هفده هزار برگ سند تاريخي دوره قاجاريه در مركز اسناد آستان قدس

 

به‌ گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومي وامور بين الملل سازمان كتابخانه ها، موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوي ، رئيس اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: اين اسناد كه متعلق به آقاي  باقي بود پس از بررسي توسط كارشناسان شوراي ارزيابي و قيمت گذاري با توجه به اهميت آن خريداري و به مجموعه اسناد آستان قدس رضوي اضافه گرديد.

محمد هادي زاهدي خاطرنشان كرد: اين اسناد شامل 17000 برگ سند شامل  صورتهاي جمع و خرج ، كتابچه هاي دستورالعمل ديواني مربوط به تنظيم بودجه ولايات ايران در دوره قاجاريه شامل آذربايجان ، خراسان ، مازندران ،اصفهان ، عراق ، همدان و يزد  دربين سالهاي 1267 تا1317 ه.ق مي باشد كه كاغذ اسناد از نوع فرنگي و  نخودي رنگ است و ابعاد آن20 در 12 سانتي متر مي باشد .

وي با بيان اينكه از آنجا كه اين اسناد مربوط به اسناد ديواني و حسابداري است فاقد هرگونه آرايه هنري است با اين حال  به گونه اي زيبا و منظم به خط نستعليق نگارش يافته است اعداد و ارقام آن نيز به خط سياق مي باشد افزود: به طور خلاصه مي توان  اهميت اين اسناد  از نظر محتوا را به اين گونه بيان داشت در اين اسناد نحوه بودجه بندي كشور به صورت سالانه مشخص شده است ،به صورتي منسجم فهرستي ازاسامي شاهزادگان قاجار در آن ذكر مي شود، از نظر رجال شناسي حائز اهميت است به طوري كه اسامي ذكر شده در آن در منبع ديگري يافت نمي شود و اين اسناد بازتابي از سيستم اداري در دوره قاجاريه است به طوري كه نحوه چگونگي صدور اسناد اداري ، نحوه  دريافت و  پرداخت هزينه ها و مواجب به افراد را نشان مي دهد.

زاهدي به اسناد شاخص اين مجموعه نظير فرامين ناصرالدين شاه  كه به صورت سواد يا رونوشت، جزو مستندات پرداخت مواجب و مستمريها آورده شده است اشاره كرد و گفت: در اين فرامين، شاه قاجار ضمن دستور پرداخت حقوق به فرد مورد نظر، محل تامين بودجه را هم مشخص كرده است. همچنین از ديگر اسناد شاخص اين مجموعه اسناد مربوط به پرداخت هزينه ها و مواجب نظاميان است .

رئيس سازمان كتابخانه ها، موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوي اضافه كرد: اين اسناد بر اساس فوجهاي نظامي مستقر در هر يك از بالاترين رده ( مقام سرتيپ ) تا پايين ترين رده ( سرباز ) تنظيم شده است كه به لحاظ چارت پرسنلي و تعداد سربازان هر فوج ، در نوع خود كم نظير مي باشد.

گفتني است مدیریت امور اسناد ومطبوعات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مراکز اسنادی شرق کشور در راستای حفاظت ونگه داری واطلاع رسانی اسناد تاریخ ایران فعالیت های بسیار خوبی به انجام رسانده وبرهمین اساس امادگی دارد تا اسناد تاریخی مراکزعلمی، فرهنگی و اقتصادی وهمچنین اسنادی که درمنازل نگه داری می شود به دو طریق وقف وخریداری را جذب نماید.