجود دارد که به اختصار توضیح خواهم داد .

-اولین آنها این است که «کارآفرینان متولد می شوند». در صورتی که کارآفرینان ساخته می شوند؛

-مورد دوم این است که «کارآفرینان مخترع هستند» درست است که مخترع ها می توانند کارآفرین باشند اما کارآفرین‌ها لزوماً مخترع نیستند .صرف داشتن ایده کوچک و عملی کردن آن ایده میتوانید کار آفرین باشید ؛

-باور اشتباه بعدی این است که «کارآفرینان اهل کار هستند و اهل تفکر نیستند» .علاوه بر این که کارآفرینان مدام در حال کار کردن هستند و تقریباً شبانه روز شان را متمرکز بر کار می کنند اما امری که همیشه در کارآفرینی مطرح است تفکر ایده پردازی و ذهن خلاق است؛

-همچنین طرز فکر اشتباه دیگری که وجود دارد این است که «اگر سطح نمرات و درس اگر از میانگین پایین تر باشد و مطلوب نباشد افراد به سمت کارآفرینی میروند» که اصلاً طرز فکر درستی نیست؛

-ویژگی هایی که یک کارآفرین باید داشته باشد کاملاً قابل یادگیری است و «ذاتی یا انتسابی نیست»؛

- «همه کارآفرینان احتیاج به پول و سرمایه دارند» که این امر هم صحیح نیست بلکه ما به مهارت های شخصی و فنی در کارآفرینی نیز نیاز داریم .

وی افزود: یکسری موارد وجود دارد که موجب می شود دانشجویان سمت کارآفرینی نروند که شاملِ نبود آموزش مناسب جهت کسب درآمد و مهارت‌های حرفه‌ای و اینکه در رشته ما بازاریابی آنچنان مطرح نیست. و در نهایت توصیه من این است که از ایده‌ها حمایت کنید و فضایی برای تراوش و بسط ایده های دانشجویان قرار دهید!

گزارش : مهسا قسوری