حمایت شورایعالی اطلاع رسانی برای حضور ایران در نمایشگاه جیتکس

 

به گزارش لیزنا به نقل از واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی از دبیرخانه برگزاری نمایشگاه جیتکس در ایران، سعید سالاریان اظهار داشت: به شرط اینکه متولیان اصلی دولتی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور پیش قدم شده و نسبت به حضور ایران در جیتکس 2011 حساسیت و حمایت به خرج دهند قطعا شورای عالی اطلاع رسانی نیز در این مهم مشارکت کرده و حمایت های مادی، معنوی و تجربیات خود را در اختیار خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه بین المللی جیتکس از دو جهت حایز اهمیت است گفت: جیتکس فضایی را مهیا می کند که شرکت کنندگان در آن با تازه های فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی یافته و فرصت به روز رسانی اطلاعات و کاهش فاصله با تازه های این حوزه را به دست آورند و نیز در این فضا امکان ارائه توانمندی های هر کشور فراهم می شود و موقعیت مناسبی است که از این رویداد برای معرفی توانمندیهای کشور در حوزه ICT استفاده کنیم.

 

سالاریان قطع حمایت مسئولانی که در سالهای گذشته از حضور ایران در جیتکس حمایت می کردند را علت حذف پاویون کشوری جمهوری اسلامی ایران از این نمایشگاه دانست و گفت: متولیانی که از حضور ایران در نمایشگاه جیتکس حمایت می کردند، زمانیکه بی توجهی سایر متولیان مرتبط را به این بخش مشاهده کردند خود را تنها یافتند، ترجیح دادند که پا پس کشیده و وظیفه حمایت از حضور شایسته ایران در جیتکس را به متولیان اصلی آن بسپارند .

 

وی گفت: اینکه تنها یک نهاد بخواهد یک تنه از حضور ایران در نمایشگاههای بین المللی حمایت کند و سایر متولیان اصلی از انجام وظیفه خود به هر دلیلی سرباز بزنند نتیجه کار آن چیزی نخواهد شد که درخور حضور نمایشگاهی کشوری مثل ایران باشد.

 

وی افزود: در دو سال گذشته این هماهنگی و همراهی میان چند دستگاه متولی فناوری اطلاعات کشور برای حضور در نمایشگاه سبیت آلمان شکل گرفت و نتیجه آن شد که ایران در سبیت آلمان غرفه نسبتا قابل قبولی ایجاد و محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارایه کرد.

 

به گفته سالاریان با توجه به فایده عرضه ای که در جیتکس برای محصولات ایرانی وجود دارد ضروری است این نمایشگاه نیز همچون سبیت مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد.

 

قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع رسانی ضعف و کاستی های بخش فناوری اطلاعات کشور از جمله حضور کمرنگ ایران در موقعیت های بین المللی را ناشی از نبود یک نهاد اصلی راهبری  در کشور دانست و گفت: اگرچه در حال حاضر کارگروه فاوا در هیئت دولت تشکیل شده و نقش نهاد بالادستی فناوری اطلاعات کشور را ایفا می کند اما در نهایت اقدمات این کارگروه در بخش اجرایی کشور خلاصه می شود و دو قوه مقننه و قضاییه ، نهادهای حاکمیتی و نهادهای غیر دولتی مثل شهرداری ها در این کارگروه حضور و نقشی ندارند و به نحوی حضور و جایگاهشان در مسایل ICT کشور روشن نیست.

 

هفته فناوری جیتکس که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات  در خاورمیانه یاد می‌شود 17 مهر ماه امسال با حضور بیش از 70 کشور جهان در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های دبی برگزار می شود.