جایگاه جهانی ایران در علم شیمی/ معرفی برترین کشورهای دنیا در علم شیمی

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد افزود: در راستای حرکت به سوی جامعه‌ ای مترقی و پیشرفته و دستیابی به اهداف سند چشم ‌انداز 1404 برای پیشرفت راهی جز نشر مقالات علمی، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و تولید ثروت وجود ندارد. تولید علم تا رسیدن به جایگاه برتر جهانی همسان با کشورهای تراز اول جهان به ملزوماتی احتیاج دارد که زمینه‌های لازم را برای تعامل با سایر نهادهای علمی و فنی فراهم می‌آورد و جامعه را به میزان اثربخشی دانشمندان آن به سمت توسعه و پیشرفت رهنمون سازد.

وی اظهار داشت: ایران کشوری است قدرتمند که خوشبختانه امروز در حوزه تولید علم گام‌های محکم و موثرتری برداشته است و این توجهی است ویژه به سند چشم‌انداز یکی از ملزومات مهم و مورد نیاز تولید دانشمندان و پژوهشگران کشور است که اکنون به تعداد کافی در دانشگاه‌ها و سازمانهای تحقیقاتی کشور حضور فعال دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سالهای اخیر با تلاش این دانشمندان رتبه علمی کشور در بین کشورهای جهان ارتقاء یافته و جایگاه نسبتا مناسبی برای تولیدات عملی کشور در نظام‌هایی که با تحلیل استنادی سر و کار دارند تعیین شده است.

وی افزود: تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد که مقالات پژوهشی شیمی دانشمندان کشور در مقایسه با سایر رشته‌های موضوعی بیشتر به مجلات علمی بین‌المللی معتبر سپرده شده به طوریکه در فاصله سالهای 1996 تا 2008 میلادی دانشمندان شیمی ایران با تولید 10 هزار و 749 مقاله رتبه بیست و سوم جهان را به خود اختصاص دادند.

مهراد گفت: فاصله تولیدات علم شیمی ایران با جمهوری چک و کشور ترکیه در سالهای مزبور اندک است. جمهوری چک در این سالها 11 هزار و 413 مقاله و کشور ترکیه 11 هزار و 187 مقاله به چاپ رسانده و به ترتیب رتبه‌های 21 و 22 جهان را در اختیار دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و انگلستان در این مدت به ترتیب با تولید 222404، 127740، 1255610، 100619 و 73509 مقاله شیمی در رتبه‌‌های اول تا چهارم جهان قرار دارند و کشورهای فرانسه‌، روسیه، هندوستان، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب جایگاه 6 تا 10 تولید مقاله‌های علم شیمی را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند.

وی اظهار داشت: در فاصله بین رتبه‌های 10 تا 20 اسامی کشورهایی مانند کره جنوبی، لهستان، برزیل و تایوان مشاهده می‌شود که جزء کشورهای در حال توسعه‌اند.

مهراد گفت: پس از ایران که جایگاه 23 تولید علم شیمی را به خود اختصاص داده است، اوکراین، مجارستان، رژیم اشغالگر قدس، اتریش، مصر، پرتغال و دانمارک قرار دارند.

وی تصریح کرد: با شرحی که از وضعیت توسعه علم شیمی و مقایسه علم شیمی ایران با سایر کشورهای جهان ارایه شد، می‌توان گفت که جامعه علمی کشور از اهمیت این واقعه بی‌بهره نمانده و صنایع شیمی و پتروشیمی کشور، دانشگاه‌ها و سازمانهای تحقیقاتی از خدمات و تحقیقات دانشمندان شیمی بهره برده و فرهیختگان علم شیمی به نوبه خود با دستاوردهای علمی و انتشاراتی خود بر میزان تولید علم و نهادینه شدن علم شیمی تاکید دارند.