چهارمین نشست شورای سیاستگذاری اجلاس ناشران جهان اسلام برگزار شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابدار و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبر گزاری مهر،  در این جلسه که همچنین محمدباقر خرمشاد معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ، محمد علی فتح‌اللهی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه  و محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد  در آن حضور داشتند، لزوم افزایش تعامل میان ناشران مسلمان مورد تأکید مجدد قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با بیان ضرورت‌های برگزاری اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام گفت: برگزاری این اجلاس زمینه‌ساز گسترش ارتباطات و مستحکم‌تر شدن پیوند میان ناشران جهان اسلام می‌شود.
 

محمد حسینی افزود: ناشران مسلمان دارای اشتراکات فراوانی هستند که می‌توانند با تعامل بهتر با یکدیگر و تقویت هم‌افزایی‌ها در حوزه‌های مشترک فعالیتی، نقش مؤثرتری در بازار نشر بین‌المللی ایفا کنند.
 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با برقراری تعامل ناشران اسلامی با یکدیگر می‌توان از حقوق نویسندگان مسلمان نیز دفاع کرد تا آنان را بیش از پیش در سطح جهان معرفی کنیم و حمایت‌هایی را که لازم است در این باره انجام دهیم.
 

در ادامه این نشست، علی زارعی نجفدری دبیرکل اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام نیز با اشاره به اینکه تاکنون حضور بیش از 60 ناشر، مؤلف و مترجم مسلمان برای شرکت در این اجلاس قطعی شده است، در خصوص برنامه‌های کاری اجلاس گفت: علاوه بر نشست عمومی و ارائه مقالاتی در خصوص مزیت‌ها و مشکلات ناشران مسلمان، پنج نشست تخصصی نیز در این اجلاس برگزار می‌شود.

 وی نشر قرآن کریم و معارف قرآنی، نشر الکترونیک در جهان اسلام، حقوق مؤلفین و مترجمین در جهان اسلام، سیستم توزیع و اقتصاد نشر و نیازسنجی موضوعات فکری و فرهنگی جهان اسلام در حوزه کتاب را عناوین پنج نشست علمی و تخصصی این اجلاس عنوان کرد.

 زارعی گفت: متأسفانه تاکنون میان ناشران مسلمان جهان گسستی وجود داشته که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب به عینه مشاهده می‌شود. این گسست سبب شده ناشران مسلمان جهان نه تنها با هم آشنا نباشند و نتوانند هم‌افزایی ایجاد کنند، بلکه در بسیاری موارد کارهای یکدیگر را خنثی می‌کنند.
  

وی با تشریح دو دیدگاه موجود در حوزه نشر که یکی قائل به حضور مؤثر دولت و دیگری مخالف این حضور است، بر لزوم توجه به یک دیدگاه سوم تأکید کرد و گفت: باید پذیرفت که در بسیاری از کشورها نشر توسط دولت شروع شد و این سؤال که "چرا دولت باید وارد حوزه نشر شود؟" منطقی نیست. از سوی دیگر بخش خصوصی نیز سهم عمده ای در حوزه نشر دارد و باید فعال تر از گذشته به کار خود ادامه داده و دولت هم باید از آن حمایت کند.

 زارعی نجفدری ادامه داد: ما در این اجلاس به دنبال تلفیقی بین حوزه نشر دولتی و خصوصی هستیم و اگر این تلفیق ایجاد شود، زمینه پویایی صنعت نشر مهیا می‌شود.

  اتحاد و تمرکز ظرفیت‌های موجود ناشران جهان اسلام، ارتقاء، روز آمدکردن و ترویج دانش نشر در کشورهای جهان اسلام، معرفی آخرین دستاوردها و تبادل تجارب موفق و یافته‌های قابل بسط در حوزه نشر، گسترش تعاملات حرفه‌ای و فراهم کردن زمینه‌های تولید مشترک کتاب در میان کشورهای جهان اسلام از جمله اهداف برگزاری اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام است.

 نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام با حضور بیش از 60 ناشر، نویسنده و مترجم مسلمان از بیش از 30 کشور جهان روزهای 30 و 31 خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.