بیانیه انجمن کتابداری به مناسبت یازدهمین آیین گرامیداشت حامیان نسخ خطی

به گزارش لیزنا، یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در خراسان رضوی روز یکشنبه (29 آبان 1390) با گرامیداشت یاد استادان نسخه‌شناس خطه خراسان کاظم مدیر شانه‌چی، استاد فقید رشته فهرست‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد، فاضل مطلق یزدی، استاد فقید رشته فهرست‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد، مهدی ولایی، استاد فقید حوزه تصحیح نسخ خطی و متون و عبدالله نورانی استاد رشته نسخه‌شناسی. در محل تالار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

در یازدهمین آیین گرامیداشت حامیان نسخ خطی دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بیانیه ای را قرائت کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

مرد دانا سخن ادا نكند                                         تا به نام حق ابتدا نكند

مالك لم يزل قديم و كريم                                     صانع بي بدل حكيم و عليم

(خواجه نصيرالدين طوسي)

بدون شك، پايه هاي فرهنگ يك ملت استواري و استمرار و گسترش خود را در ميان مردمان روزگاران گذشته و در پيش، مديون كساني است كه عمر خود را صرف مكتوب و مضبوط نمودن بذرهاي جوانه زده و دستيافته هاي نوشتاري نمودند. تا به يادگار آثار آنها به عنوان ميراث مكتوب بماند و در رفتار و گفتار و كردار جامعه، مثبت انديشي و درستي و راستي جاري گردد.

راستي موجب رضاي خداست                           كس نديدم كه گم شد از ره راست

(سعدي)

خادمان نسخ خطي از جمله كوشندگان و انديشمندان و انديشورزاني هستند كه با سعي و تلاش بي بديلي در شناسايي و معرفي آثار به جاي مانده از سلف ملا، عمر خود را وقف فرهنگ نموده اند و بدون هيچ چمشداشتي در حاشيه قيل و مقال ها و آشفته بازارها بكار بزرگ و راه سخت خود دل مشغول داشتند و ثمره همت آنها امروز در گنجينه ها و كتابخانه ها مي درخشند و مورد استفاده خاص و عام قرا ر مي گيرند.

امروز در اين مكان مقدس و روحاني مراسم يادمان چهارسوار و يكه تاز عرصه فرهنگ و نسخه شناس و نسخخه نگار و نسخه پژوه بزرگ ايراني است كه جز افتخار چيزي نيافريدند.

زنده يادان استاد كاظم مديرشانه چي، استاد عبداله نوراني، استاد محمود فاضل، و استاد مهدي ولايي هر يك حقي ماندگار در عرصه فرهنگ نسخ خطي و كتابدراي و اطلاع رساني آثار گذشتگان برگزيدگان ما دارند، كه با برگزاري اين يادمانها فراموش نخواهند شد. انشااله.

انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران ضمن سپاس و تشكر از برگزار كنندگان اين مراسم باشكوه در جوار مرقد مطهر علي ابن موسي الرضا (ع) خاطره و ياد اين عزيزان را گرامي داشته و تداوم راهشان و نشر و گسترش آثارشان را وجهه همت خود قرار خواهد داد.

با سپاس و تشكر

انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران