كتابخانه مجلس به لحاظ ثروت علمي غني است

 

به گزراش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، حجت‌الاسلام الاسلام والمسلمين علوي نماينده مجلس خبرگان روز گذشته (سه‌شنبه 25 خرداد) در بازديد از كتابخانه مجلس شوراي اسلامي گفت: بحمدالله اين مجموعه با نگاهي نو و با نوانديشي و نوپردازي از يك سو در حفظ، حراست و احياي اين مجموعه و از سوي ديگر در هدفمند كردن و جهت‌‌دار كردن اين مجموعه و جلب توجه جويندگان و پژوهش‌گران به اين عرصه علمي و اين ميراث عظيم علمي اهتمام در خور ستايشي را دارند.

حجت الاسلام و المسلمين علوي پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف كتابخانه مجلس اظهار داشت: درابتدا براي من مايه بركت بود ديدار با برادر عزيزمان جناب آقاي جعفريان كه از فرهيختگان جامعه ما هستند و تصدي ايشان بر كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تصدي فردي است كه اهليت كار را به تمام معنا دارند و ديدن همت قابل تحسيني كه عزيزان دست اندركار در بخش‌هاي مختلف كتابخانه در جهت هدفمند كردن كتابخانه به كار مي بردند مايه دلخوشي و اميدواري انسان است.

وي ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي انسان كه او را از ديگر حيوانات متفاوت مي كند، دانش گرايي و دانش دوستي است. انسان هم دوست دارد بداند و هم دوست دارد دانسته‌هاي خود را به ديگران منتقل نمايد. ابزار انتقال دانسته‌ها به ديگران يكي زبان و ديگري قلم است كه كتاب آسماني ما در واقع از هر دو به نوعي ياد مي‌كند، «الرحمن، علم القران، خلق الانسان، علمه البيان» و همچنين «اقراء باسم ربك الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقر و ربك الاكرم، الذي علم بالقلم». در اين ميان قلم يك ابزار ماندگار است.

نماينده مجلس خبرگان بيان داشت: آنچه كه حفظ آن آسان‌تر است و از هزارها سال قبل براي ما مانده است آثار قلم مي‌باشد كه در واقع دانسته‌هاي كساني مانند افلاطون، ارسطو، ارشميدوس، بقراط، سقراط و امثال آنها و ديگر دانشمندان را از دوردست‌ترين نقطه تاريخ براي ما حفظ كرده و امروز مي‌توانيم از دستاورد فكر انسان‌هاي قديم هم استفاده كنيم. هر جامعه‌اي كه ارزش و قدر اين ميراث علمي و فرهنگي را بهتر درك و استفاده كرده و در حفظ آن به عنوان يك گنج ارزشمند تلاش كرده به دستاوردهاي ارزشمندتري در واقع دست يافته است.


حجت‌الاسلام والمسلمين علوي گفت: امروز رشد علمي جوامع توسعه يافته و پيشرفته را بايد مديون اين حس و نگرش دانست كه براي علم و سرمايه‌هاي علمي به ويژه كتاب ارزش خاصي را قائل بودند. ايران به عنوان كشوري كه با پيش‌بيني رسول اكرم(ص) اگر علم و دانش در ستارگان ثريا باشد مردم اين سرزمين به آن دسترسي پيدا مي‌كنند، شگفت‌آور نيست كه براي كتاب و براي ميراث علمي ارزش قائل باشد.
وي اضافه كرد: همواره در مقاطع مختلف تاريخي كتابخانه‌هاي ارزشمندي در اين سرزمين شكل گرفته‌اند، گرچه دست حوادث برخي از آنها را به باد فنا داده ولي باز با همت مردمان اين سرزمين گنج‌هاي پنهاني ارزشمندي شكل گرفته است.

نماينده مجلس خبرگان افزود: امروز يكي از گنج‌هاي ارزشمند علمي در كشور ما كتابخانه مجلس شوراي اسلامي است كه در واقع هم اكنون شامل دو بخش كتابخانه مجلس شوراي ملي سابق و كتابخانه مجلس سناي سابق كه بيشتر جنبه ايران‌شناسي دارد، است. اين دو مجموعه يك گنجينه عظيمي را در واقع شكل داده است. حفظ و حراست از اين ميراث عظيم، كاربردي كردن آن و آشنا كردن پژوهندگان عرصه علم، دانش و پژوهش با اين گنجينه عظيم رسالتي است كه بر دوش مجلس شوراي اسلامي به صورت عام و بر بر دوش مسئولان مجموعه كتابخانه و موزه به صورت خاص سنگيني مي‌كند.

وي اظهار اميدواري كرد: اين روند روز به روز ضمن تداوم ابعاد تازه‌اي را به خودش بگيرد و ما شاهد بهره‌گيري فرزندان اين آب و خاك ازاين گنجينه عظيم علمي باشيم. به ويژه كه امروز با شبكه ارتباط جهاني اينترنت استفاده از اين گنجينه عظيم مرزهاي فيزيكي را درنورديده و افراد پژوهشگر مي‌توانند نه تنها در دورترين نقاط كشور ايران و جمهوري اسلامي ايران بلكه در هر جاي دنيا از اين گنجينه عظيم استفاده كنند.


حجت‌الاسلام والمسلمين علوي در ادامه سخنان خود گفت: به دليل اينكه در گذشته ساختمان مجلس شوراي اسلامي در ساختمان مجلس سناي سابق مستقر بود طبيعي بود كه اين مجاورت مكاني با كتابخانه سابق مجلس سنا كه اكنون كتابخانه شماره دو مجلس شوراي اسلامي ناميده مي‌شد، باعث شده بود كه بنده طي چهار دوره كه نماينده مجلس بودم، عمدتاً از آن كتابخانه استفاده و به آن كتابخانه مراجعه داشتم، ولي چون با كتابخانه مجلس بهارستان به دليل اينكه ارتباط فيزيكي كمتري داشتيم، كمتر مراجعه كردم و ازاين جهت خسران عظيمي داشتيم كه نتوانستيم از اين گنجينه عظيم استفاده كنيم.


وي همچنين تصريح كرد: كتابخانه مجلس به لحاظ ثروت علمي غني است ولي به لحاظ امكانات، آن‌چنان كه در خور شأن اين ثروت علمي باشد نيست. اميدواريم ان شاءالله در آينده نه چندان دور با همت مسئولان ارجمند مجلس شوراي اسلامي به ويژه كه در رأس آن دكتر لاريجاني هستند كه از يك نگاه فرهنگي متناسب اين سرمايه برخوردار هستند ان شاءالله شاهد تناسب امكانات اين كتابخانه و موزه با ثروت علمي باشيم.