نسخه اندروید کتابشناسی ملی 24 مهر عرضه خواهد شد

مهندس محمد آباقری، قائم مقام مدیر عامل شرکت پارس آذرخش در گفتگو با خبرنگار لیزنا اظهار داشت: "نسخه نرم افزار موبایل کتابشناسی کتابخانه ملی براساس سیستم عامل آندروید طراحی شده است و قابل استفاده برای تمامی افراد می باشد. این نرم افزار امکان جستجو در کتابخانه ملی را مهیا می کند و اولین بار است که سیستم های موبایل در حوزه کتابخانه ها عرضه می شوند.

باقری گفت: اولین نسخه موبایل در کتابخانه ملی کنگره بر روی سیستم عامل آیفون ارائه شد. دومین کتابخانه بریتانیا ( British Library )بود و سومین نرم افزار مربوط به کتابخانه ملی ایران است که برای اولین بار در دنیا بر روی سیستم عامل آندروید ارائه شده است."

وی درخصوص هدف از طراحی نرم افزار بیان داشت: "کامپیوتر ها از نظر استفاده خیلی راحت تر هستند اما به دلیل جابه جایی و اشغال فضای زیاد نمی توانند همیشه همراه ما باشند در نتیجه موبایل ها خیلی بهتر و به صرفه تر هستند و در همه جا کاربرد دارند. در واقع می توان گفت مهمترین خصیصه این نرم افزار همیشه همراه بودن آن است و کاربران می توانند از خدمات کتابخانه ملی در همه حال استفاده نمایند."

محمد آباقری افزود: "از اپ های (Applications: Apps) فارسی موجود می توان به قبله نما، گاه شمار اشاره کرد و شاید بتوان گفت داینامیک ترین نرم افزار موبایل موجود در زمینه خدمات در ایران مربوط به اطلاعات فردوگاه می باشد که مقدار ناچیزی اطلاعات را ارائه می دهد درحالی که این نرم افزار روزانه اطلاعات کتابشناختی مربوط به میلیونها منبع کتابخانه ای را می تواند به نمایش درآورد. "

وی در ادامه بیان کرد: "نوع معماری این سیستم به این صورت است که حتماً باید معماری (Service Oriented Architecture: SOA) داشته باشد در غیر اینصورت امکان برقراری ارتباط وجود ندارد. در نسخه قبلی، سیستم مبتنی بر وب بود یعنی از طریق Mobile web page  قابل دسترس بود و کاربر جهت استفاده از آنها باید URL را حفظ می کرد و این کار کمی سخت بود، پس از آن به این نتیجه رسیدیم که بر روی سیستم عامل های موبایل که عمومی تر هستند برنامه نویسی را انجام دهیم  و کاربر بتواند پس از دریافت یک نرم افزار موبایل و دانلود آن بر روی موبایل خود به راحتی از آن استفاده کنند بدون اینکه بخواهد نکته ای را حفظ کند."

در ادامه مهندس یاشار سرشت، مدیر پروژه شرکت پارس آذرخش درباره دلیل انتخاب سیستم عامل آندروید اظهار داشت: "سه سیستم عامل بزرگ در زمینه موبایلها وجود دارد: 1. سیستم عامل Apple Macintosh و 2. سیستم عامل  BlackBerry و سیستم عامل سوم Android است. چون در اکثر موبایلها از قیمت های پایین گرفته تا گرانترین موبایلهای موجود در بازار ایران از سیستم عامل آندروید استفاده شده است و بیشترین جامعه استفاده کننده را دارد، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بود."

وی افزود: "عرضه این نرم افزار کاملاً به صورت رایگان است و هم در سایت پارس آذرخش و هم در سایت کتابخانه ملی قرار می گیرد و یک فایل APK می باشد که به راحتی قابل نصب بر روی موبایل و یا تبلت می باشد و تنها لازم است کاربران به اینترنت متصل شوند. درکتابخانه ملی نیز امکان استفاده از این نرم افزار بدون پرداخت هزینه فراهم است."

مهندس سرشت درخصوص امکانات و گسترش موبایل سرویس ها در برنامه های آتی افزود: "در نسخه نخست تنها قابلیت جستجوی منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه ملی وجود دارد، ولی در مراحل بعدی مطالعه درخصوص خدمات عضو (رزرو، امانت، تمدید)، معرفی کتاب، نقد ها، نظرها و غیره... ادامه خواهد یافت."

مهندس آباقری اضافه کرد: "نرم افزارهای موبایل قاعده و قانون خود را دارند، ما نمی توانیم نرم افزار هایی تولید کنیم که بیشتر از 4 یا 5 مگا بایت باشد. حجم زیاد نرم افزار های موبایل  ها در بازی ها وجود دارد که ممکن است به 200 مگا بایت نیز برسد اما نرم افزارهای موبایل خدماتی و سرویسی باید حجم محدودی داشته باشند تا کاربران بتوانند به راحتی آن را دریافت، دانلود و استفاده کنند. در نتیجه در طراحی های نر م افزار، حجم فایل درنظر گرفته شده که  بیشتر از 5 مگا بایت نشده است  و طبق استاندارد  W3Cکه بیان می کند چگونه یک نرم افزار موبایل یا صفحه مربوط به موبایل ایجاد گردد، رعایت شده است."

در ادامه مهندس سرشت در مورد مشکلات پروژه بیان کرد: "زمانی که اولین بار قرار است پروژه ای انجام گیرد، مشکلات عدیده ای وجود دارد. در ابتدا ما سیستم هایمان را متحول کردیم و از سمت سیستم های Structure ساده به سمت Object – Oriented و سپس Service – Oriented تغییر دادیم که این باعث شد مشکلات ما خیلی کمتر شود. مشکل دیگر مربوط به مسائل تحریم و دسترسی به منابع جهت کسب اطلاعات و افزایش دانش ما در این زمینه بود."

مهندس آباقری اظهار امیدواری کرد: "اگر چرخه نرم افزار ها را در نظر بگیریم می بینیم بیشترین کاربرد افراد بر روی موبایل می باشد و ما وارد نسل جدید شدیم، افراد نیاز دارند اطلاعات همیشه همراه آنها باشند و اگر دست اندرکاران با این نسل همراه نشوند به راحتی از پیشرفت عقب می مانیم و ما امیدواریم با همکاری دست اندرکاران بتوانیم جایگاه این محصول را هرچه بیشتر و بهتر در جامعه نشان دهیم."

لازم به ذکر است مراسم رونمایی از این نرم افزار روز یکشنبه 24 مهر ماه با حضور دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همزمان با همایش «پورتال کتابخانه ای» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.

خبرنگار: خدیجه عروجی