موافقت اصولي با تاسيس 115 قطب علمي کشور

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم دكتر مظفر شريفي گفت: در پنجمين جلسه شوراي قطب هاي علمي كشور که برگزار شد. به 115 قطب علمي براي فعاليت در دور سوم موافقت اصولي داده شد .

وی افزود: با به پايان رسيدن مرحله بررسي پرونده قطب ها ی علمي كشور براي فعاليت در دور سوم، قطب هايي كه موفق به اخذ موافقت اصولي شدند به مدت پنج سال در دانشگاه ها و موسسات پژوهشي كشور فعاليت خواهند كرد.

دبير شوراي قطب هاي علمي كشور ادامه داد: مجوز قطب هاي علمي در دو سال اول فعاليت خود به صورت موافقت اصولي است که در این  مدت ارزيابي عملكرد آنها صورت گرفته و عملکرد آنها بايدبر اساس برنامه پيشنهادي شان باشد و دستاورد مشخصي در جهت رفع نيازهاي كشور و يا گسترش مرز دانش و توليد علم داشته باشند.

وی خاطر نشان كرد: در اين صورت موافقت اصولي آنها پس از ارزيابي به موافقت قطعي تبديل خواهد شد و در غير اين صورت موافقت اصولي لغو مي گردد.

دکترشريفي افزود: تاكنون قطب هاي علمي كشور در دو دوره در گروه های مختلف تشكيل شده اند كه در دوره اول تعداد 69 قطب در فاصله زماني ميان سال هاي 79 تا 83 فعاليت كردند و در دوره دوم تعداد 113 قطب از اوايل سال 84 تا اواخر سال 88 فعاليت داشتند.

وي گفت: هدف از تشكيل قطب هاي علمي در دور اول و دوم بيشتر اين بود كه اين هسته ها شكل گيرند اما در دور سوم هدف فراتر رفته و قطب هاي علمي كشور بايد رويكرد پژوهشي خاصي داشته باشند و بتوانند برآورده كردن نيازهاي جامعه را در دستور كار خود قرار دهند.

مدير كل برنامه ريزي و سياستگذاري پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: هدف ما اين است كه قطب هاي علمي در كشور از جايگاه واقعي خود برخوردار باشند و ما در صدد ارتقاء جايگاه قطب هاي علمي هستيم.

دکترشريفي تاكيد كرد: قطب هاي علمي كشور باید مرجعيت علمي داشته باشند وبراي تصميم گيري و سياست گذاري هاي علمي از پتانسيل آنها استفاده شود تا از نظرات تخصصي آنها در موضوعات مربوطه مورد استفاده قرار گرفته و براي جهت گيري هاي علمي در كشور و تصميمات اجرايي به كار گرفته شود.

گفتنی است يك قطب علمي، هسته اي متشكل از تعدادي عضو هيات علمي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي مختلف است كه با همكاري يكديگر در خصوص موضوع يا برنامه مشخصي فعاليت و هدف مشخصي را دنبال مي كنند.