هشتمين کنفرانس نسخ خطي اسلامي در دانشگاه کمبريج

به گزارش لیزنا به نقل از مركز پژوهشي ميراث مکتوب، مقالات مرتبط با حوزه نسخه‌های خطی اسلامی – به ویژه نسخه‌شناسی – و مراقبت و مدیریت امور مربوط به مجموعه‌های نسخ خطی اسلامی، همچنین مقالاتی در دو محور اصلی این کنفرانس یعنی «علم مربوط با نسخه‌های خطی» و «نسخه‌های خطی حوزه علم» در این کنفرانس ارايه خواهد شد.

مقالات محور اول شامل مباحثی چون تحلیل مواد، شناسايی مرکب‌ها، رنگ دانه‌ها و مواد رنگی، ابعاد و اندازه‌های نسخه‌ها، مواد تشکیل دهنده کتاب مانند پاپیروس، کاغذ، پوست و دیگر انواع آن مانند برگ نخل، و پوست درخت است.

محور دوم نیز شامل مطالبی از قبیل بررسی مجموعه‌های نسخه‌های خطی حوزه علوم، مطالعه در باب کتاب‌های راهنما که هنرمندان نقاش تهیه می‌کردند(تحقیق درباره منابع فنی نقاشی)، توضیح مواردی که خاص فهرست کردن نسخه‌های خطی اسلامی حوزه علم است و تحول مواد فراگیری مبتنی بر نسخه‌های خطی اسلامی حوزه علم با استفاده از تصویرگری دیجیتال و تکنولوژی‌های دیگر است. 

این کنفرانس حول محورهای چهارگانه فعالیت انجمن نسخه های خطی اسلامی سازمان خواهد یافت که عبارتند از: فهرست نگاری، نگهداری، دیجیتالی کردن، پژوهش و انتشار. 

علاقه‌مندان براي کسب اطلاعات بیشتر www.islamicmanuscript.org مراجعه كنند.